راهکار کاهش هزینه قبض برق خانه

راهکار عملی برای کاهش هزینه برق

مصرف درست انرژی برق ( نه کاهش یا عدم استفاده از برق) در خانه علاوه بر کاهش فشار بر شبکه برق، میتواند کاهش قابل توجهی در هزینه قبض برق بشود. و چی بهتر از این !!! ما در این مقاله راهکار عملی و آسان کاهش هزینه قبض برق خانه را آوردیم. مطالعه این مقاله پنج دقیقه بیشتر از وقت شما را نمی‌گیرد. ولی می‌تواند با کاهش قبض برقتون پول رو به جیبتون برگردونه(:

چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

راهکار اول: استفاده از ماشین ظرفشویی

تعجب نکنید!! بله ماشین ظرفشویی برق مصرف میکند. ولی آیا برای کاهش مصرف برق، شستن با دست راهکار بهتری است؟ شستن ظروف با ماشین ظرفشویی، انرژی، آب، پول و وقت زیادی برای شما صرفه‌جویی میکند. به طور میانگین سالانه حدود 230 ساعت از وقت شما و همچنین 19000 لیتر آب برای شستن ظروف با استفاده از ماشین ظرفشویی صرفه جویی می‌شود. ولی در استفاده از ماشین لباسشویی باید به نکاتی توجه شود:

  • ظروف را با هوا خشک کنید. اگر ماشین ظرفشویی شما گزینه خشک کردن با هوا را دارد از این آپشن استفاده کنید. در غیر اینصورت درب ماشین ظرفشویی را باز بگذارید و اجازه دهید تا به صورت طبیعی خشک شود. چرخه خشک کردن ظروف با هوا حدود 15 درصد از انرژی صرفه جویی میکند.
  • به صورت صحیح ظروف را در ماشین ظرفشویی چیدمان کنید تا از دوباره کاری جلوگیری شود. بشقابها در طبقات پایین و کاسه ها در طبقات بالا و فنجان ها به صورت وارونه قرار دهید.

راهکار دوم:استفاده از پنکه به جای کولر و اسپیلت

پنکه سقفی

اگر در جایی زندگی میکنید که هوا زیاد گرم نمی‌شود میتوانید از پنکه برای خنک شدن هوا استفاده کنید و 90 درصد در مصرف برق صرفه جویی کنید. استفاده از پنکه می‌تواند تا 5 درجه دمای هوا را خنک تر کند.

برای نصب و استفاده از کولر و اسپیلت با توجه به منطقه جغرافیایی و آب وهوایی محل زندگیتان اقدام کنید. برای مناطق معتدل و عادی کشور ایران که بیش از 80 درصد مساحت کشور را پوشش می‌دهند استفاده از کولر آبی مقرون به صرفه و مناسب‌تر است. این در حالی است که برای مناطق گرمسیری و شرجی کشور استفاده از کولر گازی مقرون به صرفه و مناسب تر است.

نکات برای کاهش برق مصرفی تجهیزات سرمایش و تهویه مطبوع

  • سرویس کولر آبی و شستشوی پوشال آن و عایق بندی
  • استفاده از دور کند کولر آبی و نصب سایه بان برای کولر
  • تنظیم دمای اسپیلت بر روی دمای 25 درجه
  • شستشوی فیلتر کولر گازی میتواند تا 15 درصد از مصرف انرژی صرفه جویی کند.

راهکار سوم : از لامپ LED و هوشمند استفاده کنید

لامپ‌های ال ای دی

طبق محاسبات و تحقیقات لامپ‌ های ال ای دی ۷۵ درصد کمتر از لامپ‌های رشته‌ای برق مصرف می‌کنند. و ۲۵ درصد بیشتر از آنها طول عمر دارند. استفاده از لامپ‌های هوشمند حساس به حرکت افراد در مسیری تردد افراد هم می‌تواند در مصرف انرژی برق صرفه جویی زیادی داشته باشد. این لامپ ها در واقع حضور افراد را تشخیص می‌دهند. و به صورت هوشمند روشن می‌شوند. و زمانی که کسی نیست خاموش می‌شوند.

راهکار چهارم : استفاده از دو شاخه یا پریز هوشمند

طبق تحقیقات وسایل الکترونیکی آماده به کار حدود ۱۰ درصد از هزینه قبض برق را شامل می شوند. قطع کامل برق این وسایل الکترونیکی کمک بسیاری به کاهش هزینه های شما می کند. برای این کار شما می توانید از پریز های هوشمند استفاده کنید تا در زمان های که شما تعیین میکنید برق وسیله برقی شما را به طور کامل قطع کند.

راهکار پنجم: استفاده از آب سرد برای شستشو

هنگام شستن لباس با ماشین لباسشویی از آب سرد استفاده کنید. با این کار ساده شما ۹۰ درصد انرژی برق مصرفی ماشین لباسشویی را کاهش داده‌اید. و به طور کلی در هزینه برق سالانه خود تا 60 درصد صرفه جویی کنید.

ماشین لباسشویی

نکات در مورد ماشین لباسشویی:

  • ماشین لباسشویی قدیمی خود را تعویض کنید. وسایل الکتریکی جدید مصرف برق بهینه تری دارند.
  • همیشه سعی کنید از ظرفیت کامل ماشین لباسشویی خود استفاده کنید. برای دو تیکه لباس آن را روشن نکنید.
  • عدم استفاده در پیک مصرف برق

شما چه راهکار برای کاهش هزینه قبض برق پیشنهاد می کنید؟ آنها را برای بقیه کامنت کنید

منابع : منبع یک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا