چگونه می توان کاهو را در خانه پرورش داد

تصویر انواع مختلف کاهو

کاهو چه خاصیتی دارد؟

کاهو کم کالری، قند و چربی کم، یک سبزی سالم است که عمدتا به دلیل برگهای سبز خوشمزه آنها که طعم بسیار ملایمی دارند، کاشته می شود. کاهو نه فقط برای برگهای آن بلکه ساقه و دانه های آن نیز کشت می شود.حتی اگر کاهویی که از سوپرمارکت خریداری می کنید سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است. کاهوهایی که در خانه پرورش می دهید عطر و طعم بسیار بهتری دارند. پس بیاید ببینیم چگونه کاهو در خانه پرورش دهیم.

کاهو یک محصول سالاد سریع است و معمولاً ظرف چند هفته از کاشت اولین بذرها برداشت می شود. این یکی از معدود سبزیجاتی است که به راحتی در ظروف قابل پرورش است همانطور که در زمین کاشته می‌شود.

از طریق این مقاله، ما به شما در مورد نیازهای اساسی و نکات مراقبتی در مورد نحوه پرورش کاهو در خانه راهنمایی خواهیم کرد. بیایید با برخی از نکاتی شروع کنیم که باید هنگام کاشت کاهو در خانه به خاطر بسپارید.

نکات مهم کاشت کاهو

  •  فصل کاشت – اول فصل بهار،فصل پاییز یا اواخر تابستان
  •   دمای جوانه زنی – 7 درجه سانتیگراد – 27 درجه سانتیگراد
  •   نور خورشید – 2 هفته اول – 5-6 ساعت؛
  •  پس از 3 هفته – 8 ساعت
  •  زمستان ها – 6-7 ساعت
  • مکان کاشت: انواع کانتینرها – خاک رس، چوب، سفال، چرخ دستی، بشکه های دور انداخته، جعبه های پنجره
  • خاک – خاک سست لومی، خوب زهکشی شده
  • آب – تابستان – دو بار در روز ؛ زمستان – در صورت لزوم
  • آفات – کاترپیلار ، کرم، شته، سوسک و غیره
  • بیماری ها – کپک ، لکه برگ ، پوسیدگی ، لکه های زرد و غیره
  • گیاهان همراه – آویشن، پونه کوهی، ریحان، گوجه فرنگی، فلفل، کلم بروکلی، کلم
  • انواع کاهو – کوه برگ، کاهو رومی (رومین)، قرمز لولو، بوستون، آیسبرگ، کاسنی فرنگی

آماده سازی خاک برای پرورش کاهو در خانه

برای به دست آوردن بهترین عملکرد از گیاهان پرورش یافته در منزل، باید اطمینان حاصل کنید که مخلوط گلدان مورد استفاده برای کاشت بذرها از نظر مواد مغذی ضروری باشد. همیشه استفاده از کمپوست ارگانیک را برای گیاهان توصیه می کند. همیشه در رسیدن به سطح pH 6.0 تا 7.0 برای خاک تلاش کنید.

یک ترکیب گلدان ایده آل باید ترکیبی کامل از خاک حاصلخیز و ورمی کمپوست باشد. اگر در گلدان ها کاهو می کارید، می توانید قسمت های مساوی هر کمپوست طبیعی مانند برگ های خشک یا چمن، ضایعات مواد غذایی و غیره را با پرلیت مخلوط کنید تا گلدان مخلوط شود.

کاشت بذر کاهو در خاک

اکنون، ما می دانیم که شما می توانید با کاشت بذر کاهو پرورش دهید. این روش به شما امکان می‌دهد انواع دانه های مختلف را انتخاب کنید. عملکرد گیاه تا زمانی تضمین شده است که به خوبی از آن مراقبت کنید.

در این مرحله باید برای کاشت بذر آماده باشید. بنابراین، بیایید در مورد روند رشد کاهو با کاشت بذر بحث کنیم.

    ابتدا مخلوط گلدان را آماده کنید. اگر مستقیماً در زمین می کارید، فقط ورمی کمپوست را به خاک حاصلخیز اضافه کنید. اگر از ظروف استفاده می کنید، ظرف ها را با مخلوط گلدان پر کنید و 1 اینچ فضای از لبه باقی بمانید.

    بعد، دانه ها را با فاصله یك اینچ(2.5 سانتی متر) بپاشید و روی آنها را با یك لایه نازك مخلوط گلدان بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که مکانی که باغ شما در آن قرار دارد مقدار کافی آفتاب برای جوانه زدن بذرها داشته باشد.

آبیاری و مراقبت از بذر کاهو

    فقط به اندازه کافی آب بپاشید تا خاک مرطوب شود. اما، آن را زیاد مرطوب و غرق نکنید. با ریختن بیش از حد آب، ریشه ها رشد و گسترش نمی یابند.

    جوانه زدن بذرهای کاهو معمولاً 10-7 روز طول می کشد. در طی مراحل جوانه زنی، اطمینان حاصل کنید که گیاهان شما مقدار مناسبی از نور خورشید را دریافت می کنند، خاک به طور مداوم مرطوب است و دما بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد حفظ می شود.

    بذرها که جوانه زدند، به نهال های کوچک با 2-3 برگ ریز تبدیل می شوند. این زمان مناسب برای لاغر کردن آنها است. لاغر کردن به معنای کوتاه کردن چند گیاه است تا بقیه فضای رشد را داشته باشند.

پیوند کاهو در جای دیگر

انتقال کاهو در خاک باغچه

در این مرحله، می توانید روند رشد را ادامه دهید یا محصول خود را در یک ظرف دیگر یا در زمین پیوند دهید. اگر تصمیم دارید که نهال را پیوند بزنید، چند کار وجود دارد که باید برای آماده سازی گیاهان برای پیوند انجام دهید.

از روز 15 به بعد آبیاری نهال را 20٪ کاهش دهید. کاهش میزان آبیاری را تا 48 ساعت قبل از روز پیوند ادامه دهید. دو روز قبل از پیوند، آبیاری گیاهان را کاملاً متوقف کنید.

    قبل از اینکه گیاهچه ها را پیوند دهید، آنها را به خوبی آبیاری کنید تا بتوانند آب خود را ذخیره کنند.

    پیوند نهال ها از 21-25  روز از روز کاشت توصیه می شود. مناسب ترین زمان روز که برای فرآیند پیوند پیشنهاد می شود، حدود اوایل شب ها است (4 بعد از ظهر). این کار باعث زنده ماندن کاهو بدون لنگیدن آن می شود.

    بهتر است قبل از کاشت، بسترهای خاک خود را که دارای کود خوب هستند، با نی خشک کنید. اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از تماس با نهال های پیوندی، شکافی در کاه ایجاد کرده اید.

    قبل از نشا نهال، یک مشت خاک از بستر خارج کرده و مقداری کود کود داخل آن قرار دهید. این باعث می شود گیاه بدون خیساندن زیاد برگ ، آب را در ریشه حفظ کند.

    5-6 روز اولیه پس از اتمام مراحل پیوند، گیاهان خود را با یک سایه بپوشانید. این به نهال‌ها کمک می کند تا سریعتر از عمل بهبود یافته و دوباره سالم به نظر برسند.

مقابله با آفات کاهو

    گیاهان کاهو پس از بهبود کامل به رشد خوبی ادامه خواهند داد. در صورتی که در این مرحله، کبوترها و ملخ ها مشکلی ایجاد کنند، می توانید گیاهان را با یک داروی خانگی ساده اسپری کنید. روغن چریش یا ادرار گاو را با مقداری آب رقیق کنید و هر زمان که آفات باعث ایجاد مشکل شوند، فقط آن را روی گیاهان اسپری کنید.

گیاهان کاهو در این مرحله باید در خانه احساس کنند. اکنون وقت آن است که روی لقاح تمرکز کنیم. با استفاده از کاهو، کود مناسب بسیار مهم است زیرا این امر می تواند منجر به تولید بهتر شود. کود‌دهی گیاهان کاهو توصیه می شود هنگامی که گیاهان آنها 4 اینچ رشد کرده و محکم در خاک بایستند. زباله های خانگی ارگانیک شما مانند ضایعات سبزیجات یا میوه بهترین کود را برای گیاهان ایجاد می کنند. کود را حداقل یک بار در هفته و به مدت 3-4 هفته استفاده کنید.

برداشت کاهو

تصویر برداشت کاهو

برداشت ممکن است به شرایط آب و هوایی منطقه و انواع دانه هایی که استفاده می کنید بستگی داشته باشد. معمولاً پس از 6-8 هفته از کاشت بذر، شما می توانید گیاهان خوشمزه کاهو خود را برداشت کنید.

از یک گیاه کاهو می‌توان چند بار برداشت کرد. این به معنای ساده این است که اگر یک بار کاهو بکارید ، می توانید چندین بار آن را برداشت کنید. بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه می توانید کاهویی را که با عشق و دقت در پرورش آن هفته ها صرف کرده اید، برداشت کنید.

نکات برداشت کاهو

  • همیشه در ساعات اولیه صبح کاهو برداشت کنید. در این مدت برگ ها تازه و ترد می شوند.
  •  اگر نمی توانید صبح برداشت کنید، همیشه می توانید این کار را عصرها نیز انجام دهید. اما، قبل از اینکه با وسایل برداشت خود به باغ خود بروید، گیاهان را آبیاری کنید و 15-20 دقیقه صبر کنید.
  •  زمان مناسب برای برداشت برگ های کاهو زمانی است که آنها تا 4-6 اینچ (10 تا 15 سانتی متر) رشد کنند. شما همچنین می توانید برگ های جوان را که طعم خوبی به سالادها می دهند برداشت کنید.
  • برای تقویت رشد مجدد هنگام برداشت، برگهای بیرونی را بچینید. اگر از قیچی برای بریدن استفاده می کنید، 1 اینچ بالای پایه برگ را خرد کنید.
  •  برای تازه و ترد ماندن برگ های کاهو، آنها را کمی قبل از استفاده بشویید.

در اینجا چند نکته مفید برای نگهداری و مصرف برگهای جذاب کاهو که در باغ خود پرورش داده‌اید آورده شده است.

نگهداری کاهو

نگهداری سبزیجات برگ سبز مانند کاهو همیشه مشکل است. همیشه این احتمال وجود دارد که برگ های ترد و شاداب طراوت خود را از دست بدهند.

     با این حال، اگر هنوز می خواهید برگ های کاهو را ذخیره کنید، آنها را در یک روزنامه خشک یا حوله های کاغذی بپیچید و در فریزر نگهداری کنید.

     کاهوهایی که در فریزر نگهداری می شوند حداقل برای چند هفته تازه خواهند ماند.

     اگر برگ های کاهو شما طعم تلخی پیدا کرده است، می توانید آنها را به مدت یک روز در یخچال نگه دارید تا از تلخی آنها خلاص شود.

دیدین! این خیلی سخت نبود. اکنون شما می دانید که همه چیز در مورد پرورش کاهو در خانه چیست. برو جلو باغ کوچک خود را با سبزیجات جالب، گیاهان، میوه ها یا هر چیز دیگری که دوست دارید پرورش دهید. ما دوست داریم در مورد داستان های باغبانی شما چیزی بشنویم.

مطلب «چگونه می توان کاهو را در خانه پرورش داد» در دسته مطالب «باغبانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «باغبانی» مراجعه کنید.

https://www.allthatgrows.in/blogs/posts/grow-lettuce-at-home-in-india

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا