چگونه آب باران را ذخیره کنیم؟

روش ساده ذخیره آب باران

ذخیره آب باران یک راه عالی برای صرفه جویی در منابع آب و صرفه جویی در هزینه قبض آب است. آب باران یک منبع رایگان و طبیعی است که می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند آبیاری باغ، شستشوی توالت‌ها و حتی شستن لباس‌ها و ظروف استفاده شود. در این مقاله، مزایای ذخیره‌سازی آب باران و روش‌های مختلفی را که می‌توانید برای این کار استفاده کنید، بررسی خواهیم کرد. با جمع آوری آب باران برای آبیاری در بشکه یا مخزن، از یک منبع حیاتی صرفه جویی کرده و پس انداز کنید. شاید باورش سخت باشد، اما یک سوم کل آبهای مسکونی برای آبیاری باغها است. خب چگونه آب باران را ذخیره کنیم؟

چرا باید آب باران را ذخیره کنیم؟

از آنجا که به نظر می رسد خشکسالی، سیل و الگوی آب و هوایی غیر قابل پیش بینی در حال افزایش است. بسیاری از مردم توجه خود را به سمت استراتژی های آب در خانه معطوف کرده‌اند. به ویژه اینکه چگونه می‌توانند بارندگی های اضافی را برای استفاده در باغ ذخیره کنند. در اینجا مخازن و بشکه های آب باران نقش خود را ایفا می‌کنند.

در بعضی از مکان ها، مانند استرالیا، که دوره های طولانی و خشک باغبانی را به چالش می کشد. مقررات دولتی استفاده از آب آشامیدنی را در باغ ها محدود می کند. بسیاری را به راه اندازی مخازن آب باران برای نیازهای آبیاری و تغییر جهت استفاده از گیاهان بومی ترغیب می کند. در جاهای دیگر، مانند انگلیس، دستورالعمل‌های مسکونی برداشت آب باران در پاسخ به کمبود آب ناشی از استرس جمعیت زیاد در حال ظهور است.

به همین دلیل و دلایل دیگر، صاحبان خانه در سراسر جهان شروع به درک ارزش مخزن جمع آوری آب باران می کنند. این مواردی است که هنگام افزودن مورد به ملک خود باید در نظر بگیرید.

چرا از آب باران استفاده کنیم؟ علاوه بر اینکه با کاهش مصرف، خدمات بزرگی به تأمین آب آشامیدنی جهان ارائه می دهید. ممکن است با تلاش نسبتاً کمی بتوانید قبوض آب خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. به علاوه، می توانید با استفاده از آن آب برای آبیاری یک باغ سبزیجات، قبض مواد غذایی خود را کاهش دهید. حتی ممکن است بتوانید استفاده از آب را به مصارف ثانویه در خانه (مانند شستشوی توالت) گسترش دهید.

آیا خودم می‌توانم سازه برای ذخیره آب درست کنم؟

آیا این یک پروژه (اونو خودت بساز) DIY است؟ کاملا. به شرطی که ناودان نصب کرده باشید(که اکثرا نصب می‌شود)، افزودن بقیه چیزا، کار چندان دشواری نیست. برای جلوگیری از زباله ها فقط به یک انحراف دهنده و یک صفحه یا فیلتر نیاز دارید. هنگام خرید مخزن، معمولاً دستورالعمل ها در آن گنجانده می شود.

اگر برخی از ویژگی های خاص سقف یا باغ شما مانع از انجام کار توسط خود شما می شود، استخدام یک محوطه ساز با تجربه در سیستم‌های برداشت آب باران را در نظر بگیرید.

برخی از مواردی که باید مراقب آنها باشید: آلودگی های احتمالی در آب روان شما. اطمینان حاصل کنید که قبل از رسیدن آب باران در مخزن شما، از کجا استفاده می شود. به عنوان مثال نمی خواهید گوجه فرنگی های خود را با آب آلوده به سرب اسپری کنید.

هزینه و مواد مورد نیاز

به طور کلی با فرض اینکه شما یک بشکه یا مخزن زمینی خریداری می کنید. و خودتان آن را نصب می کنید. هزینه می تواند بسیار کم باشد. این اساساً به مواد بشکه ای که انتخاب می کنید، به علاوه لوازم جانبی انتقال دهنده و فیلتر، برمی گردد.

گزینه های مختلف برای انواع مخزن آب

1- استفاده از بشکه چوبی برای ذخیره آب

بشکه چوبی آب

بشکه های چوبی با آن ظاهر روستایی یکی از جذاب ترین گزینه های DIY هستند. هرچند مراقب نشت باشید، زیرا وقتی چوب خشک می شود، کمی منقبض می شود و شکاف هایی در بشکه باقی می ماند. اما غالباً می توانید انواع آن را به صورت آنلاین با قیمت بسیار کمتری تهیه کنید. فقط مطمئن شوید که می دانید برای چه چیزی استفاده شده است و هر نوع آلودگی را در نظر بگیرید.

2- گزینه بعدی بشکه فولادی

بشکه فولادی برای ذخیره آب

بشکه فولادی. این یکی از متداول ترین مواد مخازن است که به دلیل ظاهر زیبا و کم هزینه است. بعضی از مخازن استیل حتی درون خود “مثانه” های وینیل (گونی) دارند که در واقع آب را نگه می‌دارند. اندازه آنها اغلب در ابعادی بسیار بزرگتر از آنچه در اینجا نشان داده شده است، پیدا می‌شوند و یافتن آنها در فروشگاههای لوازم خانگی مشکل تر است. اگر به این مواد علاقه دارید، ممکن است بخواهید “مخازن” را در مقابل “بشکه” جستجو کنید.

3- مخزن فلزی گالوانیزه

مخزن گالوانیزه آب

مخازن فلزی گالوانیزه و محصور کمی گرانتر هستند. و دارای یک مهر و موم هستند که اجازه می دهد مخزن به سیستم آب آشامیدنی متصل شود. این محصولات معمولاً توسط شرکتهایی که متخصص برداشت آب باران هستند فروخته می شود.

4- مخازن بتونی ذخیره آب

مخزن بتنی برای ذخیره آب باران

مخازن بتونی یک گزینه بادوام است که می تواند یک ویژگی انعطاف پذیر در طراحی فضاهای بیرونی شما باشد. زیرا از لحاظ تئوریک می توانند اشکال مختلف داشته باشند. ظاهراً بتن همچنین دارای اثر جانبی متعادل سازی سطح pH آب اسیدی باران است. طراحی و اجرا بهتر است توسط متخصصان انجام شود.

مخازن پلاستیکی

منبع پلاستیکی آب

سبکی مخازن پلاستیکی آنها را به یک انتخاب محبوب DIY تبدیل می کند. خصوصاً به این دلیل که انواع مختلف آن ها رنگ و شکل دارد و در اکثر فروشگاه های لوازم خانگی با قیمت پایین موجود است. اطمینان حاصل کنید که به رنگهای تیره تر بچسبید تا نور خورشید به آب شما نرسد. و باعث شکوفایی جلبک ها شود. و به خاطر داشته باشید که انواع مختلف و کیفیت بشکه های پلاستیکی وجود دارد. بنابراین ممکن است ابتدا بررسی های مصرف کننده را به شما کمک کند.

مخازن فایبرگلاس

مخازن فایبرگلاس نیز وجود دارد. که به اندازه کافی محکم هستند تا در زیر زمین نیز مورد استفاده قرار گیرند.

محاسبه آب مورد نیاز برای آبیاری

چه مقدار آب باران برای آبیاری باغ خود نیاز دارم؟ خوب، این بستگی زیادی به باغ، آب و هوا و عادات آبیاری شما دارد. قبل از خرید مخزن باران، این آزمایش را برای ارزیابی نیاز آب خود امتحان کنید:

  • یک گالن خالی (یا هر ظرف بزرگتری که گالن ها یا لیتر روی آن علامت گذاری شده اند) بردارید. به باغ خود بروید و شلنگ خود را به فشاری که دوست دارید باغچه خود را آبیاری کنید، روشن کنید.
  • چه مدت طول می کشد تا آن گالن پر شود. تعداد گالن ها تقسیم بر تعداد دقیقه، سرعت جریان GPM (گالن در دقیقه) است که معمولاً در آن آب می دهید.
  • به طور معمول چند دقیقه طول می کشد تا شلنگ با همان سرعت جریان کار کنید. دقایقی را با GPM که قبلاً محاسبه کرده اید ضرب کنید تا تعداد کل گالن هایی را که برای یک جلسه آبیاری در باغ خود استفاده می کنید پیدا کنید. اگر سیستم آب پاش دارید اما میزان جریان آن را نمی دانید، می توانید آزمایشی مشابه را انجام دهید و برای استفاده کامل از آب در فضای باز آن را اضافه کنید.

ممکن است از نتایج شوکه شوید. یک خانه متوسط تقریباً 100 گالن در روز فقط در فضای باز استفاده می کند. قبل از خرید بزرگترین مخزن آب باران که می توانید پیدا کنید، سعی کنید میزان جریان خود را تنظیم کرده و دوباره آزمایش کنید. بسیاری از مردم نمی فهمند که باغ هایشان را بیش از حد آبیاری می کنند فقط به این دلیل که فشار آب زیادی دارند.

انتخاب مخزن بر اساس نتایج

محاسبه ظرفیت یک مخزن برای ذخیره آب باران گام مهمی در تعیین اندازه و طراحی سازه است. ظرفیت یک مخزن مقدار آبی است که می تواند در خود نگه دارد و بر حسب متر مکعب یا فوت مکعب اندازه گیری می شود. در این مقاله به مراحل و عوامل دخیل در محاسبه ظرفیت مورد نیاز یک مخزن برای ذخیره آب باران می پردازیم.

هنگامی که بدانید چند گالن برای آبیاری باغ شما لازم است. می توانید ببینید که چند بشکه آب به شما می دهد. به عنوان مثال، اگر برای آب دهی به باغ سبزیجات خود روزانه به 10 گالن نیاز داشته باشم و یک بشکه 50 گالنی بخرم. در این صورت یک بشکه کامل به مدت 5 روز باغ سبزیجات من را آب می دهد.

محاسبه مخزن مورد نیاز مناسب

مرحله 1: تعیین حوضه آبریز: حوضه آبریز کل مساحت سقف یا سایر سطوحی است که برای جمع آوری آب باران استفاده می شود. این را می توان با اندازه گیری طول و عرض سطوح و ضرب آنها در یکدیگر محاسبه کرد.

مرحله 2: محاسبه میزان بارندگی سالانه: میزان بارندگی سالانه مجموع بارانی است که در یک سال در حوضه آبریز می بارد. این اطلاعات را می توان از ایستگاه های هواشناسی محلی یا منابع آنلاین به دست آورد.

مرحله 3: تعیین ضریب رواناب: ضریب رواناب مقداری است که نشان دهنده درصد آب بارانی است که از حوضه آبریز جمع آوری می شود. این مقدار به نوع سطح، شیب سقف و عوامل دیگر بستگی دارد. ضریب رواناب را می توان در نشریات فنی پیدا کرد و یا توسط یک متخصص محاسبه شد.

مرحله 4: محاسبه حجم آب: هنگامی که حوضه آبریز، بارندگی سالانه و ضریب رواناب را بدست آورید، می توانید حجم آبی را که با ضرب مساحت حوضه در بارندگی سالانه و ضریب رواناب جمع آوری می شود محاسبه کنید.

مرحله 5: تقاضا و مصرف را در نظر بگیرید: گام نهایی در نظر گرفتن تقاضا و مصرف آب ذخیره شده و همچنین اتلاف آب ناشی از تبخیر، نشت یا عوامل دیگر است. این به شما کمک می کند تا ظرفیت نهایی مورد نیاز مخزن را تعیین کنید. توجه به این نکته ضروری است که مراحل فوق دستورالعمل های کلی هستند و ظرفیت نهایی مخزن ممکن است نیاز به تنظیم بر اساس نیازهای خاص پروژه داشته باشد.

بهترین زمان برای انجام این پروژه

این پروژه یک تعطیلات آخر هفته عالی بهاری را در کنار خانواده ایجاد می کند. و شما می توانید به محض شروع اولین باران، نتیجه کار خود را ببینید.

بخاطر داشته باشید: اگر در مورد مواد بام خود یا مواد سطح دیگری که آب باران را از آن جمع می‌کنید مشکوک هستید، آزمایش آن را در نظر بگیرید. حداقل، در مورد آلودگی های احتمالی که از نوع سقف شما ناشی می شود، به صورت آنلاین تحقیق کنید. هنگامی که از آب مخزن برای آبیاری یک باغ خوراکی استفاده می کنید اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا در این صورت هرگونه آلودگی مصرف می شود.

گام های اول: بسته به مکانی که در آن قرار دارید، مخزن اندازه خود را بر اساس شکل سقف و آب و هوا بارندگی روزانه نیز بسیار مهم است. اگر از سطح سقف خود و اینچ بارندگی اطلاع دارید، به شما می گوید که چند گالن می‌توانید جمع کنید. به عنوان مثال، یک سقف متوسط ​​2700 فوت مربعی در یک طوفان 3 اینچی همراه می‌تواند تقریباً 5000 گالن آب در آن طوفان جمع کند. بدیهی است که هر بشکه کوچک DIY سرریز می کند.

محاسبه اینکه در منطقه شما چقد باران می‌بارد؟

یا می توانید به Save the Rain بروید. جایی که وب سایت تعاملی به شما امکان می دهد میانگین بارندگی سالانه را برای مکان دقیق خود تخمین بزنید. این ابزار برای نشان دادن تأثیر تغییرات شدید در الگوی بارندگی که می‌توان انتظار داشت این قرن را بر منابع غذایی جهان ببینیم، طراحی شده است. هنگامی که سقف خود را از روی نقشه ماهواره انتخاب کردید، تخمین می زند که با آبی که می توانید صرفه جویی کنید، چه مقدار ذرت، برنج، سویا و گندم می توانید پرورش دهید.

آیا در باغ خود از آب باران استفاده می کنید؟ نحوه ذخیره و استفاده از آن را در نظرات به ما اطلاع دهید.

مطلب «چگونه آب باران را ذخیره کنیم؟» در دسته مطالب «آبیاری هوشمند» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «آبیاری هوشمند» مراجعه کنید

https://www.houzz.com/magazine/how-to-harvest-rainwater-for-your-garden-stsetivw-vs~24251998

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونه آب باران را ذخیره کنیم؟»

    1. سلام دوست عزیز
      از توجه شما سپاسگزاریم
      از چه نظر نیاز به بازبینی دارد و دقیقا کدام بخش مد نظر شماست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا