بیست نکته که هر باغبانی باید بداند

وقتی تازه باغبانی را شروع می کنید، به نظر می رسد که چیزهای زیادی برای دانستن وجود دارد. و شما هزار سوال دارید. چگونه گیاهان سبزیجات خود را بکارید و چه نوع خاکی بهترین است؟ چه زمانی باید هورنسیاها را هرس کرده و میزبان های خود را تقسیم کنید؟ آیا همه چیز از نور خورشید و آب کافی برخوردار است؟ خبر خوب این است که طبیعت یک معلم فوق العاده است. هرچه بیشتر باغبانی کنید، بیشتر در مورد آنچه که مفید است و چه چیزی مفید نیست یاد خواهید گرفت. اما در حال حاضر، برای یافتن پاسخ برخی از رایج ترین سوالات مبتدیان، از این لیست«بیست نکته که هر باغبانی باید بداند» نکات اساسی باغبانی را استفاده کنید. و فراموش نکنید که هنگام پرورش غذای خود و گلهای زیبا در حیاط خود، لذت ببرید!

تصویر باغبانی هرس درخت

1- منطقه مقاومت خود را بشناسید. از آن به عنوان راهنما استفاده کنید تا درختان، بوته ها و گیاهان چند ساله ای که زمستان در منطقه شما زنده نمی مانند را نکارید. همچنین بهتر می‌فهمید که چه موقع باید آخرین تاریخ سرما را در بهار انتظار داشته باشید تا بدانید چه زمانی می‌توانید سبزیجات، میوه ها و گیاهان یک ساله را در خارج از منطقه خود بکارید.

2- مطمئن نیستید چه موقع هرس کنید؟ بوته‌های بهاره گل، مانند یاس بنفش و گلهای رز کوهنوردی بلافاصله پس از کمرنگ شدن شکوفه ها را هرس کنید. آنها جوانه های گل خود را در پاییز روی رشد سال گذشته تنظیم می کنند. اگر آنها را در پاییز یا زمستان هرس کنید، جوانه های گل بهار سال آینده را از بین می برید.

3- فقط کود پوسیده و کمپوست شده که حداقل برای شش ماه خوب شده است را روی خاک خود قرار دهید. کود تازه بیش از حد ازت دارد و می تواند گیاهان را “بسوزاند”. همچنین ممکن است حاوی عوامل بیماری زا یا انگلی باشد. کود حیوانات خوک، سگ و گربه هرگز نباید در باغ ها و یا توده های کود کمپوست استفاده شود زیرا ممکن است حاوی انگل هایی باشد که می توانند انسان را آلوده کنند.

4- گیاهان چند ساله به طور کلی به سه سال بعد از کاشت آنها برای رسیدن به اندازه بالغ خود نیاز دارند. این ضرب المثل را بخاطر بسپارید که آنها هر ساله به ترتیب “خواب، خزش و جهش می‌کنند”.

5. بیاموزید که فصل رشد شما چه مدت است (زمان بین آخرین سرما در بهار و اولین سرما در پاییز) بنابراین می توانید برخی گیاهان را در داخل شروع کنید یا از رشد آنها جلوگیری کنید.

تصویر چیدن گل از شاخه

6- سربه سر زدن یک روش خوب برای گیاهان چند ساله و یک ساله است. از آنجا که هدف گیاهان یکساله گل دادن، دانه گذاری و از بین رفتن است، از بین بردن شکوفه های قدیمی به گیاهان یک ساله می گوید که گل بیشتری تولید کنند. از بین بردن گلهای مصرف شده، گیاهان را نیز ترغیب می کند تا به جای تولید بذر، از انرژی خود برای رشد برگها و ریشه های قوی تر استفاده کنند. از گیاهانی که به ویژه برای میوه های تزئینی پرورش داده می شوند، خودداری کنید.

7- به مقدار نوری که گیاهان مختلف به آن احتیاج دارند بسیار توجه کنید. در محلی که حداقل هشت ساعت تابش مستقیم آفتاب دارد، سبزیجات را پرورش دهید. بیشتر سبزیجات برای تولید بهترین محصول به آفتاب کامل احتیاج دارند. اگر سایه ای دارید، سعی کنید محصولات فصلی سرد مانند کاهو، اسفناج، تربچه و کلم را پرورش دهید.

8- بهترین روش ها برای کنترل علف های هرز در باغ، علف های هرز با دست و بی هوازی است. از کاشت عمیق یا زیر کشت که می تواند بذر علف های هرز را به سطح خاک بیاورد تا جوانه بزند، خودداری کنید علف های هرز زودرس و اغلب به این ترتیب علف های هرز به بذر نمی روند برای آزار دادن و جلوگیری از علف های هرز سالانه از مالچ استفاده کنید.

9. در باغ پاییز همه چیز را در باغ خود تمیز نکنید. علف های زینتی را برای زیبایی و سر بذر گیاهان چند ساله مانند گل ریزان برای تغذیه پرندگان بگذارید. برای کاهش احتمال زنده ماندن در زمستان سخت، از بریدن گیاهان چند ساله مقاوم در برابر حاشیه مانند مادران باغی خودداری کنید.

10. نکته باغبانی سبزیجات: دمای مطلوب برای رسیدن گوجه فرنگی بین 68-77 درجه فارنهایت (20-25 سانتی گراد) است. و در دمای 29 درجه سانتیگراد، تولید لیکوپن و کاروتن، رنگدانه های مسئول رنگ میوه، برای گیاهان بسیار گرم است. هنگامی که دما به طور مداوم به زیر 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی گراد) می رسد، میوه های سبز رسیده نخواهند شد. گوجه فرنگی هایی که کمی تغییر رنگ دارند را می توان داخل منزل آورد تا رسیدن به پایان برسد.

11. پیازهای گل شکوفه مانند گل لاله، فریتیلیا، آلیوم های زینتی و کروکوس را در پاییز قبل از یخ زدن زمین بکارید. در حالی که بیشتر پیازهای مقاوم فقط یک بار باید بکارید و سال به سال ادامه خواهد یافت، توجه داشته باشید که لاله های ترکیبی از این قاعده مستثنی هستند. بهتر است وقتی شکوفه آنها تمام شد و پیازهای جدید لاله را هر سال پاییز دوباره کاشت، آنها را بالا بکشید یا لاله های گونه ای را انتخاب کنید که چند ساله شوند.

12- کود پاسخی برای پرورش بهترین گیاهان نیست. مهم کیفیت خاک است. اصلاحات آلی مانند کمپوست و کود دامی خوب به خاک خود اضافه کنید. بهترین ساختار خاک شکننده، حفر آسان، آب را به راحتی می پذیرد و به اندازه کافی سست است تا اکسیژن ریشه گیاه را تأمین کند. اگر ترجیح می دهید از کود استفاده کنید ، از یک ماده آلی برای افزودن نیتروژن، فسفات و پتاس استفاده کنید.

13. اواخر تابستان یا اوایل پاییز بهترین زمان برای تقسیم و پیوند گیاهان چند ساله گل بهار است. گیاهان چند ساله که بیشتر تقسیم می شوند عنبیه، گل صد تومانی، هاستا و گیاهان یکروزه هستند.

14. گیاهان سیب زمینی خود را در اعماق زیر خاک جمع کنید و سیب زمینی های برداشت شده را در تاریکی کامل ذخیره کنید. قرار گرفتن در معرض نور باعث می شود پوست سیب زمینی سبز شود، این نشان می دهد که سیب زمینی آلکالوئیدی بی رنگ به نام سولانین تولید کرده است، سمی با طعم تلخ که به مقدار زیاد مصرف می شود و باعث بیماری می شود. هر قسمت سبز یا جوانه روی سیب زمینی را بریزید تا مشکلی پیش نیاید.

15. بیشتر گیاهان باغی درون زمین با 1 تا 2 اینچ آب در هفته بهترین رشد را دارند. اگر باران به میزان کافی نبارید، به جای اینکه روزانه کمی آبیاری کنید، هفته ای یک بار به صورت عمیق آبیاری کنید. آبیاری مکرر و کم عمق فقط لایه بالایی خاک را مرطوب می کند. و ریشه های گیاه را ترغیب می‌کند تا به جای رشد عمیق تر، به آنجا حرکت کنند.

16. برگهای پاییزی خود را دور نکنید! آنها را خرد کرده و به عنوان مواد تشکیل دهنده کمپوست استفاده کنید. برای تغذیه چمن می توان برگ های خرد شده را ترک کرد. بعد از چندین یخ زدگی سخت، وقتی گیاهان کاملاً خاموش شدند، می توانید از 3-6 اینچ برگ خرد شده به عنوان مالچ روی گیاهان چند ساله نرم و لطیف استفاده کنید تا آنها را در زمستان خاموش نگه دارید. مالچ را در بهار بردارید.

17- از حفر و کاشت در خاک مرطوب خودداری کنید. کار کردن به ساختار خاک آسیب می رساند.

18. زهکشی خاک خود را درک کنید. ریشه ها به اکسیژن نیاز دارند و اگر خاک شما به طور مداوم مرطوب باشد، هیچ جیب هوا برای رشد ریشه ها وجود ندارد. بسیاری از گیاهان خاک زهکشی شده را ترجیح می دهند، بنابراین خاک خود را با مواد آلی اصلاح کنید تا کیفیت خاک بهبود یابد.

19. بعضی از گیاهان در پاسخ به طول روز گل می دهند. گل های داوودی، پوینستیا، توت فرنگی و سایر گیاهان برای تولید گل به شب های طولانی احتیاج دارند. اگر توت فرنگی می خواهید که در دمای هوا بین 2 و 30درجه سانتی گراد میوه بدهد، انواع مختلفی را انتخاب کنید که دارای برچسب “روز خنثی” باشد.

20. گونه های بومی گیاهان اغلب نسبت به گیاهان سایر نقاط جهان برای رشد در منطقه شما سازگار هستند. آنها همچنین برای گرده افشانی محلی که با آنها تکامل یافته است بهتر هستند. اگر می خواهید برای حمایت از گرده افشان گیاهان پرورش دهید، از ارقام جدید با گلهای دوتایی پرهیز کنید. زیرا تمام گلبرگ های اضافی حشرات را به شهد و گرده سخت می کند.

مطلب «بیست نکته که هر باغبانی باید بداند» در دسته مطالب «باغبانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «باغبانی» مراجعه کنید

https://www.bhg.com/gardening/yard/garden-care/gardening-tips-for-every-gardener/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا