آبیاری دستی، بارانی(اسپرینکلر) یا قطره‌ای کدام بهتر است؟

آبیاری بارانی یا قطره‌ای

اگر گیاه دارید ، به آب و سیستم آبیاری احتیاج دارید. چمن، گیاهان چند ساله، تخت های یک ساله، گلدان های تزئینی بزرگ همه آنها به یک نوشیدنی خوب احتیاج دارند. دوباره ، و دوباره ، و دوباره …  اما چگونه این کار صورت می‌پذیرد؟ گاهی مادر طبیعت با یک باران خوب به شما کمک می کند. اما بار دیگر، شما مسئول هستید. در ادامه با هم آبیاری دستی، بارانی، و قطره‌ای را بررسی می‌کنیم.

چه کسی به آبیاری نیاز دارد؟

صاحبان املاک کوچکتر معمولاً آب پاش ها را بیرون می آورند. و آنها را با دست به اطراف برای آبیاری چمن ها و بسترها منتقل می کنند.

اما اگر در حال برنامه ریزی برای محوطه سازی جدید هستید، نصب سیستم آبیاری یک انتخاب هوشمندانه است، خصوصاً اگر فضای وسیعی از چمنزار یا تعداد زیادی تخت گل و درختان داشته باشید. در حالی که درختان قدیمی و مستقر به آب کمتری احتیاج دارند، اما فضای سبز به آبیاری مکرر تا زمان استقرار نیاز دارد.

بهترین موقع برای نصب سیستم آبیاری

به هر حال شما یا پیمانکار شما در حال حفاری ملک شما برای محوطه سازی هستید، اکنون نصب آبیاری از اینکه آن را به محوطه سازی موجود اضافه کنید، کار چندانی ندارد. بهترین زمان همان شروع محوطه سازی برای باغ شماست.

کود را فراموش نکنید

در محوطه سازی سطح سبز، در هنگام نصب، کودهای به همه تخت ها و گلدان های سالانه اضافه می کنیم، اما آبیاری مکرر مواد مغذی را از روح خارج می کند. ما هر ماه کود مایع به خصوص برای گلدان را توصیه می کنیم.

“فقط به این دلیل که سیستم آبیاری دارید به درستی کار می کند.” “شما برای تعمیرات و تنظیمات احتمالی نیاز به بازرسی های گاه و بیگاه دارید. مردم فکر می کنند، “من یک سیستم آبیاری دارم، بنابراین همه چیز را آماده کرده ام.” اما همه اینها در زیر زمین است – شما نمی دانید آنجا پایین چه می گذرد. ​​”

سر آبپاش ها با بریده های خاک و گاز مسدود می شود. اگر بعضی سوراخ ها مسدود شده باشد، این بدان معناست که ممکن است آب زیادی به بعضی مناطق برخورد کند و به اندازه کافی به مناطق دیگر نرسد. این به معنای چشم انداز ناسالم و هدر رفتن آب است.

همچنین شیرهای سیستم و سایر اجزای مکانیکی را بررسی می کند. یک شیر نشتی آب را هدر داده و صورتحساب آب شما را افزایش می دهد.

حتماً در بودجه خود مبلغی برای تعمیرات احتمالی سیستم آبیاری تابستان در نظر بگیرید.” “پس شما در صورت اتفاقی آماده می شوید.”

سیستم آبیاری چیست؟

در ابتدایی ترین اصطلاحات، یک سیستم آبیاری از سه جز تشکیل شده است: یک منبع آب ؛ یک سیستم تحویل برای رساندن آن به محیط رشد ؛ و شیرآلات برای کنترل جریان آب. هدف از هر سیستم آبیاری رساندن آب به محیط رشد تا حد ممکن یکنواخت و کارآمد است.

انواع سیستم‌های آبیاری

سیستم های آبیاری را می توان بسته به نحوه انتقال آب به محیط رشد به دو دسته اساسی تقسیم کرد. سیستم های از بالا به پایین آب را به سطح متوسط ​​رشد می رسانند. و سیستم های پایین به بالا. با آبیاری از بالا به پایین، آب توسط نیروی جاذبه به سمت پایین کشیده می شود. با حرکت به سمت پایین، برخی از آنها توسط محیط رشد نگهداری می‌شوند.

سیستم های از بالا به پایین را می توان به سه زیر مجموعه تقسیم کرد:

  1. آبیاری دستی،
  2. 2-     سیستم های هوایی مانند آب پاش یا بوم که آب را به صورت اسپری که یک منطقه را پوشش می دهد،
  3. و سیستم های قطره ای، که آب را به گلدان های جداگانه منتقل می کنند.

آبیاری دستی

آبیاری دستی یک گیاه

همونطور که از نامش پیداست به این صورت است که خودمان حالا یا با آبپاش‌های دستی  یا با شیلنگ آبیاری (بسته به اینکه چه چیزی را آب میدهیم ) شروع به آبیاری محوطه می‌کنیم. و زمان آبیاری گیاه را هم خودمان تشخیص دادیم شروع به آبیاری می‌کنیم.

آبیاری دستی چگونه کار می کند؟

اگر فضای سبز شما بیشتر شامل کاشت تخت و گلدان تزئینی باشد، سرویس آبیاری دستی ایده آل است. این برای بسیاری از املاک شهری، از هتل ها تا ویترین فروشگاه ها تا ساختمانهای اداری، معمول است. آبیاری دستی: از آن چیزی که فکر می کنید پیچیده تر است!!!

آبیاری با دست به اندازه کافی ساده به نظر می رسد. وقتی گیاهان خشک به نظر می رسند، مقداری آب روی آنها بریزید، درست است؟ بسیاری از گیاهان خشک شده و رشد آهسته خود را مدیون این فلسفه هستند.

پل ویسنایوسکی که به هماهنگی خدمات آبیاری کمک می کند، می گوید: “بسیاری از مردم نحوه آبیاری موثر را نمی دانند.” “این ساده نیست که فقط کمی آب به گیاه بپاشید و آن را خوب بخوانید. شما باید آب دهید، اجازه دهید آب در آن فرو رود و دوباره آب بگیرید. در ماه های تابستان بسیار گرم می شود. وقتی 60 درجه می شود و تعریق می کنید، گیاهان شما نیز همین احساس را دارند. “

و می گوید زیاد وابسته به باران نباشید.

“اگر کمی نم نم باران بیاییم ، مردم فکر می کنند ، … اوه ، باران بارید. من نیازی به آب ندارم ، “” او می گوید. “اما کمی نم نم باران آب کافی نیست.”

نکات مهم آبیاری با دست

  • تعیین یک کارمند برای آبیاری گیاهان دارایی شما ممکن است آسان باشد. اما آیا آن شخص کارمند به یاد می آورد؟ آیا آنها به حدی صبر خواهند داشت که واقعاً اجازه دهند هیدراتاسیون خیس بخورد؟
  • متخصصانی که خدمات آبیاری گیاه دارند می دانند که روی آبیاری ریشه گیاه تمرکز کنند. این همان چیزی است که به آب نیاز دارد، نه برگها. خیساندن شاخ و برگ باعث هدر رفتن آب می شود و می‌تواند باعث شیوع بیماری شود.
  • حرفه‌ای ها می دانند که به آرامی آبیاری کنند، بنابراین آب فرصتی برای غوطه ور شدن در ریشه ها دارد.
  • گیاهان گلدانی تمایل دارند زودتر از گیاهان درون زمین خشک شوند، بنابراین به آبیاری کامل و مکرر نیاز دارند. اگر یک بستر کاشت شامل یک درخت همراه با گل باشد، آن درخت با ریشه های بزرگ خود ابتدا به آب دسترسی پیدا می کند. گلها مانده را می گیرند – که ممکن است کافی نباشد. این مناطق به آب اضافی نیاز دارند.

مزیت آبیاری دستی:

  1. لذت بردن و تفریح هنگام آبیاری گیاهان، همیشه برای ما آبیاری گیاهان لذت بخش بوده و هست. در کنار فضای سبز بودن و آبیاری کمک به آرامش و نشاط می‌شود.
  2. در حین آبیاری اگر در زمین و محیط کشت مشکلی باشه اونو می‌بینیم. مثل سوراخی که توسط موش یا سایر جوندگان ایجاد شده و از عبور آب به سایر نقاط جلوگیری می‌کنه. و همون موقع میتونیم اونو از بین ببریم.
  3. آبیاری دستی نیازی به نصب تجهیزات خاصی ندارد.

معایب آبیاری دستی:

  1. وقت گیر بودن : شاید همیشه وقت کافی برای اینکار نداشته باشیم. مخصوصا برای محوطه های بزرگ، که ساعت ها وقت لازم است تا کاملا آبیاری صورت بگیرد. درنتیجه امکان دارد که گیاه مدتها از تشنه بماند.
  2. نحوه آبیاری کاملا بستگی به حالات و روحیه ما دارد. و گاهی اوقات با حوصله و گاهی هم بی‌حوصله آبیاری انجام می‌شود. امکان دارد یک گیاهی را کاملا غرق آب کنیم و به یک گیاه به حتی حداقل آبیاری انجام نشود.
  3. برای محوطه های بزرگ نیازمند نیروی انسانی زیادی است. تا از آبیاری گیاه مطمئن باشیم. و هزینه‌ی زیادی را به مرور صرف این کار میشود.
  4. امکان هدر رفتن آب بالاست.
  5. خاک به مرور مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. به سبب شستشوی آب
  6. آبیاری دستی هر بار که گیاهان به آب احتیاج دارند، به نیروی کار نیاز دارد.
  7. حتی با استفاده دقیق از کارگران باتجربه ، 50 درصد از آب خارج شده از یک شیلنگ به کف زمین ختم می شود.

آبیاری قطره ای (سیستم‌های قطره‌ای)

نمونه آبیاری قطره‌ای

استفاده از نوار‌های قطره ای از مرسوم ترین این روش است. نوار های قطره ای که در فواصل منظم آب را پای گیاه می‌رساند. حتی از این روش برای آبیاری گلدان ها نیز می‌توان استفاده کرد که در بخش بعدی توضیح خواهم داد. که معمولا برای اینکار از لوله اسپاگتی(لوله ماکارونی) نرم و قابل انعطاف استفاده می‌شود. خب نسبت به آبیاری دستی در زمان نصب نیاز به کار اضافی و هزینه بیشتری است. ولی خب دارای مزایایی نیز هست. برای آبیاری قطره‌ای با عملکرد بهتر باید فشار درون نوار قطره‌ای یکسان باشد. و برای اینکار از یک دستگاه تنشیم فشار و یک محدود کننده فشار ماکزیمم که به نوار قطره‌ای آسیب نرساند. استفاده می‌شود.

نکته : طول و قطر لوله برای هر خروجی یکسان باشد، سرعت جریان یکنواخت خواهد بود.

مزایای آبیاری قطره‌ای

  1. کیفیت آبیاری بهتر و مناسب برای گیاه. آب به صورت قطره قطره به عمق نفوذ می کند و ریشه گیاه بهتر آبیاری می‌شود.
  2. مانند آبیاری دستی املاح و کود و مواد مغذی را از پای گیاه نمی شوید. و خاک مواد مغذی خود را کمتر از دست می‌دهد.
  3. از رشد گیاهان هرز در جاهای مختلف جلوگیری می‌شود. به جهت اینکه آب در جاهای خاص و در پای گیاه خارج می‌شود.
  4. از هدر رفتن آب بسیار جلوگیری می‌شود.

معایب آبیاری قطره‌ای

  1. باید خروجی آب برای گیاهان تنظیم شود.
  2. امکان گرفته شدن مجرای خروجی و قطره‌ای به سبب وجود املاح در آن
  3. مسدود شدن و آبیاری غیر یکنواخت
  4. مدت زمان زیادی برای آبیاری طول می‌کشد.
  5. برای فضای سبز و چمن مناسب نیست.
  6. آبیاری قطره ای (در نبود کنترلر های هوشمند) به نیروی کار نیاز دارد.

توصیه ها:

تقریبا هر ماه (بستگی به کیفیت آب مصرفی شما) مجرای خروجی قطره‌ای ها را تمیز کنید، تا از آبیاری بهتر مطمئن شوید.

برای آب خود از فیلتر مناسب استفاده کنید تا از گرفته شدن مجرای قطره‌ای جلوگیری یا کمتر شود.

آبیاری با استفاده از اسپینکلر( آبپاش بارانی)

آبیاری بارانی با آبپاش

سیستم های بارانی اغلب برای مناطق تولید در فضای باز استفاده می شود. یکنواختی در فضای باز یک مشکل است. زیرا آبپاشها برای آبیاری چمنزار یا مزارع طراحی شده اند و به خصوص در شرایط بادی آب را به طور مساوی توزیع نمی کنند. علاوه بر این، بسته به فاصله آبپاش ها، مقدار قابل توجهی آب می تواند به عنوان رواناب هدر رود.

آبیاری از بالا به پایین محدودیت هایی دارد. به عنوان مثال، سیستم های هوایی منجر به شاخ و برگ مرطوب می شوند ، که منجر به بیماری های محلول پاشی می شود. آب ممکن است به گلها و شاخه های حساس آسیب برساند. بعلاوه، ممکن است بقایای آب و کود روی برگها و گلها باقی بماند، که برای مصرف کنندگان جذاب نیست.

کنترل های آبیاری هوشمند را در نظر بگیرید

یکی از بزرگترین روند آبیاری در مناظر تجاری، کارایی است. ارتقایی وجود دارد که می توانید به سیستم آبیاری اضافه کنید که در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود.

کنترل های هوشمند آبیاری با استفاده از کمترین میزان آب و در عین حال بهتر نگه داشتن منظره، به طور خودکار با تغییر در آب و هوا و فصلی تنظیم می شوند.

سیستم بارانی یا سیستم قطره ای شما اغلب می توانند با موارد جدید و کارآمدتر که آب کمتری مصرف می کنند، عوض شوند. و سیستم قبلی خود را بهبود ببخشید. و مزایای بیشماری برای صرفه جویی در مصرف آب و هزینه شما در نیروی انسانی حتی و همچنین در وقت را برای شما به ارمغان داشته باشد.

برای مشاهده کنترلر های آبیاری کلیک کنید.

مطلب «آبیاری دستی، بارانی(اسپرینکلر) یا قطره‌ای. کدام بهتر است؟» در دسته مطالب «آبیاری هوشمند» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «آبیاری هوشمند» مراجعه کنید.

لطفا مواردی که از قلم افتاده را برای ما کامنت کنید .ما از اینکه ازت خبر داشته باشیم خوشحال میشویم.

منابع کمکی ما: منبع کمکی اول ، منبع کمکی دوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا