گیاهان خوراکی برای پرورش در سایه

حیاط خانه بسیاری از ما برای ایجاد باغ سبزیجات بیش از حد سایه‌دار است. بیشتر خانه‌های اطراف درختان بالغ در ملک خود دارند و یا اینکه ساختمان‌های بلند و دیگر سازه‌ها مانع از رسیدن نور خورشید به حیاط می‌شوند. ولی آیا امکان کاشتن هیچ نوع سبزی و گیاهی نیست. با این حال این گزاره فقط تا حدی درست است. در حالی که بیشتر سبزیجات برای شکوفایی حداقل به شش ساعت آفتاب مستقیم نیاز دارند، تعداد قابل توجهی خوراکی قابل تحمل در برابر سایه وجود دارد که شامل سبزیجات، میوه‌ها، گیاهان و آجیل‌ها است. با ما همراه باشیدبرای معرفی گیاهان خوراکی مناسب برای پرورش در سایه…

ترفند این است که خوراکی‌ها را با شرایط خاص رشد خود مطابقت دهید. زیرا طیف گسترده‌ای از سایه وجود دارد. یک شیب رو به جنوب با نور خورشید فیلتر شده از طریق درختان برگریز در واقع از طیف وسیعی از گونه‌های دوستدار آفتاب پشتیبانی می‌کند. در حالی که یک شیب رو به شمال کاشته شده با درختان سوزنی برگ متراکم گزینه‌های محدودی دارد. خواه مایل باشید گیاهان را در یک باغ کانتینر در بالکن سایه‌بان یا پاسیو بکارید، یا یک باغ جنگلی گسترده داشته باشید که دوست دارید آن را پربارتر کنید، احتمالاً چند گزینه خوراکی وجود دارد که متناسب با نیاز شما باشد.

گیاهانمان را کجای حیاط بکاریم

سایه تنها چالش در پرورش مواد غذایی در زیر درختان نیست. همچنین باید با سیستم‌های ریشه‌ای درختان که اندازه آنها همیشه برابر یا سایبان آنها است، مقابله کنید. خاکبرداری از خاک پر از ریشه درخت به طور کلی گزینه‌ای مناسب نیست. بنابراین اگر قرار است سبزیجات پرورش داده شود، باید در تختخواب یا گیاهان کاشته شده باشد.

سرخس‌ها

درختان همچنین شیمی خاک را تغییر می‌دهند. (به عنوان مثال خاک معمولاً در جنگل‌ها اسیدی تر است).  بنابراین بهتر است روی گیاهانی تمرکز کنید که برای رشد در شرایط جنگل رشد کرده‌اند. سرخس‌ها یک مثال عالی هستند. آنها به ندرت توسط باغبان‌ها به عنوان منبع غذایی پرورش می‌یابند. اما برگهای باز یا شاخه های کمانچه در بعضی از گونه‌ها خوراکی هستند. سرخس شترمرغ، در اینجا نشان داده شده است، یک سرخس زینتی است که منبع جبهه‌های کمانچه وحشی در شمال ایالات متحده است. اما در یک باغ کاملا در خانه است و در آنجا رشد می کند عمیق ترین سایه سرخس های شترمرغ در آب و هوای سرد بسیار عالی هستند.

توت گزینه خوبی برای پرورش در سایه است

اکثر گونه های  توت برای رشد در حاشیه جنگل تکامل یافته‌اند و فقط با چند ساعت آفتاب مستقیم در روز یا یک روز کامل از آفتاب فیلتر شده کاملاً خوشبختانه رشد خواهند کرد. بعضی از آنها مانند زغال اخته، توت سیاه و تمشک میوه بیشتری با آفتاب بیشتری تولید می کنند، اگرچه هنوز ارزش سایه جزئی را دارند. برخی دیگر، به ویژه مویز و انگور فرنگی (Ribes spp)، در سایه جزئی رشد می کنند. در آب و هوای گرم برای آنها یک ضرورت است. شاه بلوط آبی (Sambucus mexicana) که در اینجا به تصویر کشیده شده است، به شرطی که حداقل کمی آفتاب وجود داشته باشد، در شرایط سایه‌ای نیز کاملاً خوب رشد کرده و میوه می‌دهد.

مویز و انگور فرنگی با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. و از لحاظ ظاهری کلی شبیه به هم هستند و به صورت بوته‌هایی با قد 4 تا 5 فوت رشد می کنند (اگرچه توت فرنگی خار دارد و مویز بدون خار است). مقاومت به سرما در انواع مختلف، متفاوت است. اما می‌توان ارقام توت فرنگی و انگور فرنگی را یافت که با هر منطقه بین 3 تا 9 سازگار باشد.

تعداد دیگری از میوه‌های کمتر شایع قادر به رشد در سایه هستند. همه گل رز (میوه توت مانند گل رز) خوراکی است و بسیاری از گونه‌ها با سایه سازگار هستند. با این حال‌، اگر واقعاً می‌خواهید میوه گل سرخ بخورید، بهتر است گیاه Rosa rugosa ، اصلی ترین گونه ای که برای میوه آن به صورت تجاری برداشت می شود، بکارید.

انواعی از گل رز برای پرورش در سایه بکارید

گل رز مناسب سایه

گل رز (Rosa rugosa) یکی از سخت ترین گل‌های رز است که به یک پوشش زمینی بلند و متراکم گسترش می یابد که میوه‌های بزرگ و گوشتی تولید می‌کند، حتی در مکان‌هایی با سایه متوسط. مانند بسیاری از خوراکی‌های مقاوم در برابر سایه، رشد می‌کند.

چند درخت کوچک وجود دارد که توت خوراکی دارند و در یک باغ جنگلی به خوبی رشد می‌کنند. Serviceberry  یکی از ساده‌ترین گیاهان است و به دلیل شکوفه‌های سفید فراوان در بهار، معمولاً به عنوان گیاه زینتی کاشته می‌شود. در تابستان، میوه‌های کوچک با طعم زغال اخته به مقدار فراوان تولید می‌شوند. زغال اخته به طور گسترده‌ای سازگار است.

حتی چند انگور بارده نادر و عجیب و غریب وجود دارد که ترجیح می‌دهند در سایه رشد کنند. کیوی زیبایی قطب شمال (Actinidia kolomikta ، مناطق 3 تا 9) بدون شک زیبا ترین است. علاوه بر تولید میوه های کوچک و با طعم کیوی، این درخت انگور به دلیل شاخ و برگ گیاهان سه رنگ (که در پایین سمت چپ مشاهده می شود) مشهور است. گیاهان نر و ماده برای تولید میوه مورد نیاز هستند، اگرچه فقط انگورهای ماده متنوع هستند.

انگورهای شکلاتی معمولاً به عنوان گیاهان زینتی مقاوم در برابر سایه تصور می‌شوند. اما گاهی اوقات یک میوه بزرگ، سوسیس شکل تولید می‌کنند که طعم خوشمزه‌ای مانند انجیر دارد.

برای دیدن گیاهان خوراکی مناسب برای پرورش در سایه حیاط با ما تا انتها باشید.

با این حال، وقتی نوبت به آجیل می‌رسد، فقط یک گزینه برای سایه وجود دارد: فیلبرها، که به آنها فندق نیز می‌گویند. فیلبرت (Corylus spp) یک درخت زیر طبقه و بومی جنگل های نیمکره شمالی است. فیلبرت‌ها برای تولید محصول خوب به کمی آفتاب نیاز دارند، اما قطعاً به آفتاب کامل نیست. آنها درختانی جذاب و گلدان شکل هستند که تا 20 یا 30 فوت قد می‌رسند. برای گرده افشانی به دو نوع نیاز است.

نعناع بکارید

نعنای تازه حیاط

نعناع ها (Mentha spp) احتمالاً شناخته شده‌ترین نمونه گیاهان سازگار با سایه هستند و بسیار متنوع هستند. انواع نعناع ، فلفلی ، سیب، آناناس، شکلاتی و غیره. اعضای دیگر خانواده نعناع با کیفیت عالی آشپزی وجود دارند که در سایه نیز مانند مرهم لیمو (Melissa officianalis). بیشتر نعناع‌ها برای چای بسیار عالی هستند. همچنین یک گیاه خوراکی که تحمل سایه دارد. و اغلب نادیده گرفته می‌شود: گیاه چای (Camellia sinensis)، که منبع همه چای های سبز و سیاه است.

نکته: پرورش نعناع را در ظرف در نظر بگیرید. کاملاً شدید گسترش می یابد و می تواند یک باغ را تسخیر کند.

گیاهان سبز برگ را بکارید

کاهو کاشته شده در فرغون

سبزیجات برگ‌دار بهترین سبزیجات برای یک باغ سایه دار است. کاهوهای مناقصه، چوب خرد ، ارگولا ، براسیکا (مانند یقه و کلم پیچ) و سبزی های آسیایی (مانند میزونا و خردل های دیگر) همگی می توانند چهار ساعت آفتاب مستقیم یا هشت ساعت آفتاب غیرمستقیم را پشت سر بگذارند. در آب و هوای گرم، سبزها در گرمای روز سایه را ترجیح می‌دهند. باعث می‌شود آنها از پیچ و مهره جلوگیری کنند (باعث دانه دانه شدن)، که برگ ها را تلخ می کند.

گلهای خوراکی برای پرورش در سایه

پنسیس و بنفشه (Viola spp) مشهورترین آنها هستند، اما موارد دیگری نیز وجود دارد، از جمله nasturtium (Tropaeolum spp) ، ترنج (Monarda spp) و fuchsia (Fuchsia spp).

نکته: در نظر داشته باشید درختان خود را مرتب کنید تا نور بیشتری داشته باشد. با برداشتن اندام تحتانی، نور در سطح زمین به میزان قابل توجهی بیشتر می‌شود. و متخصصان باغبانی می‌توانند به شما مشاوره دهند که آیا امکان نازک شدن سایبان برای ورود حتی بیشتر به آفتاب قطره ای وجود دارد یا خیر.

مطلب «گیاهان خوراکی برای پرورش در سایه» در دسته مطالب «باغبانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «باغبانی» مراجعه کنید.

منابع : منبع اول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا