مراقبت و تمیزکاری ابزار باغبانی

بیلچه باغبانی

با این نکات و ترفندها که مربوط به تجربه یک متخصص باغبانی است، وسایل و ابزار باغبانی خود را در بهترین شکل نگه دارید. در این پست بررسی می‌کنیم که چگونه ابزار دستی باغبانی را تمیز و نگهداری کنیم تا سالها خوب کار کنند. اگر می‌خواهید باغبانی با کیفیت بالا انجام دهید، به تجهیزات باغبانی ایمن و با نگهداری مناسب نیاز دارید. تجهیزات هرس به جای ایجاد برش های تمیز، گیاهان را خرد یا پاره می کند. دسته‌های بیل با شکاف می توانند باعث آسیب شوند و استفاده از ابزار آسیب دیده کار بی‌کیفیتی را به همراه خواهد داشت. ترفندهای مراقبت و تمیزکاری ابزار باغبانی را در ادامه با هم ببینیم.

ابزارها با نگهداری خوب می توانند دهه‌ها دوام داشته باشند. ابزارهایی که به خوبی نگهداری نشوند، می توانند زنگ زده یا از بین بروند. که این باعث کاهش طول عمر آنها می شود و هزینه جایگزینی شما را برای شما خرج می کند.

رطوبت یکی از بزرگترین تهدیدهای ابزار است. زیرا می تواند باعث ضعف و آسیب به قطعات فلزی و چوبی شود. خوشبختانه طیف گسترده ای از محصولات برای محافظت و تمیز کردن ابزار موجود است. روغن مخصوص چوب یک پوشش محافظ برای دسته های چوب ایجاد می کند. و می توان آن را دو یا سه بار در سال استفاده کرد.

ابزار باید تمیز، خشک و پس از هر بار استفاده در یک مکان خشک و ایمن قرار داده شود.

اصلی ترین ابزار باغبانی که نیاز به مراقبت دارند کدامند؟

تمیز کردن قیچی باغبانی

قیچی باغبانی

 قیچی باغبانی را مرتباً با الکل مالش و تمیز کنید تا هرگونه آلودگی روی تیغه ها پاک شود. تولیدکنندگان با کیفیت خوب اغلب یک روغن روان کننده و روغن چربی در اختیار شما قرار می‌دهند. تا به شما کمک کند فنرها و سایر قطعات متحرک را روغن کاری کنید. اگر مشاهده کردید که در هرس شاخه های کوچکتر به طور تمیز مشکل دارید یا بیشتر از حد معمول به تلاش نیاز دارد، وقت آن است که تیغه ها را تیز کنید. برای این کار از یک سنگ تراش یا یک ابزار تراش الماس استفاده کنید. هنگام تراشیدن از دستکش استفاده کنید تا از دستان شما محافظت کند.

بیلچه باغبانی

بیل باغبانی

سالانه دو بار روغن دانه کتان را با دستمال نرم به دستگیره های چوب بمالید. اگر دسته دارای ترک است، ابتدا آن را سنباده بزنید. تیغه ها را در صورت لزوم با استفاده از سنگ تراش تیغ کنید.

چنگال(چهاردندانه) : پس از هر بار استفاده از بیل و چنگال(چهار دندانه) را تمیز کنید ، در صورت لزوم اسلحه را با یک شیلنگ و برس سیم از بین ببرید. سالی دو بار روغن بذر کتان را به دسته های چوب بمالید. یک محصول جلوگیری از زنگ زدگی را به قطعات فلزی بزنید تا زنگ زدگی به حداقل برسد. تیغه ها را با یک پرونده تیز کنید (با این کار حفاری در خاک های سنگین راحت تر می شود). برای جلوگیری از آسیب دیدگی هنگام پر کردن فایل، حتماً ابزار را به صورت ناخن گیر کنید.

مراقبت و تمیزکاری اره‌ها

تیغه‌ها را وقتی شروع به کند شدن می کنند، بصورت حرفه ای تیز کنید. اگر اره با تیغه جداشونده دارید، وقتی شروع به تیرگی می کنند تیغه ها را برای تیغه های جدید عوض کنید.

نظافت چقدر مهم است؟

بهداشت هنگام باغبانی مهم است و همیشه مورد توجه قرار نمی گیرد. برای جلوگیری از شیوع بیماریهای منتقله از طریق خاک مانند پوسیدگی ریشه ناشی از فیتوفتورا و آرمیلاریا که می تواند کاشت را به شدت تحت تأثیر قرار دهد، باید ابزارها و چکمه های کار را بعد از هر بار استفاده تمیز و استریل کنید.

  • ابتدا ذرات خاک، گل و لای را از ابزار و چکمه ها بردارید، در صورت لزوم با استفاده از یک شیلنگ و یک برس سیمی. سپس با تمیز کننده یا ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید.

چگونه وسایل باغ را ضد عفونی کنم؟

 یک محلول سفید کننده 1 درصدی با سفید کننده و آب در یک سطل درست کنید. به مدت 30 ثانیه ابزار را غوطه ور کنید. بردارید و خشک کنید.

آیا باید آنها را خشک کنم؟

 بله، اگر زمان اجازه دهد. خشک کردن ابزارهای خود با یک حوله یا پارچه قدیمی می تواند به از بین بردن رطوبت و به حداقل رساندن احتمال زنگ زدگی کمک کند. اما واقعیت این است که پس از تمیز کردن خاک با شلنگ و سپس ابزارهای ضدعفونی کننده، بیشتر باغبان ها اجازه می دهند تا آنها در هوا خشک شوند.

در مورد زنگ زدگی چه کار کنم؟

 با استفاده از ابزاری که کمی زنگ زده باشد، می توانید با خیال راحت باغبانی کنید، اما اگر سست است و پوسته پوسته می شود، بهتر است آن را از بین ببرید.

برای از بین بردن زنگ زدگی، از کاغذ سنباده درشت یا برس سیمی استفاده کنید. اگر زنگ زدگی از یک مته با اتصال سیم مسواک استفاده کنید (اطمینان حاصل کنید که این ابزار در یک رکاب است و از عینک ایمنی و دستکش استفاده می کنید). بسیاری از محصولات زنگ زدایی نیز در دسترس است، از جمله برخی از انواع ژل های غیر سمی ارگانیک.

پیشگیری بهتر از درمان است. تمیز کردن کامل وسایل باغبانی خود پس از هر بار استفاده و خشک کردن آنها با حوله یا پارچه قدیمی قبل از نگهداری، اولین قدم در جلوگیری از زنگ زدگی است.

همچنین محصولات مختلفی برای جلوگیری از زنگ زدگی در بازار وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. این محصولات برای جلوگیری از زنگ زدگی قطعات فلزی، یک پوشش محافظ اضافه می کنند و باعث کاهش ترک خوردگی و شکاف دسته ها می شوند. گزینه های زیست تخریب پذیر و بدون آلودگی موجود است.

ابزارم را کجا نگهداری کنم؟

سوله در فضای باز بهترین مکان برای ذخیره ابزار است. در غیر این صورت، یک دیوار اضافی در گاراژ انجام خواهد داد.

جایگاه نگهداری ابزار باغبانی تمیز

با استفاده از قلاب، براکت L شکل یا گیره آویز، ابزار را به دیوار آویزان کنید. در حالت ایده آل، آنها را آویزان کنید تا دسته ها تقریباً از ارتفاع شانه باشند، بنابراین دسترسی به آنها آسان است. اطمینان حاصل کنید که کسی تیغه ها لمس نمی‌کنند، زیرا این کار باعث می شود که آنها زود از موعد خراب شوند.

مطلب «مراقبت و تمیزکاری ابزار باغبانی» در دسته مطالب «باغبانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «باغبانی» مراجعه کنید.

https://www.houzz.com/magazine/how-to-clean-and-care-for-garden-tools-stsetivw-vs~108926348

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا