آیا می دانید بهترین زمان آبیاری باغچه چه زمانی است؟

آبیاری گیاهان برای بقای آنها ضروری است، اما دانستن بهترین زمان برای آبیاری آنها می تواند مشکل باشد. زمان آبیاری می تواند بر سلامت گیاهان، رشد آنها و حتی میزان آبی که استفاده می کنید تأثیر بگذارد. درک زمان مناسب برای آبیاری گیاهان می تواند به رشد آنها و حفظ آب در همان زمان کمک کند. چه زمانی برای آبیاری باغچه مناسب است؟ بهترین زمان آبیاری درختان چه وقتی از روز است؟ غیر از صبح بهترین زمان آبیاری درختان چه هنگامی است؟ زمان مناسب آبیاری فضای سبز چه وقتی است؟ زمان مناسب آبیاری در تابستان و زمستان چه وقت از شبانه روز است؟ اینجاییم تا به سوالاتی از این دست را با پاسخی علمی و دقیق بررسی کنیم. و یکی از دغدغه های اصلی و به جای عاشقان فضای سبز را برطرف برای همیشه برطرف کنیم.

صبح زود بهترین زمان آبیاری

این مقاله به شما یک نمای کلی از زمان آبیاری باغ ارائه می دهیم، اما مهمتر از آن دلیل آن را توضیح می دهیم. وقتی دلیل آن را فهمیدید، هرگز فراموش نخواهید کرد که چه زمانی فضای سبز و درختان خود را آبیاری کنید.

صبح زود بهترین زمان آبیاری (با اختلاف)

اگر شما آدمی سحر خیز هستید این حقیقت شما رو خیلی خوشحال می‌کنه. در واقع بهترین زمان برای آبیاری باغچه، باغ سبزیجات و درختان و هر باغی، صبح زود قبل از طلوع آفتاب هست. دلیل آن خیلی ساده است. وقتی صبح آبیاری می کنید، خورشید به آرامی طلوع می کند و دمای هوا هنوز خنک است. آب زمان دارد که در واقع به خاک نفوذ کند. و بدون اینکه در اثر تبخیر از بین برود به ریشه گیاهان شما می‌رسد.

آبیاری زود هنگام در صبح همچنین گیاهان شما را از گرمای شدید در وسط روز محافظت می کند. زیرا تا زمانی که گرمای روز به آنها برسد، آنها پر از آب خواهند بود. این کار بسیار بهتر از این است که سعی کنید گیاهان خود را در یک روز گرم با ریختن آب روی آنها از گرما و بیحالی نجات دهید.

اواخر بعد‌ظهر یا دم غروب دومین زمان مناسب برای آبیاری باغ

اگر صبح زود نمی توانید باغ خودتون رو آبیاری کنید، سعی کنید کمی قبل از غروب افتاب آبیاری کنید. آبیاری در عصر به کیفیت آبیاری در صبح نیست. ولی مطمئنا از آبیاری در اواسط روز خیلی بهتر است. دقت کنید که آب را به ریشه‌ی گیاه برسانید. و از آبیاری شاخ وبرگ گیاهان پرهیز کنید.

شب‌ ها آب ندهید

تا آنجایی که می توانید از آبیاری در شب پرهیز کنید. در شب تبخیر کمی صورت می‌گیرد و شما با این کار به خاک فرصت خشک شدن نمی دهید. با این کار مجوز برای رشد انواع بیماری و آفات را صادر می‌کنید. تکرار این کار باعث پوسیدگی ریشه گیاه میشه. مطمئنأ این چیزی نیست که خوشایند شما و باغتون باشه. اگر به ناچار باغ شما نیاز به آبیاری در شب را داشته باشد سعی کنید به مقدار خیلی کم آبیاری را انجام دهید.

عوامل موثر بر زمان آبیاری

آب و هوا

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفت آب و هوا است. در هوای گرم و خشک، گیاهان به آبیاری مکرر نیاز دارند. در هوای خنک تر و مرطوب، آنها کمتر نیاز دارند. علاوه بر این، نوع خاک شما نیز می تواند بر زمان آبیاری تأثیر بگذارد. خاک های شنی به سرعت خشک می شوند، در حالی که خاک های رسی رطوبت را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند.

نوع گیاه

همچنین لازم به ذکر است که گیاهان مختلف نیاز آبیاری متفاوتی دارند. برخی از گیاهان مانند کاکتوس ها و گیاهان خشکی مقاوم به خشکی هستند و نیاز به آبیاری کم دارند. سایر گیاهان مانند سبزیجات، میوه ها و گل ها نیاز به آبیاری مکرر دارند. دانستن نیازهای خاص گیاهان و تنظیم برنامه آبیاری بر اساس آن ضروری است.

نکاتی برای آبیاری باغچه

به هر قیمتی شده از آبیاری بیش از اندازه دوری کنید

آبیاری بیش از حد یکی از بزرگترین اشتباهات باغبانان است. انجام آن فوق العاده آسان است و نتایج می تواند فاجعه بار باشد. آبیاری بیش از حد می تواند گیاهان را به راحتی از بین ببرد. اگر در شناسایی علائم آبیاری بیش از حد مشکل دارید، به دنبال موارد زیر باشید:

  • برگ هایی که خیس به نظر می رسند
  • پوسیدگی در سطح ریشه یا ساقه
  • نوک برگ هایی که در حال قهوه ای شدن هستند

برخی از گیاهان به یک تن آب نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به سختی به آب نیاز دارند. شما باید در مورد گیاهان باغ خود تحقیق کنید. و درک خوبی از میزان نیاز آنها به دست آورید. ممکن است لازم باشد بخش هایی از باغ خود را 2 تا 3 بار در هفته آبیاری کنید. ولی بخشهای دیگر باغ فقط یک بار در هفته به آب نیاز داشته باشد.

سعی کنید نزدیک سطح خاک آبیاری کنید، نه روی برگ ها

آبیاری روی شاخ و برگ گیاه

وقتی باغ خود را آبیاری می‌کنید، سعی کنید آن را به ریشه گیاه برسانید. از ریختن بی رویه آن روی سر شاخ و برگ ها خودداری کنید. با این کار فقط آب را هدر داده‌اید. که این آب از گیاهان شما تبخیر می شود. در عوض، خاک را درست در ناحیه ریشه آبیاری کنید. به این روش تا حد امکان ریشه را تشویق به رشد بیشتر خواهید کرد.

وقتی آبیاری می کنید، عمیق آبیاری کنید

به جای آبیاری کم چند بار در هفته، یک بار در هفته آبیاری عمیق را در نظر بگیرید. این بدان معناست که در یک نقطه بمانید تا زمانی که مطمئن شوید آب به اعماق خاک نفوذ کرده است. هرچه آب عمیق‌تر شود، احتمال تبخیر آن از خاک کمتر می‌شود و ریشه‌های گیاهان شما را تشویق می‌کند تا عمیق‌تر پخش شوند. ریشه‌های عمیق‌تر گیاه معمولاً به معنای رشد بهتر گیاه است، بنابراین آبیاری عمیق و برای مدت طولانی اغلب بهتر است!

استفاده از تایمر هوشمند برای آبیاری خودکار

روشی دیگر برای آبیاری گیاهان با برنامه زمانی مناسب برای گیاهان و فضای سبز استفاده از تایمر آبیاری هوشمند است. این تایمر و کنترلر ها میتوانند در زمان مناسب و به مقدار نیاز گیاه آبیاری را انجام دهند. و دغدغه شما برای آبیاری را برای همیشه بر طرف کنند.

برای مشاهده رله تایمر آبیاری با قیمت مناسب اینجا کلیک کنید.

سوالات متداول

چگونه بفهمیم زمان آبیاری گیاه است؟

یک قانون کلی که باید رعایت شود این است که قبل از آبیاری رطوبت خاک را بررسی کنید. انگشت خود را در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید خشک شد، وقت آبیاری است. روش دیگر برای بررسی استفاده از رطوبت سنج است که می تواند به شما کمک کند تا سطح رطوبت خاک را بدون نیاز به لمس آن تعیین کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا