معنی گل‌ها، زبان گلها، هر گل چه نمادی دارد؟

معنی زبان گل‌ها

هر گل نماد چیست؟ کدام گل‌ها نشان‌دهنده عشق، امید، شفابخشی، از دست دادن و خوش شانسی هستند؟ لیست کامل را از معنی گل‌ها، زبان گلها و نمادگرایی گیاه مشاهده کنید. چه یک دسته گل برای یک عروسی انتخاب می کنید، چه یک گل برای یک عزیز انتخاب می کنید یا یک باغچه می‌کارید، زبان مخفی گل‌ها را کشف کنید! انتخاب گل بر اساس معنی آن برای هدیه دادن به دوست

تاریخچه معانی گل

قرنهاست که زبان نمادین گل‌ها در بسیاری از کشورها در سراسر اروپا و آسیا شناخته شده‌است. آنها حتی در کارهای ویلیام شکسپیر نقش زیادی دارند. اسطوره ها، فرهنگ‌های عامیانه، غزل‌ها و نمایشنامه های یونان باستان، رومی‌ها، مصری‌ها و چینی‌ها با نمادهای نمادین از گل و گیاه و این دلیل خوبی دارد. تقریباً هر احساسی را که بتوان تصور کرد با گل می توان بیان کرد. به عنوان مثال شکوفه نارنج به معنای پاکدامنی، پاکی و زیبایی است، در حالی که گل داودی قرمز به معنای “دوستت دارم” است.

زبان گل‌ها دوره ویکتوریا

یادگیری نمادین خاص گلها در دهه 1800 به یک سرگرمی محبوب تبدیل شد. تقریباً همه خانه‌های ویکتوریا، در کنار کتاب مقدس، کتاب راهنمای رمزگشایی “زبان” داشتند، اگرچه تعاریف بسته به منبع تغییر می‌کردند. در دوره ویکتوریا، از گلها اصولاً برای انتقال پیامهایی استفاده می شد که با صدای بلند نمی‌توانند صحبت کنند. در نوعی گفتگوی خاموش، می توان از گل برای پاسخ به سوالات “بله” یا “نه” استفاده کرد. پاسخ “بله” به صورت گلهایی است که با دست راست تحویل داده می شوند. اگر از دست چپ استفاده می شد، جواب “نه” بود.

گیاهان همچنین می توانند احساسات منزجر کننده‌ای از قبیل “مغرور بودن” انار یا “تلخی” آلوئه را ابراز کنند. به همین ترتیب، اگر به او گل سرخ گفته شود “ایثار” یا شکوفه سیب نشان دهنده “ترجیح” باشد، ممکن است یک گل میخک زرد به خواستگار برگرداند تا “بی‌احترامی” کند. نحوه ارائه گل و در چه شرایطی مهم بود. اگر گل ها به صورت وارونه داده می شدن ، پس ایده منتقل شده برعکس آنچه به معنای سنتی بوده، خواهد بود. چگونگی بسته شدن روبان نیز حرفی دارد: گره خورده به سمت چپ، نمادها از گلها به بخشنده اعمال می شد، در حالی که به سمت راست گره خورده بود، احساسات مربوط به گیرنده بود. و البته یک دسته گل پژمرده پیامی واضح ارائه می‌دهد!

نمونه‌های بیشتری از گیاهان و ویژگی های انسانی مرتبط با آنها در دوران ویکتوریا شامل زنگوله و مهربانی، گل صد تومانی و بی حسی، رزماری و یادبود، و لاله‌ها و شور است. معانی و سنتهای مرتبط با گلها قطعاً با گذشت زمان تغییر کرده اند و فرهنگهای مختلف ایده های مختلفی را به یک گونه اختصاص می دهند، اما شیفتگی “کلمات معطر” همچنان به همان شکل ادامه دارد.

معنی گل بر اساس رنگ

گل‌ها شکلی فوق‌العاده ظریف از ارتباطات را فراهم می کردند. برخی از گیاهان، از جمله گل رز، خشخاش و زنبق، می‌توانند طیف گسترده‌ای از احساسات را فقط براساس رنگ آنها بیان کنند.

تصویر گل میخک صورتی

به عنوان مثال، تمام معانی مختلفی را که به میخک های مختلف رنگی نسبت داده می شود، در نظر بگیرید: صورتی به معنای “من هرگز تو را فراموش نمی کنم” قرمز گفت: “قلب من برای شما درد می‌کند”. بنفش کنجکاوی را منتقل می کرد. رنگ سفید برای “شیرین و دوست داشتنی” بود. و زرد رد عاشقانه را بیان کرد. به همین ترتیب، یک بنفشه سفید به معنای “معصومیت” بود، در حالی که  بنفش گفت که “افکار عاشقانه” از گل رز قرمز برای بیان آشکار احساسات عشق استفاده می شد، در حالی که لاله قرمز اعتراف به عشق بود. سوسن گل به معنی “زیبایی باشکوه” تعبیر شد و یک شبدر گفت: “به من فکر کن”.

جای تعجب نیست که رنگ گل رز نقش بزرگی دارد. گلهای رز قرمز نماد عشق و آرزو هستند. اما گلهای رز در رنگهای متنوعی وجود دارند و هر کدام معنای خاص خود را دارند.

     گل رز سفید: پاکی، معصومیت، احترام، یک آغاز جدید، یک شروع تازه.

     گل سرخ: عشق، دوستت دارم

     گل سرخ عمیق و تیره: عزاداری

     گل رز صورتی: لطف، خوشبختی، لطافت

     گل رز زرد: حسادت، خیانت

     گل رز نارنجی: میل و اشتیاق

     گل رز اسطوخودوس: عشق در نگاه اول

     گل مرجان: دوستی، فروتنی، همدردی

تصویر گل رز

گلهای عروسی چه معنایی دارند

یک سنت انتخاب گل‌های یک دسته گل عروسی بر اساس نمادگرایی گیاه است. به عنوان مثال، به دسته گل سلطنتی در عروسی شاهزاده ویلیام، دوک کمبری ، با کیت میدلتون (کاترین کنونی ، دوشس کمبریج) نگاه کنید. دسته گل کاملاً سفید او دارای سوسن (نشان دهنده وثاقت، خلوص) ، ویلیام شیرین (جلال) ، سنبل (زیبایی) ، گل مروارید (عشق در ازدواج) و پیچک (استمرار) بود. در کل، معنای این گل‌ها امید به یک ازدواج دوست داشتنی و همیشگی را نشان می دهد.

تصویر گل در دست عروس

داماد نیز گلی را می پوشد که در دسته گل عروس در سوراخ دکمه های او ظاهر می شود. این ناشی از سنت قرون وسطایی در پوشیدن رنگ های بانوی او، به عنوان اعلامیه عشق او است.

یک ایده مدرن جالب این است که به هر یک از ساقدوش عروس دسته گلی اختصاص دهید که دارای یک گل برجسته باشد که معنی آن با شخصیت او متناسب است.

هر گل چه نمادی دارد؟

برای معانی نمادین گیاهان، گلها و گیاهان دیگر به لیست ما مراجعه کنید. (لطفا توجه داشته باشید: در طول قرن‌ها معانی بسیاری برای گل وجود دارد؛ نمودار ما در زیر نماد نمادین ویکتوریایی است.)

معانی نمادین گلها و گیاهان دیگر

پای خرس(Acanthus): هنر زیبا، ساخت

آلوئه ورا: محبت، همچنین غم و اندوه

آماریلیس از تیره نرگسیان:  غرور، افتخار

شقایق (شقایق نعمانی): رها شده، بیماری

سنبل ختایی(Angelica):  الهام، وحی

شکوفه سیب: اولویت و ترجیح

درخت سرو: دوستی تغییرناپذیر

گل مینا: نماد عشق، ظرافت

ریحان: آرزوهای خوب

درخت خلیج: شکوه

بگونیا:  مراقب باشید ، افکار تاریک

بلدونا: سکوت

گل تلخ و شیرین(Bittersweet): حقیقت،‌راستگویی

گل کوکب کوهی: عدالت

زنگوله آبی(Bluebell) تواضع و فروتنی، ثبات

گل گاوزبان: صراحت، رک و راست

علف پروانه:  اجازه دهید من بروم

کاملیا صورتی: دلتنگ شما، مشتاق دیدار

کاملیا قرمز : تو شعله ای در قلب من هستی

کاملیا سفید : تو تحسین برانگیزی، قابل ستایش

آیبریس، کندیتافت(Candytuft) : بی‌تفاوتی، بی‌علاقگی

میخک : زنان، عشق

میخک قرمز:  افسوس برای قلب ضعیف من، قلبم درد می کند

میخک سفید: معصومیت، عشق ناب، هدیه خوش شانسی زنان

میخک صورتی: من هرگز تو را فراموش نمی کنم

این لیست ادامه دارد….

مطلب «معنی گل‌ها، زبان گلها، هر گل چه نمادی دارد؟» در دسته مطالب «باغبانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «باغبانی» مراجعه کنید.

منبع: منبع اول

6 دیدگاه دربارهٔ «معنی گل‌ها، زبان گلها، هر گل چه نمادی دارد؟»

    1. تجهیزات هوشمند آبان

      گل داوودی در فرهنگ ژاپنی و کره ای به عنوان نماد غم و اندوه و در مراسم ختم استفاده می شود. البته این گل نماد صلح و دوستی نیز هست.

  1. یه سوال الان زبان گلهایی که در این زمان برای گل استفاده میشه همون زبان گل در دوران ویکتوریاست؟؟ مثلا زبان گل الان در کره جنوبی و ژاپن به شدت معروفه زبان گلهای اینها هم همونه یا چیز دیگه‌ایه

    1. سلام این معانی گل ها بیشتر برای زمان ویکتوریا است و ممکن است در طول زمان معانی جدیدی نیز اضافه شده باشن ولی عمدتا همین الان هم بسیاری از آنها همان معانی را دارند حتی در کشورهای دیگه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا