آینده فناوری اینترنت اشیا و چشم انداز iot سال 2022

ما در زمانه‌ی حکمرانی داده‌ها زندگی می‌کنیم. و در این عصر واژه آینده و مفهوم اینترنت اشیا ناگزیر در کنار هم قرار و معنا می‌گیرند. افراد و صنایع برای پیشرفت خود و یا حتی برای باقی ماندن در جایگاه و عرصه‌ی فعالیت خودشان، باید بر تغییر و تحولات پیرامون تکنولوژی به خصوص آینده فناوری اینترنت اشیا نظارت کنند. پس بیاید بدون فوت وقت درباره آینده‌ي iot و حضور آن در صنعت سال 2022 به گفتگو بپردازیم.

آینده فناوری اینترنت اشیا -شهر شهر هوشمند

جهانی متصل تر به اینترنت با فناوری اینترنت اشیا

روز به روز تجهیزات بیشتری به اینترنت متصل می‌شوند. و این اتصال به اینترنت با فناوری اینترنت اشیا یا همان iot بیشتر و قوی تر خواهد شد. در روزهای اخیر تجربه و جذابیت استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات ماژولار و کوچک در مقابل تجهیزات و دستگاههای بزرگ بیشتر شده است. تجهیزات کوچک متصل به هم که در مجموع کار همان دستگاه بزرگ را بهتر از قبل می‌توانند انجام دهند. کوچک تر شدن ماشین ها تولید این دستگاه‌ها را آسان نموده است. این مفهوم و فلسفه‌ی رشد iot‌ است. اما آینده فناوری اینترنت اشیا در کدام صنایع اتفاق خواهد افتاد و این سرعت پیشرفت در سال‌های اخیر به چه علت است.

رشد فناوری اینترنت اشیا

طبق آمارها ارزش بازار iot تا سال 2026 به مبلغ 1.39 میلیون دلار خواهد رسید. ویروس کرونا سرعت رشد و جهش این تکنولوژی تاثیر زیادی گذاشت. اما از طرفی کمبود تراشه نیمه هادی در این سالهای پر تقاضا سرعت پیشرفت را تا 10 الی 15 درصد در سال 2022 کاسته است. اینترنت اشیا با استفاده از پهنای باند بالا و اتصال بدون تاخیر معنا پیدا میکند. در نتیجه گلوگاه اصلی رشد این فناوری پهنای باند بالاست. پیشرفت شبکه اینترنت 5G و WIFI6 تاثیر زیادی بر رشد این فناوری خواهد داشت.

هوش مصنوعی و iot

هوش مصنوعی بر پایه تجزیه و تحلیل داده ها استوار است. در این میان استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا بسیار کار آمد است. در واقع شبکه اینترنت اشیا خط لوله دریافت داده ها برای پردازش نرم افزار های هوش مصنوعی هستند. مثلا پایش مستمر تجهیزات خط تولید کارخانه ها برای تعمیر و سرویس با استفاده از تلفیق این دو فناوری به کارخانجات کمک می کند تا سرویس ماشین آلات خط تولید را پیش بینی کنند. و یا پایش و نظارت بر کنترل کیفی خط تولید با استفاده از حسگر های iot و تحیلیل با هوش مصنوعی، یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم این دو تکنولوژی در عرصه صنعت است.

نحوه اتصال اینترنت اشیا ، 5G -WIFI6-LPWAN- satellite

گفتیم که اینترنت اشیا به اتصال قوی به اینترنت با پهنای باند بالا برای فایق آمدن به مفهوم و کارامدی خود نیاز دارد. برای پیشرفت جنبه های مختلف اینترنت اشیا مانند خانه هوشمند، گجت های پوشیدنی هوشمند، سنسورها و موارد دیگر نیاز به اتصال پایدار و سریع به شبکه اینترنت احساس می‌شود. توسعه دهندگان در سالهای اخیر برای اتصال به اینترنت در سراسر جهان شیوه‌های جدیدی تولید کرده‌اند.

5G – شبکه تلفن همراه پیشرفته

شبکه تلفن همراه 4G‌ بسیاری از نیازهای iot را می‌تواند پوشش دهد. اما شبکه 4g پهنای باند محدود دارد. شبکه نو ظهور نسل پنجم شبکه تلفن هوراه یا همان 5G‌ با سرعت بالاتر میتواند برای پردازش داده ها بسیار با کارامد تر عمل کند. از اهداف 5g میتوان به افزایش نرخ انتقال داده تا 20 گیگابیت بر ثانیه، کاهش تاخیر شبکه و بهینه شدن مصرف توان اشاره کرد.

WIFI6

برای کاربرد محیط های داخلی مانند خانه ها و ادارات، WIFI6 (در باند 6 گیگا هرتز کار میکند) میتواند به عنوان یک راه حل پایدار برای اتصال تجهیزات و سنسورها با سرعت بالا باشد. هر چه سرعت اتصال بالاتر باشد سیستم قبل اعتماد تر است. با توجه این نکات از wifi6 می توان برای شبکه های خانه هوشمند برای دستیابی به قابلیتهای زیاد استفاده کرد.

LPWAN- شبکه گسترده کم مصرف ( Low Power Wide Aria Network)

اتصال شبکه گسترده کم مصرف یک فناوری نوظهور است که برای اتصال دستگاه هایی با استفاده از پهنای باند کم با نرخ بیت کم در مناطق بزرگتر مؤثر است. از ویژگی های این ارتباط میتوان به برد زیاد (بیش از 10 کیلومتر در مناطق روستایی)، مصرف برق بسیار کم، و هزینه پیاده سازی بسیار کم اشاره کرد.

اینترنت ماهواره ای (satellite)

در برخی موارد، فناوری اینترنت اشیا می‌تواند توسط ماهواره‌ها برای شبکه‌های جدا از هم جغرافیایی تامین شود. در اینترنت ماهواره ای داده‌ها از طریق ماهواره ارسال میشود و کاربر برای دریافت آن باید از تجهیزات مخصوص آن یعنی دیش و دریافت کننده امواج استفاده کند. اگر این نوع از اینترنت فراگیر شود احتمال تولید تجهیزات آن با قیمت کمتر وجود دارد. یا حتی سیم کارت هایی مانند آنچه در تلفن ماهواره‌ای استفاده میشود تولید شود. 

گجت پوشیدنی مبتنی بر iot

در سال‌های اخیر گجت های پوشیدنی رونق گسترده‌ای داشته است. ساعت هوشمند، ایرباد و هدفون‌های واقعیت افزوده از گجت های پوشیدنی مهمی هستند که در سال 2022 و سالهای آینده بیشتر از قبل در بین مردم رایج خواهند شد.

آینده ساعت و مچ بند هوشمند

در سال‌های گذشته بسیاری بر این باور بودند که ساعت هوشمند و سایر گجت های هوشمند جای تلفن هوشمند و تبلت ها را در میان مردم بگیرند. ولی به دلیل محدودیت هایی که این گجت ها از جمله نیاز به شارژ زود هنگام و صفحه نمایش کوچک، حداقل در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل شود. از جمله کاربرد بسیار مهم این گجت ها میتوان به پیگیری وضعیت سلامت افراد از طریق جمع آوری اطلاعات حیاتی از گجت پوشیدنی افراد امکان پذیر است.

آینده هدفون های واقعیت افزوده ( فناوری VR/AR)

با این حال، امروزه AR و VR دیگر صرفاً در دنیای دیجیتال کلمات رایج نیستند. این فناوری های پیشرفته بسیار فراتر از بازی و سرگرمی هستند. بسیاری از شرکت ها از قبل برنامه های AR/VR را در کسب و کار خود گنجانده اند. از آموزش و تجارت الکترونیک گرفته تا مراقبت های بهداشتی و ساخت و ساز.

امروزه، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در حال تغییر نحوه عملکرد مشاغل هستند و این فناوری همچنان در حال افزایش است. طبق آمار Statista، بازار جهانی AR و VR در سال 2024 به 296.9 میلیارد دلار خواهد رسید.

افزایش فروش

AR و VR ابزاری قدرتمند برای افزایش فروش و افزایش درآمد است. از آنجایی که این فناوری یک تجربه کاربری راحت را فراهم می کند و به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا بسیاری از محصولات، پوشاک، مبلمان و غیره را به صورت مجازی امتحان کنند، مردم را تشویق به خرید بیشتر می کند.

کاهش هزینه توسعه

تجسم برای پروژه ها در هر صنعتی ضروری است. بدون جداول، نمودارها، اینفوگرافیک‌ها و سایر ابزارهای تجسم، درک داده‌ها، آمار و تجزیه و تحلیل آسان نیست، چه رسد به اشتراک‌گذاری با مردم. AR ابزاری عالی برای نمایش داده‌ها با قرار دادن آن‌ها در یک زمینه بصری و زنده کردن آن‌ها فراهم می‌کند. در نهایت، VR تجسم‌سازی را یک پله بالاتر خواهد برد و تجربیات همه‌جانبه‌ای را برای افرادی که در حال مطالعه و بحث درباره داده‌ها و نمونه‌های اولیه هستند، فراهم می‌کند. ذینفعان می توانند یک نمونه اولیه را به صورت سه بعدی با تمام جزئیات از همه زوایا ببینند و بازخورد فوری ارائه دهند.

صنعت بازی با تلفیق iot و فناوری AR و VR

درآمد بازی های مجازی در سراسر جهان تا سال 2024 به 2.4 میلیارد دلار خواهد رسید. Pokémon GO ویروسی هنوز اولین برنامه AR است که وقتی به AR فکر می کنند به ذهن اکثر مردم می رسد. با این حال، به غیر از Pokémon Go، بسیاری از بازی های AR دیگر نیز وجود دارند.

تجارت الکترونیک

توسعه اپلیکیشن واقعیت افزوده، شکل خرید آنلاین و آفلاین را تغییر خواهد داد. برنامه‌های AR به خریداران اجازه می‌دهند با محصولات تعامل داشته باشند و به ایجاد تجربه‌های خرید شخصی کمک کنند.

آموزش

طبق گفته Statista، VR آموزش تا سال 2025 به یک صنعت 700 میلیون دلاری تبدیل خواهد شد. VR و AR به زیبایی در آموزش کار می کنند، به ویژه با توجه به سیاست های فاصله گذاری اجتماعی به دلیل همه گیری COVID-19. فناوری AR باعث می شود آموزش تعاملی تر، جذاب تر و کارآمدتر باشد. به عنوان مثال، با برنامه های AR، دانش آموزان می توانند یک کهکشان سه بعدی را بر روی تبلت های خود مشاهده کنند یا شاهد زنده شدن یک حیوان منقرض شده باشند. واقعیت مجازی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا پیشرفت‌های علمی را از دیدگاه دانشمندان ببینند.

خانه هوشمند

یکی از زمینه های بسیار مهم تمرکز بر اتوماسیون خانه هوشمند است. شبکه‌های اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند اکنون توانایی خود را برای انجام وظایفی مانند روشنایی، کنترل دما و امنیت در حال گسترش هستند. دستگاه های خانه هوشمند میتوانند برای پیکربندی با استفاده از فناوری اینترنت اشیا بسیار کارآمد تر عمل کنند.

منابع : منبع اولویکی پدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا