پرورش ریحان

پرورش ریحان
گیاه ریحان

معرفی

ریحان گیاهی با آب و هوای گرم و معطر است که در بسیاری از غذاها از جمله غذای خانگی محبوب مورد علاقه طعم عالی می دهد! بذرها یا پیوندها بعد از گذشت خطر یخ زدگی و در طی چند هفته محصول فراوانی حاصل می شود. رایج ترین نوع ریحان شیرین است. انواع دیگر شامل ریحان بنفش (شیرین تر از ریحان معمولی) ، ریحان لیمو (طعم لیمو) و ریحان تایلندی (طعم شیرین بیان) است. در ادامه نحوه پرورش ریحان را مطالعه نمایید.

پرورش ریحان  ساده است، اما فقط در تابستان و در خارج از خانه رشد می کند، بنابراین بر اساس آن برنامه ریزی کنید. ریحان ، به طور خلاصه ، عالی ترین گیاه است. مخصوصاً برای تابستان، میتوان  آن را برای تزیین  روی سوپ گذاشت. هم چنین چند برگ  آن  را روی پیتزا  گذاشت . توی سالاد  بریزید و  از بو و  عطر آن  لذت ببرید.

چرا باید ریحان پرورش دهم؟

هیچ چیز مانند چیدن برگهای ریحان تازه از باغ شما و برگشت به داخل آشپزخانه شما نمی شود ، تا آن را به هر آنچه که می پزید اضافه کنید. سوال واقعاً باید این باشد: “چرا نباید ریحان پرورش دهم؟” طعم تازه و خوشبو ریحان ، یک افزودنی طبیعی برای بسیاری از سبک ها و غذاهای آشپزی است.

چه موقع گیاه ریحان را  بکاریم

بهترین  موقع برای کاشت ریحان  فصل بهار و تابستان است . ریحان  بسیار به  سرما حساس هست . پس در فصل سرما این گیاه  را نکارید .

برای کاشت ریحان  در خارج  از منزل ، عجله  نکنید  صبر کنید تا  دمای خاک  بالای 10 درجه  سانتی گراد  برسد .ریحان در سرما رشد خوبی ندارد .  دمای بالای 20 درجه  بهترین دمای برای رشد ریحان می باشد .

مکان کاشت ریحان

  • ریحان در محلی که روزانه 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل به دست می آورد رشد می کند ، اگرچه در آفتاب جزئی نیز می تواند عملکرد خوبی داشته باشد.
  • خاک باید مرطوب باشد اما خوب زهکشی شود. بذر ریحان  را در حدود یک  سانتی متر و  یا کمتر  زیر خاک قرار دهید .  بهتر است بذر ریحان  را در حدود 20 تا  30 سانتی متر از یکدیگر بکارید . 
  • گیاه  گوجه  فرنگی همسایه  خوبی برای گیاه برای ریحان  می باشد .

مراقبت

  • اطمینان حاصل کنید که خاک مرطوب است. گیاهان ریحان دوست  دار رطوبت هستند.
  • اگر در یک منطقه گرم زندگی می کنید ، از مالچ در اطراف گیاهان استفاده کنید (مالچ به نگه داشتن رطوبت و سرکوب علفهای هرز کمک می کند).
  • بعد از اینکه نهال ها شش برگ اول خود را تولید کردند ، هرس را به بالای دسته دوم می اندازیم. این گیاهان را ترجیح می دهد تا شروع به انشعاب کنند و در نتیجه برگهای بیشتری برای برداشت حاصل می شوند.
  • اگر هوا سرد است و یا یخبندان ناگهانی قریب الوقوع است ، حتما ریحان خود را از قبل برداشت کنید زیرا درجه حرارت سرد گیاهان شما را از بین می برد.

چگونه ریحان را برداشت کنیم

ریحان نوعی گیاه دارویی است که از نظر انتخابی به شما پیشنهاد می شود. شما فقط می توانید آنچه را که لازم دارید برداشت کنید ، یا اگر به وفور فراوان دارید ، می توانید برداشت انبوه را جمع کنید. همیشه بهتر است قبل از گل گیاه از ریحان برداشت شود. اگر وقت لازم برای برداشت هر برگ ندارید ، فقط قسمت گل را خراب کنید. گلها در واقع خوراکی هستند ، اما اگر آنها را از بین ببرید ، این گیاه هم اکنون می تواند انرژی خود را روی رشد برگهای خوشمزه هدایت کند. همچنین مطمئن باشید که فقط تا 2/3 کل گیاه را برداشت می کنید ، بنابراین می تواند به تولید خود ادامه دهد.

نحوه ذخیره ریحان

  • بهترین روش برای ذخیره ریحان انجماد است. یخ زدگی باعث از بین رفتن قسمت خوبی از طعم آن می شود. برای فریز کردن سریع ریحان ، برگهای کامل یا خرد شده را در کیسه های پلاستیکی قابل محکم بسته بندی کنید ، سپس در فریزر قرار دهید.
  • روش ذخیره سازی دیگر خشک کردن ریحان است (گرچه برخی از طعم ها از بین می روند). برگها را روی ساقه بچسبانید و آنها را در یک محل تهویه مناسب و سایه دار قرار دهید. بعد از گذشت 3 تا 4 روز ، اگر گیاهان کاملاً خشک نشده اند ، آنها را در کمترین تنظیم گرما با درب کمی باز بگذارید. به یاد داشته باشید که برگها (برای خشک شدن برابر) را برگردانید و مرتباً آنها را چک کنید..

این نوشته در دسته باغبانی قرار گرفته است، اگر به این موضوعات علاقه مند هستید می توانید این مطالب را از این لینک پیدا کنید.

منابع :

https://www.thekitchn.com/everything-you-need-to-know-about-growing-basil-221272

https://www.almanac.com/plant/basil

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا