فلوتر سوییچ (شناور) کاربرد و نحوه‌ی عملکرد آن

فلوتر سوییچ شناور

فلوتر سوییچ سطح مایع را در مخزن یا ظرف تشخیص می‌دهد. روی سطح مایع شناور می‌شود و با بالا یا پایین رفتن سطح مایع به عنوان یک کلید مکانیکی عمل می‌کند. آن‌ها دستگاه‌هایی مانند پمپ‌ها (پمپ کردن آب به داخل یا خارج)، شیرها (باز یا بسته کردن ورودی/خروجی)، یا آلارم‌ها را برای اطلاع کاربران کنترل می‌کنند. فلوتر سوییچ مقرون به صرفه، قابل اعتماد و می‌توانند با طیف گسترده‌ای از مایعات استفاده شوند. در ادامه با فلوتر سوییچ( شناور)، کاربرد و نحوه‌ی عملکرد آن آشنا می‌شوید.

سوئیچ شناور یا فلوتر چگونه کار می‌کند؟

نمای داخل سوییچ شناور

به طور خلاصه، سوئیچ شناور یک کلید مکانیکی است که در بالای سطح مایع شناور می‌شود. همانطور که سطح مایع بالا یا پایین می‌رود، با سطح مایع به صورت عمودی حرکت می‌کند. بسته به وزنه تعادل و “ماشه” از پیش تنظیم شده، سوئیچ مکانیکی باز یا بسته می‌شود. و اجازه می‌دهد جریان الکتریکی از طریق آن به دستگاه متصل شود. به طور معمول، این دستگاه متصل جریان مایع را متوقف یا وصل می‌کند.

فلوتر سوئیچ از یک بدنه شناور توخالی و یک سوئیچ داخلی تشکیل شده است که سنسور نیز نامیده می‌شود. اصول کار کلید مکانیکی باز و بسته شدن آنها به دلیل گرانش و سطح آب حرکت سوئیچ شناور به صورت عمودی به سمت بالا یا پایین یکسان است. بنابراین کلید مکانیکی یک مدار الکتریکی باز یا بسته ایجاد می‌کند.

روش سوئیچینگ

برای یک سوئیچ، اگر آهنربا به کلید نزدیک باشد، یک مدار بسته ایجاد می کند (جریان الکتریکی می تواند جریان یابد). بنابراین، اگر آهنربا دور شود، سوئیچ یک مدار باز ایجاد می کند (جریان الکتریکی نمی تواند جریان یابد). سوئیچ دارای حداکثر جریان و ولتاژ سوئیچینگ است، بنابراین مطمئن شوید که از این مشخصات تجاوز نکنید. سطح مایع زاویه سوئیچ شناور را کنترل می‌کند که مستقیماً موقعیت آهنربا را در داخل آن کنترل می‌کند.

نصب سوئیچ شناور عمودی یا دارای یک “نقطه ثابت” یا یک وزنه تعادل خارجی است. این سطح از پیش تعیین شده موقعیتی است که سوئیچ مکانیکی داخلی بین باز و بسته قرار می گیرد. شکل 2 در سمت چپ کاربرد متداول توقف ورود آب در یک نقطه “بالا” در مخزن آب را نشان می دهد.

بدنه شناور همراه با آب بالا می رود که باعث می شود آهنربا به سمت سوئیچ حرکت کند و سوئیچ بسته شود. این مدار الکتریکی بسته سپس به پمپ سیگنال می‌دهد که پمپاژ آب به مخزن را متوقف کند. هنگامی که سطح آب کاهش می‌یابد، سوئیچ شناور پایین می آید و به نوبه خود آهنربا را از کلید دور می کند و مدار الکتریکی را باز می‌کند. سپس مدار باز به پمپ سیگنال می‌دهد تا روشن شود و آب را به مخزن پمپ کند.

شکل 2 در سمت راست کاربرد مشابهی را نشان می‌دهد، اما یک نقطه “پایین” را در مخزن آب تشخیص می‌دهد و برعکس عمل می‌کند. بنابراین، مهم است که به درستی سیم کشی کنید و سطح مایع از پیش تعیین شده را به طور خاص برای برنامه خود تنظیم کنید.

وزنه تعادل خارجی

سوئیچ های شناور با وزنه تعادل خارجی (شکل 3) دارای زوایای تنظیمی هستند که در آن کار می‌کنند. بنابراین، طول کابل از وزنه تعادل تا سوئیچ شناور، زاویه ای را با سطح آب ایجاد می‌کند. این کلیدها دارای حداقل و حداکثر طول کابل برای اطمینان از عملکرد مناسب هستند. بنابراین، اگر از آن برای شروع یا توقف جریان مایع استفاده شود، می‌توان آنها را متفاوت نصب کرد.

سیم کشی سوئیچ شناور

سیم‌کشی سوئیچ شناور برای سیگنال‌های الکتریکی مناسب بر اساس موقعیت باز یا بسته سوئیچ‌ها مهم است. در زیر نحوه عملکرد یک سوئیچ شناور معمولی بسته یا معمولی باز است، اما عملکرد “عادی” ممکن است برای برندها و انواع مختلف سوئیچ شناور متفاوت باشد. لطفاً راهنمای محصولات خود را در مورد نحوه سیم کشی آن در هر یک از پیکربندی ها بخوانید.

کلید شناور normal close(نرمالی کلوز) : مدار الکتریکی در حالت پایین بسته و در موقعیت بالا باز است. بنابراین، با پایین کشیدن گرانش، بسته می شود و با افزایش سطح مایع به سطح از پیش تنظیم شده، باز می شود.

کلید شناور normal ope( نرمالی اپن): مدار الکتریکی در حالت پایین باز و در موقعیت بالا بسته است. بنابراین، با کشیدن گرانش آن را به سمت پایین باز می‌کند و با افزایش سطح مایع به سطح از پیش تنظیم شده، بسته می‌شود.

کاربردهای رایج سوئیچ شناور

سوئیچ شناور سطح مایع را در کاربردهای مختلف مسکونی و صنعتی استفاده می‌شود. و معمولاً به پمپ، شیر (شیر برقی، شیر توپی الکتریکی و غیره) یا زنگ هشدار برای اطلاع کاربر متصل می‌شود. به دلیل تنوع در طرح‌ها و انواع، می‌توان از آنها در کاربردهای بسیار متنوعی استفاده کرد. نمونه های رایج عبارتند از:

سوئیچ های شناور پمپ: می توانند پمپ را شناسایی و فعال کنند تا از افزایش سطح آب در گودال جلوگیری شود. می‌توان از آنها در چاله های فاضلاب و چاله استفاده کرد.

سوئیچ های شناور مخزن آب می‌توانند به کنترل سطح آب برای کاربرد آب آشامیدنی، آب باران و فاضلاب کمک کنند. پمپ با بالا و پایین رفتن سوئیچ شناور در آب روشن/خاموش می‌شود.

مبرد و تهویه مطبوع از آنها برای کنترل سطح آب استفاده می‌کنند.

صنعت نوشیدنی از کلیدهای شناور برای پر کردن یا خالی کردن مخازن نوشیدنی استفاده می‌کند.

واشرهای صنعتی از آنها برای نظارت بر سطح آب ماشین لباسشویی استفاده می‌کنند.

سوالات متداول

سوئیچ شناور چیست؟

سوئیچ شناور سطح مایع را در مخزن تشخیص می‌دهد. بر اساس سطح آب، مدار الکتریکی را که معمولاً برای پمپاژ آب به داخل یا خارج از مخزن استفاده می شود، باز یا بسته می‌کند.

سوئیچ شناور چگونه کار می کند؟

یک سوئیچ شناور با سطح مایع بالا و پایین حرکت می کند. یک کلید مکانیکی داخلی یک مدار الکتریکی را با نیروی جاذبه باز یا بسته می کند. بنابراین، مدار الکتریکی می تواند تجهیزات را مانند پمپ آب روشن/خاموش کند.

سوئیچ شناور چه کاری انجام می‌دهد؟

سوئیچ شناور سطح مایع را در یک مخزن کنترل می کند. سپس مدار الکتریکی را بر اساس سطح مایع و سیم کشی برای کنترل اجزای خارجی باز یا بسته می کند.

چگونه سوئیچ شناور را نصب کنیم؟

سوئیچ شناور در مخزن مایع نصب شده است. ابتدا یک سطح از پیش تنظیم شده ساخته شده است و با وزنه تعادل قابل انجام است. سپس، بر اساس یک پیکربندی سیم کشی معمولی باز یا بسته، مدار الکتریکی را بر اساس حرکت آن به سمت بالا یا پایین با سطح مایع باز یا بسته می کند.

چگونه سوئیچ شناور را سیم کشی کنیم؟

یک سوئیچ شناور در حالت باز یا بسته معمولی سیم کشی می شود. یک موقعیت معمولی باز در حالت پایین باز است (سطح مایع کم) و یک موقعیت معمولی بسته در حالت پایین بسته است. موقعیت باز/بسته به مدار الکتریکی اشاره دارد.

مطلب «فلوتر سوییچ (شناور) کاربرد و نحوه‌ی عملکرد آن» در دسته «سطح‌سنج» قرار گرفته است. اگر به این موضوع علاقه مندید به «سطح‌سنج» مراجعه کنید.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا