روش کاشت گوجه فرنگی

روش کاشت گوجه فرنگی

روش کاشت و پرورش گوجه فرنگی اصلا کار سختی نیست.  هم  اینکه گوجه خواص جالب دارد ،در آشپزخانه همه کاره هست، طعم بسیار عالی دارد. گوجه فرنگی گیاه با رشد طولانی ، دوست دار گرما  و نور می باشد! این گیاه فصل گرم ، تحمل یخ زدگی را ندارند. در بیشتر مناطق ، تا قبل از بهار فصل مناسب برای کشت نیست ، اما بستگی به محل زندگی شما دارد.

چقدر طول می کشد تا یک گوجه فرنگی رشد کند؟

این یکی از متداول ترین سؤالات ماست. معمولا روزهای رسیدن به بلوغ از 60 روز تا بیش از 80 روز می رسد . به دو روش گوجه فرنگی کاشت می شود. به دلیل زمان نسبتا طولانی رشد این  گیاه  معمولا  به صورت  نشاء خریداری می کنند  و کمتر به  صورت بذر کمتر می کارند .

انواع گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در اندازه های مختلفی وجود دارند . این انتخاب همچنین بستگی به نحوه استفاده شما از این میوه سبزیجات در آشپزخانه دارد.

1- گوجه های گرد کلاسیک  (رایج  ترین نوع ، وزن 70-100 گرم ) 

2 – گوجه  فرنگی گیلاسی شکل که  به  cherry  معروفند(وزن 10-20 گرم )

3- گوجه های آلبالویی یا  زیتونی  (کمی کشیده  تر از مدل گیلاسی )

4- گوجه  فرنگی گوشتی beefsteak (وزن 180-250گرم  و بیشتر برای تهیه  رب و  سس استفاده دارد)

گوجه فرنگی نیاز به مراقبت هوشیار دارد، زیرا این محصول در معرض آفات و بیماری ها است. همچنین توجه داشته باشید که گیاه گوجه فرنگی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ناشی از خاک و پوسیدگی هستند. آن را به وسیله  چوب یا  دیگر وسیله از زمین  فاصله  دهید.

انتخاب مکان کاشت گوجه فرنگی

مکانی را با آفتاب کامل انتخاب کنید. برای مناطق شمالی ، بسیار مهم است که سایت شما حداقل 6 ساعت از تابش روزانه خورشید را دریافت کند. برای مناطق جنوبی، سایه روشن بعد از ظهر ، گوجه فرنگی را از آفتاب شدید ظهر محافظت می کند و به رشد آنها کمک می کند.

گوجه فرنگی در بسیاری از انواع مختلف خاک رشد خواهد کرد ، اما باید آب خوبی تخلیه شود و هرگز غرق درآب نشود. آنها خاک کمی اسیدی با pH 6.2 تا 6.8 را ترجیح می دهند.

موقع  کاشت گوجه  فرنگی

بسیاری از باغداران گوجه فرنگی را از گیاهان کوچک یا نشاء خریداری می کنند کنند ، زیرا ساده ترین کار برای کاشت گوجه  فرنگی است . برای مبتدیان شروع با بذر مناسب نیست .

 اما اگر گوجه فرنگی را از بذر پرورش می دهید، تقریبا  از اوایل بهار در داخل خانه شروع  کنید. برای کاشت نشاء گوجه فرنگی، زمانی که  هوا  رو به  گرمی رفته  باشد شروع  کنید.

قبل از پیوند

 دو هفته قبل از کاشت گیاهان گوجه فرنگی خود را در خارج از منزل ، در عمق حدود 30 سانتی متر خاک حفر کنید و خاک را با  کود و کمپوست مخلوط کنید.

 قبل از کاشت در باغ ، نهال ها یا پیوندها را به مدت یک هفته از خانه  خارج  کنید  و  در سایه  بگذارید مثلا  روز اول به مدت  یک ساعت  و روز بعد بیشتر کنید تا  کم  کم به  نور بیشتر عادت کند .

کاشت نشاء

  • نیتروژن بیش از حد باعث رشد شاخه های مجلل خواهد شد اما گل و میوه را به تاخیر می اندازد.
  • پیوند های گوجه  را در فاصله ی حدود 1  متر از هم  بکارید .
  • چند شاخه پایین را روی پیوندها بچسبانید و توپ ریشه را به اندازه کافی عمیق بکارید تا بقیه برگهای باقی مانده دقیقاً بالای سطح خاک باشند.
  • اگر گوجه  فرنگی شما  ریشه  ضعیفی دارد ، ولی در عوض ساقه ی بلند تری دارد قسمتی از ساقه  را نیز زیر خاک  کنید . برای رشد بهتر کمک  می کند .
  • حتما پیوند را به طور کامل آب دهید تا تماس ریشه و خاک خوب برقرار شود و از پژمردگی جلوگیری شود.
  •  اگر می توانید هفته  ی اول برای آنها  سایه  ایجا د کنید و  از خشک  شدن  برگ  ها جلوگیری کنید .

رشد دادن  گوجه  فرنگی در ظروف و  گلدان ها

  1. از گلدان یا ظرف بزرگ با سوراخ های زهکشی در قسمت پایین استفاده کنید.
  2. از خاک سست و خوش آب استفاده کنید. ما مخلوط گلدان مناسب با مواد آلی اضافه شده را توصیه می کنیم.
  3. در هر گلدان یک گیاه گوجه بکارید. از میان  انواع  گیلاسی یا زیتونی انتخاب کنید .
  4. گلدان را در روز با 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل در یک نقطه آفتابی قرار دهید.
  5. خاک را مرطوب نگه دارید. ظروف سریعتر از خاک باغ خشک می شوند ، بنابراین روزانه  بررسی کنید و در طول موج گرما آب اضافی تأمین کنید.

مراقبت از گیاه گوجه فرنگی

آبیاری

  • چند روز اول که  نهال گوجه فرنگی یا بذر آن  را در زمین  می کارید، سخاوتمندانه آبیاری کنید .
  • معمولا در اویل صبح  آبیاری کنید .  این کار رطوبت لازم را برای حفظ طراوت آن در طی یک روز گرم به گیاه می دهد. از آب دهی در اواخر بعد از ظهر یا عصر خودداری کنید.
  • برای کمک به گوجه فرنگی در طی دوره های خشکسالی ، مقداری سنگ صاف پیدا کرده و یکی را در کنار هر گیاه قرار دهید. صخره ها مانع از تبخیر آب از خاک می شوند (یک  کار جالب برای کمک به تبخیر نشدن  سریع  آب  )

علفهای هرز و آفات

علف های هرز را زمانی هنوز کوچک  هستند از بین ببرید. برای از بین بردن از سموم  استفاده نکنید . از سموم در مزارع  بزرگ  استفاده میشود.  شما  برای باغ  خودتون  نیاز نیست استفاده  کنید.

گیاه گوجه  فرنگی مستعد  آفات  مختلفی می باشد. اگر گیاه  شما  دچار آفات شد، از کسانی که  در این  رابطه  تجربه  دارند  سوال  کنید. ما  در پست  های بعدی این  مقوله  را بررسی خواهیم کرد .  

 ترک خوردگی: هنگامی که رشد میوه خیلی سریع است ، پوست دچار ترک خوردگی می شود. این حالت معمولاً به دلیل آبگرفتگی نابرابر یا رطوبت ناموزون از شرایط آب و هوایی (دوره های بسیار بارانی که با دوره های خشک مخلوط می شوند) اتفاق می افتد. با رطوبت دادن ، سطح رطوبت را ثابت نگه دارید.

 برداشت گوجه فرنگی

  • صرف نظر از اندازه ، گوجه فرنگی مناسب برای چیدن کاملا سفت و به رنگ قرمز خواهد بود و احتمالاً مقداری زرد در اطراف ساقه باقی مانده است. اگر گوجه فرنگی نارنجی ، زرد یا هر رنگ دیگری داشت ، منتظر بمانید تا گوجه فرنگی رنگ صحیح را به خود بگیرد.
  • اگر گیاه گوجه فرنگی شما هنوز میوه دارد وقتی اولین هوا سرد شد  ، کل گیاه را جمع کنید و آن را وارونه در زیرزمین یا گاراژ آویزان کنید. گوجه ها را همانطور که رسیده می شوند انتخاب کنید.

 می توانید از بعضی از انواع گوجه فرنگی بذر برداشت کنید. امیدواریم در پست  های بعدی این مطلب را نیز اضافه  نماییم .

  • هرگز گوجه فرنگی های تازه را یخچال و فریزر نکنید. انجام این کار باعث خراب شدن طعم و بافتی می شود که دیگر طعم آن گوجه فرنگی تازه باغ نیست.

در آخر تاریخچه  ای کوتاه  از گوجه  فرنگی

گیاه گوجه فرنگی بومی آمریکای جنوبی است. تاریخ دقیق پرورش گوجه فرنگی برای اولین بار مشخص نیست. به نظر می‌رسد نخستین گوجه فرنگی پرورش‌یافته نوعی میوهٔ زردرنگ به اندازهٔ گوجه‌فرنگی‌های ریز گیلاسی بوده که توسط آزتک‌ها کشت می‌شده‌است. نوشته‌های برجامانده از این تمدن نشان می‌دهند که این میوه همراه با فلفل، ذرت و نمک آماده و مصرف می‌شد. گوجه فرنگی در اوایل قرن نوزدهم در خاورمیانه توزیع شد و غالباً به عنوان یکی از مواد لازم برای پخت غذا مصرف می‌شد.

این گیاه از دو طریق وارد ایران شد: راه اول از طریق ترکیه و ارمنستان، و راه دوم از طریق سفرهای مکرر خاندان قاجار به فرانسه بود. نام اولیهٔ گوجه فرنگی در ایران بادمجان ارمنی یا رومی بود.در ایران در ابتدا پرورش گوجه‌های کوچک که امروزه گوجه گیلاسی نامیده می‌شوند، مرسوم شد. پس از مدتی گوجه‌های بزرگتر وارد ایران شدند که به دلیل تفاوت اندازه با گوجه‌های رایج در آن زمان، به «گوجه فرنگی» مشهور شدند. در دوره قاجاریه، افراد خاندان معیری برای نخستین بار گوجه‌فرنگی را در مزرعه‌ای (که محوطهٔ فرودگاه مهرآباد کنونی است) پرورش دادند. در قرن 19 ، گوجه فرنگی به نام “سیب بهشت” در آلمان و “سیب عشق” در فرانسه شناخته شد.

 گوجه فرنگی مغذی و دارای کالری کم است. یک گوجه فرنگی متوسط 57٪ از میزان توصیه شده روزانه ویتامین C ، 25٪ ویتامین A RDA و 8٪ آهن RDA را تأمین می کند ، اما هنوز 35 کالری دارد. با نوشیدن آب گوجه فرنگی مخلوط شده با ریحان تازه ، سردرد را راحت کنید.

مردم مدت زمان طولانی در مورد اینکه آیا گوجه فرنگی میوه یا سبزیجات است بحث می کنند….با این وجود که گوجه فرنگی در علم گیاه‌شناسی یک میوه تلقی می‌شود، در علم کشاورزی اغلب به‌عنوان تره‌بار (سبزیجات) شناخته می‌شود.

در این مقاله روش کاشت گیاه گوجه فرنگی آورده شد، امیدواریم مورد قبول شما عزیزان باشد. این نوشته در دسته باغبانی قرار گرفته است، اگر به این موضوع علاقه مند هستید، می توانید مطالب این دسته بندی را از اینجا بخوانید.

منابع :

https://www.almanac.com/plant/tomatoes

https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%D9%88%D8%AC%D9%87%E2%80%8C%D9%81%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا