ده نکته آبیاری هوشمند سبزیجات

نکته آبیاری سبزیجات

اینکه چطور هوشمندانه تر سبزیجات خود را آبیاری نماییم،‌ صرفاً صرفه جویی در مصرف آب نیست بلکه کاری عاقلانه  است که  باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می شود و برای گیاهان شما نیز بهتر هستند. یک سناریو برد-برد! در ادامه چند نکته در مورد آبیاری هوشمند سبزیجات آورده شده است با ما همراه باشید

1- به صورت  انتخابی آبیاری کنید

آبیاری سبزیجات با دست به این معنی است که می توانید انتخاب بیشتری داشته باشید در مورد اینکه کدام گیاهان را آبیاری می کنید. فقط در صورت نیاز آب. اگر با حفره ای کوچک یا به راحتی انگشت خود را فشار دهید، می توانید رطوبت خاک را در سطح ریشه بررسی کنید. اگر خنک و مرطوب است، فقط حرکت کنید.

2-آب در زمان مناسب

وقتی آبیاری میکنید تفاوت زیادی در میزان رطوبت گیاهان شما ایجاد می کنید. آبیاری صبح زود به محصولات زمان می دهد تا رطوبت را قبل از تبخیر در گرمای روز جذب کنند. هر آبی که به شاخ و برگ بریزد نیز قبل از شب زمان کافی برای خشک شدن را خواهد داشت و خطر ابتلا به لگام و بیماری های قارچی را به حداقل می رساند.

3-با دقت هدف بگیرید

آبیاری مستقیم سبزیجات

اگر با دست آبیاری می کنید ، مطمئن شوید که جریان آب را در پایه گیاهان در جاهایی که مورد نیاز است هدایت کنید. هر از چند گاهی خوب آب دهید تا ریشه خیسانده شوند. اینکار همیشه لزومی ندارد و  اگر هر از چند گاهی اینکار انجام شود،‌ به گیاه ریشه گسترده تری را تشویق می کند.

4-تله آب

گلدان های پلاستیکی غرق شده مخازن مینیاتوری بسیار خوبی ایجاد می کنند. آنها را تا لبه در کنار گیاهان تشنه مانند کدو تنبل غرق کنید ، سپس داخل گلدان آب دهید. گلدان به جای اینکه روی سطح آن خالی شود ، آب را مستقیماً به منطقه ریشه می رساند. همچنین می توانید از بطری های واژگون استفاده کنید که درپوش آن برداشته شده و قسمت زیرین آن قطع شده باشد.

5-آبیاری بهینه داشته باشید

آبیاری قطره ای سبزیجات

اگر می خواهید آبیاری خودکار انجام شود ، آبیاری قطره ای یا شلنگ های نشتی را از آب پاش ها انتخاب کنید. این نوع آبیاری آب را به زمین نزدیکتر می کند تا کمتر هدر رود. تنظیمات خود را روی تایمر قرار دهید و اگر باران می بارد یا باران می بارد آن را نادیده بگیرید. مراقب پیش بینی هوا باشید!

6-گلدان ها را با احتیاط انتخاب کنید

گلدانهای سفالی مانند گلدانهای تراوتا بسیار متخلخل هستند. در حقیقت این بدان معنی است که آنها رطوبت را از خاک گلدان می مکند. برخی از انواع دیگر گلدان ها ، مانند گلدان های ساخته شده از فلز ، خیلی سریع گرم می شوند و از دست دادن رطوبت را تسریع می کنند. در عوض گلدان های پلاستیکی یا لعاب را انتخاب کنید. در صورت نیاز ، همیشه می توانید گلدان های زشت را درون گلدان تزئینی فلزی یا سفالی قرار دهید

7-ماده آلی اضافه کنید

خاکهایی که غنی از مواد آلی هستند رطوبت را به راحتی جذب می کنند. بنابراین هر زمان فرصتی پیدا کرد کمپوست یا کود پوسیده خوبی به تخت ها اضافه کنید.

8-مرتبا مالچ کنید

گذاشتن مالچ بر روی خاک خالی به طور چشمگیری تبخیر را کند می کند. شما می توانید از پارچه های منظره ، یا سنگریزه و سنگ روی گلدان استفاده کنید ، اما بهترین مالچ ها مواد آلی خوب پوسیده مانند کمپوست است که به شما در تغذیه گیاهان در هنگام رشد نیز کمک می کند. مالچ ها را به ضخامت حداقل دو اینچ (5 سانتی متر) بر روی خاک مرطوب قرار دهید. مالچ های درشت مانند تکه های پوست اجازه می دهد تا آب باران به راحتی تخلیه شود ، در حالی که برش های چمن منبع آماده ای از مواد مالچ را ارائه می دهند. مالچ ها را در تمام تابستان به صورت کامل نگه دارید.

9-آب باران را جمع کنید

جمع آوری آب باران علاوه بر صرفه جویی در آب آشامیدنی با ارزش ، برای گیاهان شما نیز بهتر است. آب را از پشت بام ، گلخانه خود جمع کنید و در بشکه های آب نزدیک به جایی که بیشتر از همه به آب نیاز دارید ، بریزید. چندین بشکه آب می توانند به یکدیگر متصل شوند تا حتی بیشتر آب باران ذخیره شود

10-از شر علف های هرز خلاص شوید

علف های هرز در میان سبزیجات شما به معنای رقابت برای رطوبت خاک است ، بنابراین بالای آنها نگه دارید. علف های هرز سالیانه را می توان از بین برد و روی سطح خاک رها کرد ، اما وقت بگذارید تا ریشه گیاهان چند ساله و مخرب بیشتری مانند گیاه بافته شده یا گیاه پودر زمین را بیرون بیاورید.

آبیاری هوشمند سبزیجات در باغ معجزه می کند و گیاهانی شاداب و البته محصولات استثنایی به ما می دهد. امیدوارم چند ایده به شما داده باشیم تا در باغ خودتان امتحان کنید. مثل همیشه ، اگر راهنمایی دیگری در مورد صرفه جویی در مصرف آب دارید ، به ما اطلاع دهید.

امیدوارم این چند نکته برای آبیاری هوشمند سبزیجات برای مطالعه بیشتر در مورد آبیاری گیاهان خانگی و هم چنین نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی به وبلاگ ما سر بزنید.

منبع:

https://www.growveg.com/guides/10-smart-watering-tips-for-your-vegetable-garden/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا