شرایط نگهداری گل قاشقی

شرایط نگهداری گل قاشقی
گیاه قاشقی یا Peperomia

درباره گیاه قاشقی

گیاه قاشقی یا peperomia ، گیاهان شگفت انگیزی برای رشد در داخل خانه هستند. زیرا ویژگی های بسیاری دارند که آنها را به گزینه ی ایده آل برای پرورش در خانه تبدیل می کنند. آنها با داشتن طیف گسترده ای از شاخ و برگ های زیبا و تحمل طیف گسترده ای از شرایط رشد ، برای هر کسی که به دنبال گسترش مجموعه گیاهان آپارتمانی خود هستند. درادامه شرایط نگهداری گل قاشقی را بخوانید.

پپرومیا بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بویژه آمریکای مرکزی است. بیشتر آنها گیاهان چندساله جمع و جور هستند که برای شاخ و برگهای زینتی خود پرورش می یابند .از نظر ظاهری گیاهان قاشقی تفاوت زیادی با هم دارند. و این یکی از موارد جالب توجه در مورد آنها است. شما می توانید مجموعه ای کاملاً وسیع از گیاهان Peperomia ایجاد کنید. به صورتی که هیچ دو گیاه کاملاً شبیه هم نباشند .

گیاهان Peperomia معمولاً جمع و جور هستند. و به ندرت در فضای داخلی بیش از 30 سانتی متر  رشد می کنند. و آنها را برای گلدان ها، بالکن ها یا فضای داخلی کوچک ایده آل می کنند. آنها معمولاً دارای ساقه های محکم هستند و بسیاری از آنها دارای برگهای گوشتی و دارای خصوصیات شاداب هستند.

قد و گسترش

اگرچه تعداد بسیاری از گونه های گیاه پپرومیا وجود دارد، همه آنها تمایل به رشد کوچک و آهسته دارند. بیشتر آنها  تا حدود 1 پا (30 سانتی متر) و فقط تعداد کمی تا  2 پا (60 سانتی متر) رشد دارند. همین ویژگی ، آنها برای فضاهای کوچک ، گیاهان خانه ای ایده آل می سازند .

آبیاری گیاه پپرومیا

زمانی که  3 تا 5 سانتی متر از خاک  گیاه  خشک  شده  باشند.  میتوانید  به  گیاه  آب دهید . آبیاری گیاهان پپرومیا نقطه ای است که معمولاً همه چیز اشتباه می شود. آب بیش از حد مشکل شماره یک است که مردم هنگام نگه داشتن گیاهان قاشقی در داخل خانه دارند. بسیاری از ما تمایل به از بین بردن گیاهان با مهربانی بیش از حد  با کمی علاقه مند بودن به نگهداشتن به ظرف آبیاری داریم.

علائم آب بیش از حد گیاهان پپرومیا می تواند ساقه های پوسیده، پژمردگی یا زرد شدن برگها ، یک گلدان سنگین و خاک غوطه ور باشد. معمولاً فقط گیاهان فلفلی خود را هر 7-10 روز یکبار آب دهید. ولی همیشه خشکی خاک را برای آبیاری بعدی ملاک  کارتان  باشد تا  اینکه به  آخرین  روز آبیاری دقت  کنید .

نیاز نوری گیاه

گیاهان پپرومیا بهترین رشد و شادابی را در نور مستقیم و غیرمستقیم آفتاب دارند.نگهداشتن  آنها پشت  پنجره برای آنها  خوب است . تنها موردی که باید مراقب باشید اطمینان از عدم تابش مستقیم خورشید در طی ماه های تابستان است. زیرا این می تواند باعث آفتاب سوختگی در برگ  ها  شود  .

رطوبت گیاه

اگرچه آنها به دلیل نیاز به رطوبت زیاد ، از شهرت خاصی برخوردار هستند ، اما این مورد در اکثر گونه ها صحیح نیست. بسیاری از پپرومی ها می توانند سطح رطوبت کم و آبیاری نادر را تحمل کنند. این امر آنها را به یک گیاهخانه ایده آل تبدیل می کند ، جایی که میزان رطوبت بسیاری از فضاهای داخلی نسبتاً پایین است. بدیهی است ، نیاز به رطوبت بسته به نوع گیاه گیاه پپرومیایی که خود دارید متفاوت خواهد بود. بهترین راهنما نگاه به برگها است و هرچه برگها ضخیم تر و شاداب تر به نظر برسد ، رطوبت کمتر را  گیاه تحمل می کند.

خاک مناسب برای گیاه  پپرومیا

خاک مناسب برای پپرومیا قاشقی خاکی نسبتا سبک هست که متشکل شده از یک قسمت پیت ماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه که ترکیب خوبی را بوجود خواهند آورد. برای کف گلدان از سنگ ریزه استفاده کنید.

تعویض گلدان

این گیاه به  دلیل رشد کمی که  دارد زیاد  به تعویض گلدان  نیاز ندارد ، هم  چنین این که  به  جای کوچک  علاقه  دارد . به طور کلی ایده خوبی است که گلدان  گیاهان پپرومیا را هر 2-3 سال یکبار تعویض کنید . شما می توانید پپرومیای خود را در یک گلدان به اندازه ی مشابه و یا در صورت تمایل کمی بزرگتر کنید. بهترین فصل هم  برای این  کار فصل بهار می باشد .

گیاه  قاشقی را به آرامی از گلدان فعلی خود جدا کنید و تا حد ممکن مخلوط گلدان قدیمی را از اطراف ریشه ها با دقت جدا کنید. گیاه را با دقت درون گلدان جدید منتقل کرده و سپس اضافه کردن باقیمانده مخلوط گلدان را در اطراف گیاه شروع کنید. مخلوط گلدان را به آرامی در اطراف ریشه ها محکم کنید ، اما آن را زیاد جمع نکنید. سرانجام ، گیاه را به طور کامل آب دهید تا اطمینان حاصل شود که گیاه به خوبی در خانه جدید خود مستقر می شود.

آیا پپرومیا سمی است؟

خوشبختانه گیاهان پپرومیا برای انسان و حیوانات خانگی کاملاً بی خطر هستند. از تماس یا بلع خطری برای حیوانات خانگی شما وجود ندارد.  به همان اندازه ، این اطمینان برای کسانی که کودکان کوچک دارند ، می توانند با خیال راحت گیاهان فلفلی را در هر نقطه از خانه خود قرار دهند بدون اینکه بدانند خطری برای سلامتی فرزندانشان وجود دارد .

نحوه تکثیر گیاه قاشقی

تکثیر گیاهان پپرومیا واقعاً آسان است ، و این یک راه عالی برای گسترش مجموعه گیاهان یا به اشتراک گذاشتن گیاهان دوست داشتنی خود با دوستان و نزدیکان است.

دو روش اصلی برای تکثیر گیاهان قاشقی وجود دارد  1- قلمه برگ 2-  قلمه ساقه.

روشی که استفاده می کنید به گونه های پپرومیایی که دارید و به ترجیح فردی شما بستگی دارد. نکته قابل توجه این است که انواع مختلف پپرومیا با برش ساقه بهتر تولید می شوند. زیرا این امر با اطمینان بیشتر باعث افزایش تنوع برگ می شود.

تکثیر از قلمه برگ 

  • برگ سالم را از گیاه جدا کنید. می توانید این کار را در قسمت پایه ساقه یا کمی ساقه متصل کنید.
  • می توانید از برگهای کامل برای تکثیر استفاده کنید . آن را  در ظرف شیشه ای در آب بگذارید . بعد  از مدتی ریشه ها  هویدا  میشوند . 
  • هر وقت  احساس کردید آن  را به  گلدان  که خاک  آن را از قبل آماده  کرده اید انتقال دهید . ابتدا به اندازه 3-4 ساتنی متر سوراخ  در خاک  ایجاد  کنید و  گیاه  را در آن قرار دهید .
  • گلدان را کاملاً آب کنید. تا  گیاه  با  آن  وفق پیدا کند.
  • شما باید گیاهان تکثیر کننده را در نور غیرمستقیم روشن و در دمای معمولی محیط داخلی بگذارید.

تکثیر گیاه با قلمه ساقه

این کار به صورت ایده آل در بهار انجام می شود که رشد جدید پر جنب و جوش خواهد بود. در اینجا راهنمای گام به گام برای گرفتن گلدان برش ساقه گیاه گیاه پپرومیا آمده است.

  • یک ساقه سالم را از گیاه جدا کنید ، به طور ایده آل با دو جفت برگ روی آن.  جفت پایینی برگ ها را جدا کنید ، بنابراین یک قسمت کوتاه از ساقه در معرض ریشه زدن  وجود دارد.
  • انتهای برش را به پودر ریشه دار کردن آغشته کنید.
  • گیاه  را در آب قرار دهید و  منتظر بمانید  تا  ریشه ها  نمایان  شود  .
  • گلدان  را آماده کنید و  یک سوراخ کوچک در گلدان  ایجاد کنید
  • قلمه را در خاک  قرار دهید  و خاک گلدان را در اطراف آن را محکم کنید
  • گلدان را کاملاً آب کنید.
این نوشته در دسته گیاهان آپارتمانی قرار دارد، اگر به این موضوع علاقه مند هستید میتوانید مطالب مرتبط را از اینجا بخوانید.

منبع :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا