کاشت و پرورش نعناع در خانه

کاشت و پرورش نعناع

نعناع گیاهی چند ساله با برگهای بسیار معطر، دندانه دار و گلهای ریز بنفش، صورتی یا سفید است. طعم میوه ای، معطر دارد. انواع مختلفی از نعناع وجود دارد. همه معطر، خواه براق یا مبهم، صاف یا چین خورده، سبز روشن یا متنوع. با این حال، همیشه می توانید یکی از اعضای خانواده نعناع را از طریق ساقه مربع آن بگویید. آن را بین انگشتان خود بچرخانید، رایحه ای تند مشاهده خواهید کرد و به آب نبات، چای های شیرین، یا حتی ممکن است به عرق نعناع فکر کنید. و همچنین همراهان آشپزخانه، از نعناع به عنوان لهجه باغ، پوشش زمین، خوشبو کننده هوا و داروهای گیاهی استفاده می شود. آنها به همان اندازه کاربردشان نیز زیبا هستند. و در برابر رشد در برابر نور آفتاب و سایه مقاوم هستند. در واقع، نعناع می تواند پخش کننده نیرومندی باشد، بنابراین مراقب باشید که کجا آن را کاشته اید. در ادامه کاشت پرورش نعناع در خانه را با هم ببینیم.

نحوه کاشت نعناع

  • نعناع‌ها گیاهان چند ساله پر انرژی هستند که در خاک سبک با زهکشی خوب رشد می‌کنند.
  • در حالت ایده آل، آنها یک سایت مرطوب اما با زهکشی مناسب را ترجیح می‌دهند، چیزی شبیه به زیستگاه محلی آنها در کنار رودخانه‌ها.
  • بیشتر آنها مقداری سایه را تحمل می‌کنند و انواع متنوع آن ممکن است به برخی از محافظت در برابر آفتاب مستقیم احتیاج داشته باشند.
  • برای رشد در فضای باز، یک یا دو گیاه خریداری شده (یا یک یا دو قلمه از یک دوست) را با فاصله حدود 2 فوت در خاک مرطوب بکارید. یک یا دو گیاه به راحتی زمین را می پوشانند. قد نعنا باید 1 یا 2 فوت شود.
  • برای بهترین رشد در مناطق محدود مانند ظروف و گلدان‌ها، گیاهان با لایه نازک کمپوست یا کود آلی هر چند ماه یکبار بپوشانید. گلدان های بالای سطح زمین در مناطق سردسیر به حفاظت از زمستان احتیاج دارند.
  • در باغچه، نعنا را نزدیک کلم و گوجه فرنگی بکارید. در صورت امکان در گلدان، تا از انتشار و سرقت مواد مغذی محصولات شما جلوگیری کند!

پرورش و مراقبت از سبزی نعناع

  • برای نعناع حداقل مراقبت لازم است. برای گیاهان در فضای باز از مالچ سبک استفاده کنید. این به مرطوب نگه داشتن خاک و تمیز نگه داشتن برگ ها کمک می کند.
  • برای گیاهان داخل سالن حتماً آنها را مرتباً آبیاری کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب شود.
  • در ابتدا، نعناع کاشته شده به صورت توده‌هایی خوش رفتار، بوته ای و قائم در می آیند، اما به زودی قصد دارند قلمرو جدیدی را با دونده های افقی و ریزوم های زیرزمینی فتح کنند. تا زمانی که جلوی پیشروی را نگیرید، یک گیاه نعناع فلفلی فقط در 1 سال می تواند به یک غول بزرگ 4 فوت تبدیل شود. با این حال این چیزهای فیلم های ترسناک نیست. نعناع ها از چیدن و هرس بهره مند می‌شوند. ریشه آنها کم عمق است و بیرون کشیدن آنها آسان است، بنابراین هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، به شرطی که موانع فیزیکی مانند دیوارها، راهروها یا ظروف را ایجاد کنید.
نعناع تازه  در سبد

برداشت نعناع و ذخیره سازی نعناع

    برداشت مکرر عامل اصلی نگه داشتن گیاهان نعنا در بهترین حالت است. عطر و طعم برگهای جوان بیشتر از برگهای قدیمی است و به محض بالا آمدن در بهار می توان نعناع را برداشت کرد. اگرچه بهتر است تازه تازه مصرف شوند. ولی می‌توان شاخه‌ها را برای چند روز در آب نگهداری شوند، برگ های نعناع را می‌توان به صورت دسته ای منجمد یا خشک کرد.

  • درست قبل از گلدهی، ساقه ها را 1 سانتی متر از زمین ببرید. شما می توانید یک گیاه نعناع را دو یا سه بار در یک فصل رشد برداشت کنید. شما همچنین می توانید برگ ها را به دلخواه انتخاب کنید.

    گیاهان را می توانید در تمام زمستان در داخل خانه برای برگهای تازه پرورش دهید. اگر می‌خواهید آنها را خشک کنید، بهتر است برگها را قبل از گلدهی بچینید. برگهای خشک شده را در یک ظرف پلمپ نگهداری کنید.

بهترین روش تکثیر نعناع

نعناع در چایی

بهترین روش تکثیر نعناع گرفتن قلمه است. این روش بسیار آسان است. قلمه‌های 6 اینچی ساقه های ریشه گرفته و در خاک بکارید. ساقه های نعناع نیز در یک لیوان آب ریشه می‌زند. با یک برش کوچک از یک گیاه مستقر شروع کنید. هر دوست باغبانی به شما یک قلمه نعناع دلخواه را می‌دهد.

انواع مختلف نعناع

نعناع سیبی: Mentha suaveolens ، نعناع کورسیکایی: Corsican Mint ، نعناع فلفلی: Peppermint، نعناع مرکبات: Citrus Mint

نعناع هندی: Spearmint، نعناع آبی – یا نعنا مرداب،‌ نعناع وحشی – یا نعنا ژاپنی، نعناع آسیایی، نعناع استرالیایی – نعنا رودخانه

نعناع کانادنسیس، نعناع سروینا – پونه هارت‌، نعناع برگاموت – نعنا لیمویی، نعناع کریسپاتا – نعنا برگ چین دار‌، نعناع کونینگامی

نعناع داهوریکا -، نعناع باریک – نعنا دیمنیک، نعناع فلفلی

“اگر کسی بتواند از همه انواع نعناع نام برد، باید بداند که چند ماهی در اقیانوس هند شنا می‌کنند.” –والافرید استرابون (حدود 808–849)

موارد کاربرد و فواید نعناع

    برای رفع سردرد تنشی، کمپرس برگ نعناع را به پیشانی خود بمالید.  نعناع نمادی از فضیلت است. نعناع همچنین می تواند به تسکین استرس و اضطراب کمک کند. گاهی برای درمان درد معده و درد قفسه سینه استفاده می‌شده است.

یادداشت های پخت و پز با نعناع

آشپزهای جدی به طور کلی نعناع هندی را برای غذاهای شور و نعناع فلفلی را برای دسرها ترجیح می دهند. برای طعم ظریف نعناع در سالاد میوه، ماست یا چای، نعناع سیب یا پرتقالی را امتحان کنید. نعناع در سالادهای خاورمیانه، مانند تابولی، در پس زمینه کمین کرده و به خوبی با گوشت بره عمل می‌کند. همچنین با نخود، کدو سبز، لوبیای تازه، ماریناد برای سبزیجات تابستانی، سوپ‌های سرد، سالاد میوه و پنیر همراه است.

نعناع در یخ

نکته! با یخ زدن سینی های چای نعناع قوی، تکه های یخ با طعم درست کنید، سپس از تکه‌های یخ برای نوشیدنی های خود استفاده کنید!

مطلب «کاشت پرورش نعناع در خانه» در دسته مطالب «باغبانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «باغبانی» مراجعه کنید.

منابع: منبع اول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا