روش نگهداری گیاه فردوس

تصویر گلدهی گیاه فردوس
گیاه فردوس (African Milk Bush)

معرفی گیاه فردوس

گیاهی گوشتی مقاوم که در آپارتمان‌ها قابل نگهداری است. زیستگاه اصلی آن آفریقا و نام  انگلیسی آن  “African Milk Bush” است. گیاهی است که ساقه‌های گوشتی و برگهای بزرگ رنگی با چاشنی با لکه‌های ریز قرمز در شاخ و برگ تولید می‌کند. در محیط طبیعی خود تا  ارتفاع  2.5  متر نیز رشد می‌کند. معمولا  در بهار و  تابستان  گلهای قرمز رنگی می‌دهد .  در صورت شکستن  ساقه و  برگ‌ها  شیره‌ی سفید رنگی از آن خارج می‌شود که سمی است. در ادامه روش نگهداری گیاه فردوس را مطالعه نمائید.

شرایط نگهداری

آبیاری:  آبیاری فردوس زمانی انجام می شود  که خاک گلدان تقریبا  خشک  شده باشد . از آبیاری زیاد جلوگیری شود. چون  باعث پوسیدگی ریشه  گیاه می‌شود . برگ‌ها به رنگ زرد در آمده و شروع به ریزش می‌کنند . در کل نیاز آبی این  گیاه  متوسط است و  در مقابل بی‌آبی مقاوم است .در تابستان تقریباً یک بار در هفته، خاک بین آبیاری باید خشک شود. فردوس رطوبت را در ساقه‌های خود ذخیره می‌کند، بنابراین سرریز برای اون مضر است. در پاییز و بهار، تقریباً هر 15 روز یکبار آب دهید. در زمستان، آب دهی به 1-2 بار در ماه کاهش می‌یابد.

نور : گیاه فردوس دوست دارد نزدیک پنجره های روشن و آفتابی باشد. به نور خورشید نیاز دارد . بهتر است به صورت غیر مستقیم در کنار پنجره نگهداری  شود. آن را در فاصله کمتر از 1 فوتی( یک سانتی‌متری ) از پنجره رو به جنوب قرار دهید تا بهترین رشد را داشته باشد. گیاه فردوس نور کم را تحمل نمی‌کند.

خاک : بهترین خاک  برای رشد این گیاه خاک باغچه و ماسه درشت است. خاک گیاه فردوس باید زه‌کشی بالایی داشته باشد. تا  ریشه‌های گیاه نپوسند. ته گلدان از سنگریزه  استفاده شود.

دما : این گیاه بومی آفریقاست، سعی شود از یخ‌زدگی جلوگیری شود. دمای اتاق( ۲۵ درجه سانتی‌گراد) برای آن مناسب است.  

کود دهی : جهت  تقویت این گیاه می توانید از کود‌های گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. 

نحوه تکثیر گیاه فردوس

قلمه  زدن  : قلمه هایی از گیاه سالم  دارای دو تا  3 گره  ( قسمت هایی که  برگ از آنجا رشد  می کند ) برگ های اضافی را جدا کنید  و  چند ساعتی به  کناری بگذارید تا  شیره ی سمی گیاه از آن  خارج  شود . برای متوقف کردن  خروج  شیره گیاه  میتوانید چند دقیقه  در آب ولرم  قرار دهید .  دو سه روزی صبر کنید تا  در محل برش یک  فیلم محافظ ایجاد  شود  . داخل آب بگذارید تا  ریشه  کند  و  سپس بکارید .

 بخاطر رشد سریع  این گیاه لازم هست هر سال یکبار گلدان این گیاه  تعویض شود .  و خاک آن تقویت شود .  می توان این کار را در فصل بهار یا تابستان  انجام  داد. 

زمان تعویض گلدان گیاه فردوس

بیشتر خاکهای گلدان دارای مواد مغذی فراوانی هستند که گیاهان از آنها برای رشد بهتر استفاده می‌کنند. زمانی که گیاه شما مواد مغذی موجود در خاک خود را تخلیه کرده باشد، به احتمال زیاد آنقدر رشد کرده است که به هر حال به گلدان بزرگتری نیاز دارد. برای تعویض گلدان از خاک جدید و مغذی، گیاه فردوس خود را بعد از دو برابر شدن اندازه‌ی آن یا یک بار در سال (هر کدام که اول اتفاق افتاد)، جایگزین کنید.

مشکلات رایج گیاه فردوس

علت ریزش برگ این گیاه: آبیاری بیش از اندازه، نور زیاد، تغییرات زیاد دما، جابه جایی

در هنگام آب‌دهی بیش از حد و در سرما و همچنین با کمبود رطوبت، برگهای پایینی از بین می‌روند. گونه‌های از فردوس می‌تواند برای حیوانات مضر باشد. و باعث ایجاد  حساسیت در حیوانات خانگی شود.

مطلب «روش نگهداری گیاه فردوس» در دسته مطالب «گیاهان آپارتمانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «گیاهان آپارتمانی» مراجعه کنید.

منابع:

https://garden.org/plants/view/167946/African-Milk-Bush-Euphorbia-bicompacta-var-rubra/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا