راهنمایی و نکات آبیاری قطره‌ای

تعریف آبیاری قطره‌ای

شیلنگ خیس کننده

آبیاری قطره ای: یک سیستم آبیاری چمن و باغ با فشار کم و حجم کم است که با استفاده از قطره چکان یا اسپری، جریان آب به مناظر خانه و باغ می‌رساند. سیستم آبیاری قطره‌ای ریشه‌ها را مرطوب نگه می‌دارد اما خیس نمی‌کند. در حالی که آب کمتری نسبت به سایر روش‌های آبیاری مصرف می‌کند. راهنمایی و نکات آبیاری قطره‌ای را در ادامه بخوانید.

می‌توانید بیشتر قسمت‌های آبیاری قطره‌ای را در زیر یک لایه مالچ و یا خاک پنهان کنید. به شرطی که قسمت‌هایی را که در بالای مالچ آب ساطع می‌کنند نگه دارید تا از گرفتگی جلوگیری کند.با این کار از پوسیدگی و آفتاب خوردگی جلوگیری می‌کند. و لوله آبیاری شما بیشتر عمر می‌کند. این سیستم همچنین می تواند در بالای خاک یا مالچ اجرا شود و به گیاهان اجازه می‌دهد هنگام رشد و گسترش آن را پنهان کنند.

در حالی که یک کیت آبیاری قطره‌ای نسبت به سیستم های بارانی زیرزمینی یا آبپاش‌های چمن آب کمتری مصرف می کند، ممکن است در برخی مناطق آبیاری از هر نوع که باشد محدود شود. قبل از خرید و نصب هر سیستم آبیاری، با مقررات محلی آب خود آشنا شوید.(البته تو ایران فعلا همچین چیزی نیست)

مزایای سیستم آبیاری قطره‌ای

  • حداقل تبخیر و پاشش بیش از حد و همچنین استفاده کمتر از آب برای هزینه کمتر و صرفه جویی بهتر در مصرف آب
  • اتصال مستقیم به شاخه شلنگ بدون نیاز به قطع در خط آب خانگی
  • انعطاف پذیری همزمان با رشد و گسترش گیاهان
  • سفارشی سازی برای ظروف، تخت‌های برافراشته، ردیف‌های سبزیجات یا درختچه‌ها
  • تحویل دقیق، جلوگیری از توزیع آب در جایی که نیازی به آن نباشد یا جایی که می‌تواند رشد علف‌های هرز را تشویق کند.
  • جلوگیری از یک محیط بیش از حد مرطوب که باعث پیشرفت بیماری های قارچی می شود
  • آبیاری ملایم و دقیق که رواناب و فرسایش را به حداقل می رساند

نکته: برخی از شهرداری ها تخفیف ها و مشوق‌هایی را برای نصب آبیاری قطره‌ای ارائه می‌دهند. با سازنده، تأمین کننده آب یا دولت محلی خود مشورت کنید.(کمی بعیده…)

لوازم مورد نیاز سیستم آبیاری قطره‌ای

آبپاش بارانی

برای اطمینان از سازگاری، اجزای یک سیستم آبیاری را از یک فروشگاه بخرید یا یک کیت کامل آبیاری قطره‌ای بخرید. و یا یک سیستم سفارشی پیش بروید.

  1. شیلنگ‌های خیس کننده ساده ترین راه برای ایجاد آبیاری قطره ای است. این شیلنگ‌های باغی دارای سوراخ‌های کوچکی در طول خود هستند تا اجازه دهد آب از آن چکه کند. گرچه این گزینه در ابتدا مقرون به صرفه است اما در طولانی مدت بیشتر از سیستم قطره‌ای از آب استفاده می کند.
  2. کیت‌ها اجزای مورد نیاز شما را برای کاربردهای خاص ترکیب می‌کنند. برای ایجاد سیستم‌هایی برای باغ‌های سبزیجات، تخت گل‌ها ، گیاهان کانتینر دار و گیاهان منظره، مانند درختان و بوته‌ها می‌توانید کیت پیدا کنید. برخی از کیت‌ها به شما امکان می دهند با رشد نیاز آبیاری سیستم را گسترش دهید. سایر کیت‌ها قطعات تعمیراتی را فراهم می‌کنند یا به شما امکان می‌دهند آب پاش های پاپ آپ را برای آبیاری قطره ای تبدیل کنید.
  3. پیشگیری از برگشت جریان یا دستگاه‌های ضد سیفون مانع از ورود مجدد آب سیستم آبیاری به منبع آب و آلوده شدن آب آشامیدنی در هنگام خاموش شدن سیستم می شود که این امر در اکثر مناطق یکی از موارد ضروری است.
  4. تنظیم کننده‌ها یا گیرنده‌های فشار باعث می‌شوند فشار آب خانه شما با سیستم آبیاری خط قطره سازگار باشد. بدون این دستگاه ها، منبع تغذیه معمول آب فشار زیادی برای سیستم آبیاری قطره ای دارد.
  5. فیلترها از مسدود شدن باقی مانده لوله و قطره چکان‌ها جلوگیری می‌کنند. برخی از تنظیم کننده‌های فشار دارای فیلترهای داخلی هستند.
  6. لوله انعطاف پذیر آب را حمل می کند. رنگ آمیزی سیاه یا قهوه‌ای باعث می شود که لوله‌ها با خاک و مالچ مخلوط شوند. مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) از لوله در برابر خرابی ناشی از آفتاب محافظت می کند.
  7. اتصالات: اجزای سیستم را بهم متصل می کنند.
  8. تایمرها : در ساعاتی که تنظیم می‌کنید آب را خاموش و روشن می‌کنند. تایمرها می‌توانند مانع از آبیاری بیش از حد، هدر رفتن آب را به حداقل برسانند. و به سیستم شما اجازه می‌دهند به عنوان یک سیستم آبیاری خودکار عمل کند. برخی می‌توانند برای کنترل از طریق رایانه یا دستگاه هوشمند به سیستم های اتوماسیون خانگی متصل شوند. برخی از دستگاه‌های هوشمند حتی می‌توانند برنامه‌های آبیاری را بر اساس فعالیت آب و هوا تنظیم کرده و گزارشاتی را در مورد استفاده از آب ارائه دهند و آنها را به راه‌حل‌های خانه هوشمند ایده آل تبدیل کنند.
  9. پانچ: سوراخ ها نقاط اتصال را در لوله ایجاد می کنند تا اتصال دهنده ها یا لوله های قطر کوچکتر را بهم متصل کند.
  10. کاترها: در لوله‌های اندازه‌های مختلف برش‌های تمیز ایجاد می‌کنند. برخی از برش‌ها همچنین می‌توانند به عنوان سوراخ کننده عمل کنند.
  11. ساطع کننده‌ها: درون لوله قرار می‌گیرند و آب را به داخل خاک یا گیاهان می‌ریزند. درجه بندی گالن در ساعت (GPH) میزان جریان را نشان می‌دهد. میزان جریان مورد نیاز شما بسته به نوع گیاهانی که آبیاری می‌کنید و نوع خاک شما متفاوت خواهد بود. ساطع کننده‌ها برای حداکثر فشار آبی که می‌توانند بپذیرند دارای درجه ای هستند که به پوند بر اینچ مربع (PSI) اشاره شده است.

سیستم های آبیاری قطره ای می تواند شامل قطره چکان ، حباب ساز و مه پاش باشد.

نکته: هنگام نصب سیستم آبیاری قطره ای، اجازه دهید لوله‌ها چند ساعت در آفتاب بنشینند. گرما باعث انعطاف‌پذیری و اتصال آسانتر آنها به اتصالات و قطره‌چکان‌ها می‌شود.

نرخ جریان آب را تعیین کنید

میزان جریان بر حسب گالن در دقیقه (GPM) اندازه گیری می‌شود.

  • با استفاده از گلدان بیرون خود، یک ظرف قابل اندازه گیری را از آب پر کنید.
  • زمان لازم برای پر کردن را تا سطح قابل اندازه گیری ضبط کنید. گالن آسانترین مقدار است.
  • اندازه ظرف پر شده را (بر حسب گالن) بر زمان (در ثانیه) زمان پر شدن تقسیم کنید.
  • آن را در 60 ثانیه ضرب کنید.
  • عددی که دریافت می کنید میزان جریان در(گالن در دقیقه) GPM است. اگر نیاز به تعیین گالن در ساعت دارید، این عدد را در 60 ضرب کنید.

نحوه کارکرد سیستم آبیاری قطره‌ای

در اینجا چند نکته برای عملکرد روان سیستم وجود دارد:

    برای نصب و استفاده از دستورالعمل های سازنده آن پیروی کنید. سیستم آبیاری قطره‌ای بدون فشار صحیح آب و طول لوله موثر و کارآمد نخواهد بود. شما باید بدانید که یک سیستم از چند گسیل کننده پشتیبانی می‌کند، چگونه فضای مناسب را در آنها قرار دهید و آیا می‌توانید انواع مختلفی را ترکیب کنید.

    خط متوقف شده یا ساطع کننده متصل به برق می‌تواند سیستم آبیاری قطره‌ای را خاموش کند. خطوط را شستشو دهید تا پس از نصب و قبل از شروع استفاده از سیستم در بهار، آوار را پاک کنید. شما همچنین باید سیستم را شستشو دهید و فیلترها را به طور مرتب تمیز کنید، به خصوص اگر منبع آب شما حاوی مواد معدنی زیادی باشد.

    قبل از فرا رسیدن هوای یخ زده، دستورالعمل‌های سازنده را برای تخلیه و زمستان زدایی سیستم دنبال کنید.

    در حالی که سیستم‌های آبیاری قطره‌ای انعطاف پذیری ایجاد می‌کنند، ممکن است یک سیستم واحد برای همه گیاهان شما کار نکند. برای استقرار گیاهان با نیازهای مختلف آبیاری، مناطق جداگانه‌ای ایجاد کنید. چمن ها به روش آبیاری متفاوتی نیاز دارند.

    قطره‌چکان‌هایی که دبی کمتری دارند در خاک رسی خوب کار می‌کنند که به آرامی تخلیه می شود. شبکه گسترده‌تری از قطره‌چکان، اسپری و حباب با سرعت جریان بالاتر در خاک ماسه ای موثر است، که تخلیه سریعتر از خاک رس است.

تبدیل سیستم آبیاری بارانی به قطره‌ای

تبدیل-آبیاری-بارانی-قطره‌ای

اگر سیستم بارانی زیرزمینی دارید می توانید آن را برای پشتیبانی از آبیاری قطره ای پیکربندی کنید. با استفاده از تبدیلاتی می‌توان این کار را انجام داد. سیستم را به صورت آبیاری قطره‌ای استفاده کرد.

مطلب «راهنمایی و نکات آبیاری قطره‌ای» در دسته مطالب «آبیاری هوشمند» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «آبیاری هوشمند» مراجعه کنید.

منابع: منبع اول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا