طریقه‌ کاشت و پرورش هویج در خانه

پرورش-هویج-در-خانه

هویج‌ باغچه خانه پر از عطر و طعم و بافت هستند! آنها یک سبزی ریشه محبوب و ماندگار هستند که می‌توان آن را در بسیاری از مناطق آب و هوایی پرورش داد. طریقه کاشت، پرورش و برداشت هویج در خانه و باغچه همه چیز را در ادامه بیاموزید.

رشد هویج به شرطی که در دوره‌های خنک‌تر فصل رشد مانند بهار و پاییز، در خاک شنی کاشته شود، آسان است (هویج تحمل سرما را دارد). بسته به نوع و شرایط محلی رشد، هویج ممکن است از 2 تا 4 ماه طول بکشد تا بالغ شود. آنها را در بهار و تابستان بکارید تا از طریق پاییز برداشت مداوم داشته باشید!

اهمیت خاک خوب برای پرورش هویج

آماده سازی مناسب خاک برای رشد هویج بسیار مهم است! اگر ریشه‌های هویج به راحتی نتوانند بدون مانع رشد کنند، می تواند منجر به محصولات متوقف و بد شکیل شود.

در اینجا آنچه برای تهیه خاک باغچه شما باید انجام شود وجود دارد:

    تا 12 اینچ (30 سانتی‌متر)پایین بروید و اطمینان حاصل کنید که هیچ سنگ، سنگ یا حتی توده های خاک وجود ندارد که بتواند رشد هویج شما را مختل کند.

    از اصلاح خاک با مواد غنی ازت مانند کود، که می‌تواند باعث چنگال شدن هویج و رشد ریشه های جانبی کمی شود، خودداری کنید. در عوض، در زمین های قهوه قدیمی کار کنید.

    اگر خاک زمین شما خاک رس سنگین یا خیلی سنگی است، باید کاشت هویج را در بستر برآمده با عمق حداقل 12 اینچ و پر از خاک هوای لومی (نه خاک رس و نه لجن) در نظر بگیرید.

سرانجام: انتظار نداشته باشید هویج “فروشگاه مواد غذایی” کاملاً مستقیم تهیه کنید. هویجهای شما، هر شکل که باشند، باز هم طعم بهتری خواهند داشت!

طریقه کاشت هویج در خانه

چه زمانی هویج را بکارید؟

برای برداشت تابستان، 3 تا 5 هفته قبل از آخرین سرمازدگی بهاری، بذر را در فضای بیرون بکارید. می‌توانید هر 3 هفته تا اواخر بهار دور جدید بذر بکارید. برای برداشت پاییزه، بذر را در اواسط تا اواخر تابستان بکارید. حدود 10 هفته قبل از اولین یخ زدگی پاییز شروع کنید.

انتخاب و تهیه سایت کاشت هویج

هویج به مکانی نیاز دارد که نور کامل آفتاب را دریافت کند. اگرچه سایه جزئی را نیز تحمل می‌کند. همانطور که در بالا گفته شد، خاک باید سست، ماسه‌ای یا لومی و هوا باشد تا ریشه هویج به راحتی از طریق خاک به پایین فشار بیاورد.

نحوه کاشت هویج در خاک

ما توصیه می‌کنیم بجای کاشت، بذر را مستقیماً در باغچه (یا هر کجا که قصد پرورش آن را دارید) بکارید. هویج دوست ندارد ریشه‌های آن آشفته شود.

    عمق کاشت هویج در خاک، 2 تا 3 اینچ(5-7 سانتی‌متر) از هم فاصله دهید. و در ردیف 1 فوت فاصله از هم بکارید.

نکته: سعی کنید بذر را به صورت یکنواخت توزیع کنید تا دانه‌ها با هم رشد نکنند. بذر کاشت یا نازک را به شدت در فاصله مناسب استفاده کنید.

    خاک را با آبیاری کم عمق مداوم مرطوب نگه دارید. برای جوانه زدن بذرهای هویج، خاک نباید از بالا پوسته سخت تشکیل دهد. برای جلوگیری از تشکیل پوسته، با یک لایه ورمیکولیت یا کمپوست ریز بپوشانید. (اگر انگشت خود را در زمین قرار دهید، باید از بند انگشت مرطوب باشد).

    هویج بعضی اوقات کند جوانه می‌زند. ممکن است 2 تا 3 هفته طول بکشد تا نشانه‌ای از زندگی را نشان دهند. بنابراین اگر هویج شما بلافاصله ظاهر نشد، وحشت نکنید!

        نکته: برای کمک به پیگیری محل کاشت آنها، دانه‌های هویج را با دانه‌های تربچه که زود جوانه زده‌اند مخلوط کنید یا بذر تربچه را در ردیف های بین ردیف هویج بکارید. تربچه به سرعت رشد می‌کند و تا زمان شروع رشد هویج، می توان تربچه را برداشت کرد.

چگونه هویج پرورش دهیم

     هویج را به آرامی مالچ کنید تا رطوبت را حفظ کند. سرعت جوانه‌زنی را افزایش داده و از برخورد مستقیم خورشید به ریشه جلوگیری کند.

     وقتی نهال‌ها یک اینچ قد بلند کردند، باریک هستند به طوری که 3 تا 4 اینچ از هم فاصله داشته باشند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه های شکننده گیاهان باقیمانده، به جای بیرون کشیدن قیچی، آنها را ببندید.

     حداقل یک اینچ (حدود ½ گالن در فوت مربع) در هفته برای شروع آب دهید و سپس دو اینچ با بلوغ ریشه‌ها آب دهید.

     با كوشش زیاد علفهای هرز می‌كنیم، اما مراقب باشید هنگام انجام این كار ، ریشه هویج جوان مزاحم نشوید.

     5 تا 6 هفته پس از کاشت با کود کم نیتروژن اما پتاسیم بالا و فسفات کود دهید. (توجه داشته باشید که نیتروژن اضافی در خاک باعث رشد یا شاخ و برگ یا رشد ریشه می شود).

آفات / بیماریها

  • شانکر سیاه (ایترسونیلیا)
  • زنگار هویج پرواز می کند
  • سوسک کک
  • نماتد های گره ای ریشه دار
  • کرمهای بی سیم

بیماری زرد باعث کوتاه شدن و تغییر رنگ بالای هویج و ریشه‌های موی آن می شود. این بیماری با تغذیه از گیاه به گیاه دیگر توسط آفات شیوع می‌یابد. علف‌های هرز را پایین نگه دارید و در یک برنامه کنترل برای آفاتی مانند برگ خوار سرمایه‌گذاری کنید. این بیماری توانایی زمستان گذرانی دارد.

نحوه و زمان برداشت هویج

    به طور کلی، هرچه هویج کوچکتر باشد، طعم آن بهتر است.

    هر زمان به بلوغ یا اندازه دلخواه رسید، برداشت کنید. عرض هویج باید به اندازه انگشت شست یا قطر آن حداقل ½ اینچ باشد.

    اگر در بهار و اوایل تابستان هویج می‌کارید، قبل از گرم شدن بیش از حد دمای روزانه برداشت کنید، زیرا گرما می‌تواند باعث ریسه شدن ریشه هویج شود.

    طعم هویج بعد از یک یا چند سرما بسیار بهتر است. (یخ زدگی گیاه را ترغیب می‌کند تا برای استفاده‌های بعدی انرژی – قندها) را در ریشه خود ذخیره کند.) به دنبال اولین یخ زدگی سخت در پاییز، روی قسمت بالای هویج را با یک لایه 18 اینچی برگ خرد شده بپوشانید تا بعداً برای برداشت حفظ شود.

    توجه: هویج دوساله است. اگر موفق به برداشت و هویج در زمین نشوید، در سال آینده بالاتنه گل می‌دهند و دانه‌ها را پرورش می‌دهند.

چگونه هویج تازه را ذخیره می کنید؟

    برای نگهداری هویج‌های تازه برداشت شده، قسمت‌های بالایی را به جز ½ اینچ بپیچانید یا برش دهید. هرگونه آلودگی را در زیر آب سرد جاری بشویید و در هوا خشک کنید. در کیسه‌های پلاستیکی ضد آب ببندید و در یخچال قرار دهید. اگر هویج تازه را در یخچال قرار دهید، ظرف چند ساعت آب خود را از دست می‌دهد.

    اگر زمین یخ نزند و آفات مشکلی ایجاد نکنند، ممکن است هویج بالغ را برای ذخیره موقت در خاک بگذارید.

    هویج را می‌توان در وان‌های ماسه مرطوب یا خاک اره خشک در یک منطقه خشک و خنک نگهداری کرد.

انواع پیشنهادی هویج برای کاشت

هویج رنگین کمانی از رنگ، اندازه و شکل دارد.

انواع-هویج-رنگی

    ‘’ Bolero ’: کمی مخروطی ؛ 7 تا 8 اینچ؛ در برابر بیشتر آفات و بیماریهای برگ مقاومت می کند.

    ‘Danvers’: میراث کلاسیک ؛ به طول 6 تا 8 اینچ که در انتها تغییر شکل می دهد و دارای رنگ نارنجی تیره و غنی است. مناسب برای خاک سنگین

    ‘انگشت کوچک’: میراث؛ یک نوع هویج کوچک نانت فقط 4 اینچ طول و یک اینچ ضخامت. برای ظروف و گلدان مناسب است.

    ‘نانت’: استوانه ای (مخروطی نیست) ؛ 6 تا 7 اینچ ؛ فوق العاده شیرین بافت ترد

    ‘Thumberline’: وراثت ؛ هویج گرد، مناسب برای خاک و ظروف کلوچه‌ای یا رسی است.

    برای رنگهای غیر معمول، میراث “Red Cored Chantenay” و “Solar Yellow” را امتحان کنید.

نکات و تجربه در مورد هویج

     همه هویج ها نارنجی نیستند. انواع آن از بنفش تا سفید متفاوت است. و برخی از آنها در برابر بیماری ها و آفات مقاوم هستند.

     هویج با ماندگاری طولانی غنی از قند، و منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و کاروتن است.

     ایرلندی به دلیل شیرینی این سبزیجات ریشه، هویج را “عسل زیر زمین” نامیدند.

     هویج اولین سبزیجاتی بود که از نظر تجاری کنسرو می شد.

فواید هویج :

به زودی این مطلب اضافه می‌شود.

دستور پخت هویج

     سوپ هویج و زنجبیل

     آبگوشت هویج

     سوفله هویج

     هویج و لعاب عسلی

     کیک هویج

     کاپ کیک هویج با خامه پنیر خامه ای

مطلب «طریقه‌ کاشت و پرورش هویج در خانه» در دسته «باغبانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «باغبانی» مراجعه کنید.

منبع:https://www.almanac.com/plant/carrots

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا