چگونه حجم و سطح آب استخر را اندازه بگیریم؟

استخر آب

چرا باید استخر داشته باشیم

داشتن یک استخر در حیاط خلوت شما یک ویژگی عالی است. به خانه شما ظرافت می‌بخشد و به شما کمک می‌کند دمای بدن خود را به راحتی در ماه‌های گرم خنک کنید. علاوه بر این، استخر یک سرمایه گذاری است که ارزش فروش مجدد ملک شما را افزایش می دهد. البته تمامی استخر ها برای شنا ساخته نمی‌شوند. و مصارف و کاربرد ابتدایی تری نیز دارند. کاربرد اولیه استخر برای ذخیره آب است. استخر های کشاورزی و استخر آبزیان از این دست هستند. آنچه در این مقاله می‌خوانید نحوه محاسبه حجم و سطح آب استخر برای انواع مختلف آن است.

انواع استخر بر اساس کاربرد

انواع استخر شنا

پس از جنگ جهانی اول با شروع بازی های المپیک و مسابقات شنا ، استخر های شنای عمومی رایج شدند. و پس از جنگ جهانی دوم استخر های شخصی نیز رایج شدند و مردم تمایل به ساخت استخر شنا در منزل خود داشتند. البته تمامی استخر های شنا چه شخصی و عمومی دارای استاندارد های ساخت هستند که باید رعایت شوند.

  • استخر های شخصی : این استخر ها معمولا از استخر های عمومی ابعاد کوچکتری دارند. معمولا از ابعاد 3.7 متر * 7.3 متر تا ابعاد 6*12متر ساخته می‌شوند. این استخر ها را هم میتوان به صورت دائمی در زمین ساخت و یا به صورت پورتابل ساخت.
  • استخر عمومی: استخر های عمومی بیشتر در کنار مراکز تفریحی ساخته می‌شوند. و معمولا ابعاد و امکانات بیشتری مانند سونا و جکوزی نیز دارند.

عمق استخر شنا چقدر باید باشد؟

عمق استخر بسته به کاربردی که دارد متفاوت است. برای یک استخر شخصی ممکن است از 1.0 تا 2.0 متر (3.3 تا 6.6 فوت) عمق داشته باشد. برای یک استخر عمومی که برای غواصی طراحی شده باشد، ممکن است از 3.0 تا 5.5 متر در انتهای عمیق شیب داشته باشد. استخر بازی کودکان ممکن است از 0.3 تا 1.2 متر (1 تا 4 فوت) عمق داشته باشد. ممکن است استخر ها با اعماق مختلفی برای برآورده کردن کاربردهای مختلفی ساخته شوند.

انواع استخر کشاورزی

از استخر کشاورزی برای ذخیره آب چاه رودخانه چشمه و آب باران استفاده می‌شود. این آب در زمان غیر آبیاری در استخر ذخیره می‌شود و در زمان آبیاری استفاده می‌شود. بسیاری از سیستم های آبیاری تحت فشار نیاز به احداث استخر ذخیره آب دارند. در بسیاری از موارد این استخرها برای پرورش آبزیان استفاده می‌شود.

استخر کشاورزی بر اساس نحوه خاکبرداری به سه دسته مدفون ، نیمه مدفون و سطحی دسته بندی می‌شوند.

و بر اساس مصالح استفاده شده : استخرهای بتنی، خاکی با عایق ژئوممبران ، آجری با روکش سیمان و استخر سنگ و سیمان با عایق ایزوگام و استخر های پیش ساخته که بیشتر برای پرورش ماهی استفاده می‌شود.

محاسبه حجم استخر با استفاده از ابعاد

استخر با عمق ثابت : مربع یا مستطیل

طول(متر) * عرض(متر) * عمق(متر)= حجم آب استخر به متر مکعب

استخر با عمق متغیر: مربع یا مستطیل

طول(متر) * عرض(متر) * عمق متوسط استخر(متر)= حجم آب استخر به متر مکعب

عمق کم استخر + عمق عمیق استخر / 2 = عمق متوسط استخر

استخر های دایره ای

شعاع دایره * شعاع دایره * 3.14 * عمق متوسط استخر = حجم آب استخر به متر مکعب

شعاع دایره نصف قطر دایره است. و عدد 3.14 همان عدد پی که یک ثابت ریاضی است.

یک سایت آنلاین برای محاسبه راحت حجم انواع استخر سایت www.swimmingpool.com است.

نشانگر سطح آب استخر

نشانگر سطح آب استخر چیست؟ در واقع برای اطلاع از سطح آب باقی مانده در استخر از دستگاه ها و روش های مختلفی استفاده می‌شود. برای بسیاری از استخرها این مسئله مهمی است که سطح و حجم آب باقیمانده پایش شود. و کنترل لازم بر روی آب انجام شود. در نتیجه این نشانگر ها برای نمایش مقدار آب و اندازه گیری سطح استخر بسیار ضروری است. برای مشاهده این دستگاه‌ها می‌توانید بر روی این لینک بزنید.

با استفاده از دستگاه نشانگر سطح آب استخر میتوان در واقع از سطح آب استخر از فواصل دور هم مطلع شد. و همچنین اقدام به پر کردن آب استخر کرد.

سوالات متداول

عمق استخر شنای کودکان چقدر باید باشد؟

عمق آب استخر برای کودکان می‌تواند از 30 سانتی متر تا 120 سانتی متر باشد. باید توجه داشت که برای استخر های عمیق تر تدبیری اندیشیده شود تا از ورود کوردکان به قسمت عمیق خودداری شود.

آیا میتوان میزان آب استخر را از دور مانیتور کرد؟

بله با استفاده از دستگاه نشانگر سطح آب استخر از هر نقطه ای میتوانید از میزان حجم و سطح آب استخر مطلع شوید. برای مشاهده دستگاه نشانگر سطح به اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا