5G چیست؟

5G

5G چیست؟

5G شبکه تلفن همراه نسل 5 است. این یک استاندارد بی سیم جهانی جدید پس از شبکه های 1G ، 2G ، 3G و 4G است. 5G نوع جدیدی از شبکه را ایجاد می کند که به منظور اتصال تقریبا همه و همه چیز با هم از جمله دستگاه ها ، اشیاء و دستگاه ها ساخته شده است.

فناوری بی سیم 5G به منظور ارائه سرعت داده های  چند گیگابیت بر ثانیه ، تأخیر بسیار کم ، قابلیت اطمینان بیشتر ، ظرفیت شبکه گسترده ، افزایش در دسترس بودن و یک تجربه کاربری یکنواخت تر برای کاربران بیشتر است. عملکرد بالاتر و بهره وری بهبود یافته باعث افزایش تجربیات کاربر جدید شده و صنایع جدیدی را به هم متصل می کند.

چه تفاوتی بین نسل های قبلی شبکه های تلفن همراه و 5G وجود دارد؟

  • نسل اول – 1G       سال 1980: صدای آنالوگ را تحویل داد.
  • نسل دوم – 2G   :اوایل دهه 1990: 2G صدای دیجیتالی را وارد کرد (به عنوان مثال CDMA- کد تقسیم دسترسی چندگانه).
  • نسل سوم – 3G      در اوایل 2000 :  داده های تلفن همراه (به عنوان مثال CDMA2000) آورده است.
  • نسل چهارم – 4G LTE      سال2010 :  در عصر پهن باند تلفن همراه شروع به کار کرد.

همه موارد 1G ، 2G ، 3G و 4G به 5G منجر شده اند که به منظور ایجاد اتصال بیشتر از گذشته در دسترس بوده است. سرعت بالا، قابلیت اطمینان برتر و تأخیر ناچیز، 5G اکوسیستم موبایل را در قلمروهای جدید گسترش می دهد. 5G هر صنعت را تحت تأثیر قرار می دهد، حمل و نقل ایمن تر، مراقبت از راه دور، کشاورزی دقیق، لجستیک دیجیتالی شده و … از تأثیرات این تکنولوژی جدید می تواند باشد.

چگونه 5G از 4G بهتر است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که 5G بهتر از 4G خواهد بود:

  • 5G یک پلتفرم یکپارچه است که از 4G توانایی بیشتری دارد؛ در حالی که 4G LTE بر ارائه خدمات سریعتر پهن باند تلفن همراه نسبت به 3G متمرکز شده است، 5G به عنوان یک پلتفرم یکپارچه و با توانایی بیشتر طراحی شده است که نه تنها تجربیات پهنای باند تلفن همراه را بالا می برد بلکه از خدمات جدیدی مانند ارتباطات IoT پشتیبانی می کند.
  • 5G از طیف بهتر از 4G استفاده می کند؛ 5G همچنین برای بدست آوردن بیشترین استفاده از طیف وسیعی از پارادایم ها و باند های نظارتی طیف موجود ، از باندهای کم زیر 1 گیگاهرتز ، تا باند های میانی از 1 گیگاهرتز تا 6 گیگاهرتز ، تا باندهای بلند معروف به موج میلی متر طراحی شده است. (mmWave).
  • 5G سریعتر از 4G است. 5G می تواند به طور قابل توجهی سریعتر از 4G باشد و حداکثر نرخ داده های حداکثر 20 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) ارائه دهد.
  • 5G ظرفیت بیشتری از 4G دارد؛ 5G برای پشتیبانی از افزایش 100 برابر ظرفیت ترافیک و کارایی شبکه طراحی شده است
  • 5G تاخیر کمتری نسبت به 4G دارد؛ 5G دارای تأخیر قابل توجهی کمتر برای ارائه دسترسی سریع و لحظه به لحظه است: کاهش 10 برابر زمان تاخیر  end to endبه 1ms.

5G چگونه و چه زمانی بر اقتصاد جهانی تأثیر خواهد گذاشت؟

5G رشد جهانی را به دنبال دارد.

  • ·          13.2 تریلیون دلار دلار از تولید جهانی اقتصادی
  • ·          22.3 میلیون شغل جدید ایجاد شده است
  • ·          2.1 تریلیون دلار در رشد تولید ناخالص داخلی

از طریق یک مطالعه اقتصادی 5G ، ما دریافتیم که اثرات اقتصادی کامل 5G احتمالاً تا سال 2035 در سراسر جهان تحقق خواهد یافت – پشتیبانی از طیف گسترده ای از صنایع و به طور بالقوه قادر به ارزش 13.2 تریلیون دلار کالا و خدمات.

این تأثیر بسیار بیشتر از نسل های قبلی شبکه است. الزامات توسعه شبکه 5G جدید نیز فراتر از پخش کننده های سنتی شبکه های موبایل به صنایعی مانند صنعت خودرو گسترش می یابد.

این مطالعه همچنین نشان داد که زنجیره ارزش 5G (از جمله OEM ها ، اپراتورها ، سازندگان محتوا ، توسعه دهندگان برنامه ها و مصرف کنندگان) به تنهایی می تواند از 22.3 میلیون شغل یا بیش از یک شغل برای هر شخص در پکن چین پشتیبانی کند. و بسیاری از برنامه های نوظهور و جدید وجود دارد که هنوز در آینده تعریف می شوند. فقط زمان خواهد گفت که “اثر 5G” کامل بر اقتصاد چه خواهد بود.

5G کجا استفاده می شود؟

به طور کلی ، 5G در سه نوع سرویس اصلی متصل از جمله پهن باند تلفن همراه ، ارتباطات مهم برای ماموریت و IoT عظیم استفاده می شود. قابلیت تعریف 5G این است که برای سازگاری رو به جلو طراحی شده است – توانایی پشتیبانی انعطاف پذیر از خدمات آینده که امروزه ناشناخته هستند.

پهنای باند تلفن همراه پیشرفته

علاوه بر بهتر کردن تلفن های هوشمند ما ، فناوری تلفن همراه 5G می تواند در تجربیات جدید همه جانبه مانند VR و AR با سرعت سریعتر ، یکنواخت تر داده ها ، تأخیر کمتر و هزینه کمتر در هر بیت استفاده کند.

مأموریتهای مهم ارتباطات

5G می تواند سرویس های جدیدی را فعال کند که می توانند صنایع را با پیوندهای بسیار قابل اعتماد ، در دسترس و کم تأخیر مانند کنترل از راه دور زیرساخت های مهم ، وسایل نقلیه و رویه های پزشکی تبدیل کنند.

IoT عظیم

5G به معنای اتصال یکپارچه تعداد زیادی از حسگرهای تعبیه شده در تقریباً همه چیز از طریق امکان کم کردن نرخ داده ، قدرت و تحرک است – ارائه راه حلهای اتصال بسیار لاغر و کم هزینه مورد استفاده قرار گیرد.

آیا 5G سرویس اینترنت من را تغییر می دهد؟

5G می تواند خدمات اینترنتی خانگی را با ارائه جایگزین مودم بی سیم برای سیمهای موجود تغییر دهد. ارائه دهندگان خدمات اینترنت اکنون می توانند با استفاده از زیرساخت های 5G به مشتریان ، خدمات ارائه دهند – انعطاف پذیری پوشش ، عملکرد و استقرار 5G را جایگزین پشتیبان قانع کننده برای راه حل های فیبر ، DSL یا کابل کنند.

آیا اکنون 5G در دسترس است؟

پاسخ: بله ، 5G امروز در اینجا است ، و اپراتورهای جهانی شروع به راه اندازی شبکه های 5G جدید در اوایل سال 2019 کردند. در سال 2020 ، بسیاری از کشورها انتظار شبکه های تلفن همراه 5G در سراسر کشور را دارند. همچنین ، همه تولید کنندگان عمده تلفن های اندرویدی در حال تجارت در تلفن های 5G هستند. و به زودی ، حتی تعداد بیشتری از افراد نیز می توانند به 5G دسترسی پیدا کنند.

5G در 35+ کشور مستقر شده و در حال شمارش است. ما شاهد مقایسه سریعتر و پذیرش بسیار سریعتری در مقایسه با 4G هستیم. مصرف کنندگان از سرعت زیاد و تأخیرهای کم بسیار هیجان زده هستند. اما 5G فراتر از این مزایا است و همچنین امکان ارائه خدمات مهم برای ماموریت ، باند پهن موبایل و IoT گسترده را فراهم می آورد. در حالی که پیش بینی زمان دسترسی همه افراد به 5G دشوار است ، اما شاهد تحرک بزرگی از راه اندازی 5G در سال اول خود هستیم و انتظار داریم کشورهای بیشتری شبکه های 5G خود را در سال 2020 و بعد از آن راه اندازی کنند.از ژوئن سال 2020 ، 5G در دسترس بود.

منبع:

https://www.qualcomm.com/invention/5g/what-is-5g#:~:text=A%3A%205G%20is%20the%205th%20generation%20mobile%20network.&text=5G%20wireless%20technology%20is%20meant,user%20experience%20to%20more%20users.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا