راهنمای کامل انتخاب مخزن مناسب واحد مسکونی

آب آشامیدنی سالم یک نیاز اساسی است. و تامین مداوم آب برای فعالیت‌های روزمره با اهمیت و ضروری است. کشور ما در اکثر مناطق با مشکل کم‌آبی شدید روبروست. درنتیجه اغلب، شهرداری‌ها آب کافی در طول روز را تامین نمی‌کنند. بنابراین، صاحبان خانه ترجیح می‌دهند برای تامین آب در تمام طول روز 7*24 از مخازن برای ذخیره‌ی آب استفاده کنند. سوال اینجاست که چه مخزنی برای واحد مسکونی خانه و آپارتمان انتخاب کنیم؟ راهنمای کامل انتخاب مخزن مناسب واحد مسکونی از نظر حجم و اندازه و جنس آن جهت ذخیره آب شرب بهداشتی را در این مقاله میخوانید.

کدام مخزن آب برای خانه بهتر است؟

مخازن آب در طیف وسیعی از مواد مانند پلاستیک، بتن، فولاد ضد زنگ و فایبر گلاس در دسترس هستند. امروزه مخزن آب پلاستیکی پلی اتیلن به دلیل سبکی، مقاومت بالا در برابر خورندگی و ضد نشت بودن، محبوب‌ترین مخزن آب برای ذخیره‌سازی آب است. قبل از انتخاب یک مخزن آب خانگی، ضروری است که نکاتی را در نظر داشته باشید. این نکات «راهنمای کامل انتخاب مخزن مناسب واحد مسکونی» را در زیر با هم بررسی می‌کنیم.

تعیین ظرفیت مخزن مناسب برای خانه

قبل از خرید باید ظرفیت مخزن آب برای خانه را در نظر گرفت. برای یک خانواده کوچک، یک مخزن ذخیره آب 500 تا 600 لیتری کافی است و برای یک خانواده بزرگ (بسته به اندازه خانواده) مخزن 700 تا 1000 لیتری را انتخاب کنید. متوسط میزان مصرف آب خانگی بر اساس آمار به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر است. بسته به منطقه‌ی جغرافیایی و مدت زمان قطع بودن آب، می‌توانید حجم تقریبی برای مخزن خود را انتخاب کنید. مثلا برای یک خانواده 3 نفره برای ذخیره و مصرف آب برای یک روز۷ نیاز به مخزن با گنجایش 450 لیتر است. مخازن آب از 100 لیتر تا چند هزار لیتر موجود هستند.

انتخاب مخزن مناسب با توجه به ابعاد آن

مخازن ذخیره آب در اشکال و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. مخازن افقی برای اهداف ذخیره سازی زیرزمینی ایده‌آل هستند. برای مصارف خانگی، یک مخزن عمودی ایده آل خواهد بود. مخازن مستطیلی و مربعی می‌توانند در گوشه‌ها قرار بگیرند و بهترین استفاده را از فضا ببرند. برای مناطق بزرگ، مخازن استوانه‌ای بهترین هستند. مخازن ذخیره‌سازی در رنگ‌های مختلف مانند مشکی، سفید، بژ سبز و غیره موجود می‌باشد.

انواع مخزن پلاستیکی جهت استفاده در واحد مسکونی

یکی از بهترین مخازن آب، مخازن پلاستیکی است که در ظرفیت ها و انواع مختلف عرضه می‌شوند. مخازن پلاستیکی آب در اندازه های مختلف مانند 300 لیتری، 500 لیتری و غیره موجود است. و حتی می تواند به بالای 100000 لیتر هم برسد. آنها معمولا به شکل های استوانه‌ای، مربعی و مستطیلی و مدل زیر پله‌ای موجود هستند.

همیشه مواد پلی اتیلن با چگالی خطی کم (LLDPE) با کیفیت بالا و مواد پلاستیکی مناسب مواد غذایی را انتخاب کنید. اینها برای استفاده ایمن و بادوام هستند.

مخازن پلاستیکی ذخیره آب برای منازل با لایه‌های زیادی در دسترس هستند. این لایه‌های متعدد از مخازن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند. لایه های اضافی شامل لایه میانی مشکی و لایه های درجه مواد غذایی است که آن را برای استفاده از آب آشامیدنی ایمن می‌کند. بنابراین، مخازن سه لایه گزینه مناسبی هستند.

همیشه مخزن آب برای خانه را از یک برند معروف و دارای گارانتی انتخاب کنید.

انتخاب محل قرارگیری و نصب مخزن در خانه و آپارتمان

توجه به مکان نصب مخزن، برای انتخاب ابعاد مخزن مناسب حائز اهمیت است.  اولین مکان برای نصب مخزن آب اتاق تاسیسات و موتورخانه است. بسیاری از افراد به نصب مخزن در پشت بام‌ها تمایل دارند. برای نصب مخزن در پشت بام به عواملی همچون میزان تحمل فشار وارده مخزن به ساختمان  را در نظر گرفت و با افراد متخصص مشورت کرد.

نکته مهم در محل قرار‌گیری کف مخزن این است که باید سطح کاملا صاف انتخاب شود تا به مخزن فشار زیادی وارد نشود.

نکاتی برای نگهداری و تمیز کردن مخزن آب پلاستیکی

  • اطمینان حاصل کنید که مخزن آب ذخیره سازی خانه به درستی بسته است تا از ورود هرگونه ناخالصی یا زباله جلوگیری شود. به طور منظم نشتی لوله ها را بررسی کنید و بلافاصله آنها را تعمیر کنید.
  • خلوص آب نیز تحت تأثیر محل ذخیره آن است. خواه ساختمان خانه باشد یا مجتمع مسکونی، مخزن آب خانه باید حداقل دو بار در سال تمیز و ضدعفونی شود تا از آلودگی آب جلوگیری شود و سلامت و بهداشت حفظ شود.
  • برای تمیز کردن کامل مخزن، آب ذخیره شده را تخلیه کنید. سعی کنید به جای هدر دادن آن، از آن برای برخی کارها استفاده کنید.
  • مخزن را تمیز کنید تا خاک و رسوبات پاک شود. برای از بین بردن رسوبات و میکروب ها می توان از مواد شوینده کلر یا مایع استفاده کرد. پس از تمیز کردن مخزن، همیشه اطمینان حاصل کنید که شیر برای مدتی روشن بماند تا آب کثیف شسته شود.

سوالات متداول

راهنمای انتخاب مخزن مناسب برای باغچه
همچنین می‌توانید راهنمای انتخاب مخزن مناسب برای باغ و باغچه را از این لینک مشاهده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا