طراحی و نصب سیستم آبیاری قطره ای هوشمند

آبیاری باغچه قطره ای خانه

ویژگی اصلی یک سیستم آبیاری خوب

یک سیستم آبیاری خوب باید چندین ویژگی کلیدی داشته باشد تا از آبیاری کارآمد و مؤثر گیاهان اطمینان حاصل شود.

  • باید بتواند بسته به نیاز گیاهان خاصی که در حال رشد هستند، آب را با سرعت و حجم مناسب تحویل دهد.
  • باید کارکرد، نگهداری و تعمیر آسان باشد و کمترین نیاز به مداخله دستی داشته باشد.
  • باید بتواند آب را به طور یکنواخت در کل مزرعه یا باغ، با حداقل سرریز یا رواناب توزیع کند.
  • باید با شرایط آب و هوایی مختلف و انواع خاک سازگار باشد و در صورت نیاز گزینه هایی برای تنظیم برنامه آبیاری داشته باشد
  • در نهایت، یک سیستم آبیاری خوب باید مقرون به صرفه، با مصرف انرژی کم و نصب آسان باشد.

برای مشاوره رایگان در زمینه طراحی و نصب سیستم آبیاری قطره‌ ای با ما تماس بگیرید.

قطعات مورد نیاز برای نصب آبیاری قطره ای خانگی اتوماتیک

قبل از همه شما را با تعدادی از تجهیزات و اتصالات مورد نیاز برای نصب یک سیستم آبیاری قطره‌ای مورد نیاز است آشنا میکنیم. این اتصالات معمولا حداقل تجهیزات مورد نیاز است. ولی اگر ابعاد فضای سبز شما بزرگ باشد امکان دارد به تجهیزات و اتصالات بیشتر و بزرگتری نیاز داشته باشید.

کاتر یا موکت بر
1-کاتر ( موکت بر) برای بریدن لوله
پانچر یا سوراخ کن
2- پانچر برای سوراخ کردن جای قطره‌چکان ها
قطره چکان ها
3-قطره چکان ها
اتصالات برای نصب قطره‌ای
4- اتصالات مورد نیاز(زانویی-سه راهی-میخ تثبیت
لوله آبیاری قطره ای
5-لوله های اصلی و فرعی آبیاری قطره ای
فیلتر آب
6- فیلتر آب برای جلوگیری از انسداد قطره چکان

گام اول : طرح ریزی منطقه های آبیاری

طراحی اولیه مناطق سیستم آبیاری

بهتر است حیاط خود را به گروه هایی از گیاهان تقسیم کنید که نیازهای آبی مشابهی دارند. با این استراتژی، شما یک سیستم (منطقه) مجزا، که از منبع آب شروع می شود، برای هر گروه از گیاهان یا منطقه حیاط اضافه می کنید.

با اندازه گیری باغ خود و ایجاد یک طرح ساده شروع کنید. نوع و میزان جریان آب را بر اساس نوع خاک خود و نیاز آبی گیاهان انتخاب کنید. اینها را روی نقشه سیستم آبیاری قطره ای علامت بزنید و مسیر لوله را برای اتصال آنها بکشید. این شامل کمی حدس و گمان خواهد بود. با این کار متراژ لوله مورد نیاز و نوع اتصالات مورد نیاز را به دست آورده‌اید. مکان قرار‌گیری شیر‌ اصلی آبیاری و همچنین شیر آب برای خطوط جداگانه آبیاری را مشخص کنید.

گام دوم: گردآوری تجهیزات مورد نیاز

قطعات سیستم آبیاری قطره ای را از کجا بخرم؟

شما می توانید برای خرید تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک سیستم آبیاری قطره ای خانگی از طریق سایت های آنلاین فروشگاهی و یا از فروشگاه های محلی نزدیک محل زندگی خود این قطعات را تهیه کنید.

برای بررسی قیمت مشخصات و همچنین خرید انواع شیر برقی در سایز های مختلف می‌توانید از این لینک وارد شوید.

انتخاب کنترلر یا تایمر آبیاری

کنتلرهای هوشمند مدل های مختلفی دارند. اما به طور کلی تایمر های آبیاری در دو نوع با قابلیت کنترل محلی و کنترل از راه دور ساخته می‌شوند. که هر کدام برای کاربردی ارائه می‌شوند. برای انتخاب تعداد کانال آبیاری به دو نکته باید توجه کرد. اولین نکته تعداد مناطق آبیاری با نیاز آبی مشابه و با توجه به دبی آب عبوری از خطوط لوله آبیاری میتوان تعداد مناطق و تعداد کانال آبیاری را پیدا کرد.

  • تایمر آبیاری با کنترل محلی برای مناطق شهری که دسترسی به لوله کشی آب شهری هستند و برای فضای سبز مجتمع آپارتمانی مناسب هستند.
  • کنترلرهای با قابلیت کنترل از راه دور عمدتا برای مناطق و باغچه های خارج از شهر کاربرد دارند تا بتوان از راه دور برای آبیاری برنامه ریزی کرد. البته کنترل هایی هستند که هر دو قابلیت را با هم دارا هستند.

جهت مشاهده محصولات کنترلر و تایمر آبیاری به اینجا مراجعه کنید

انتخاب شیر برقی برای سیستم آبیاری قطره ای

برای تکمیل شدن سیستم آبیاری هوشمندتان نیاز به شیر های برقی خواهید داشت تا عمل باز و بسته شدن آب را برای شما انجام دهد. شیرهای برقی در سایز‌های مختلف از سایز 1/2 اینچ تا 3 اینچ ساخته می‌شوند. برای انتخاب سایز مناسب شیر برقی برای سیستم آبیاری به طرح آبیاری خود مراجعه کنید. سایز لوله‌های اصلی و فرعی خود را که بر اساس نیاز آبی تعیین کرده‌اید را یادداشت کنید. و بر این اساس سایز شیر برقی را انتخاب کنید. شیر های برقی نرخ فلوی آب متفاوتی دارند. بر طبق کاتالوگ سازنده شیر برقی میتوانید نرخ فلوی آب را پیدا کنید. معمولا برای منازل شهری از شیر برقی 1/2 اینچ استفاده می‌شود.

جهت مشاهده مشخصات شیر برقی میتوانید روی این لینک بزنید

گام سوم: نصب لوله و اتصالات سیستم آبیاری قطره ای

لوله ها را تمام مسیر باغچه بکشید و یک سر آن را تا شیر آب برسانید. میتوانید بعدا این لوله ها را با مالچ تزیینی بپوشایند تا ظاهر باغچه شما به هم نریزد. لوله ها را با کاتر ببرید. اتصالات لازم را به لوله وصل کنید. و برای گیاهان آب پاش ها و قطره چکان ها را به لوله متصل کنید. برای اتصال قطره چکان ها از پانچر استفاده کنید.

نکات مهم

  • لوله ها را تمیز نگه دارید – خاک و سایر زباله هایی که وارد لوله ها می شوند، آبپاش ها را مسدود می کنند. انتهای آنها را با نوارچسب بپوشانید.
  • لوله ها را با اره نبرید – برش لوله ها با اره می تواند براده های پلاستیکی را بر جای بگذارد که می تواند سرهای آبپاش را مسدود کند. یک لوله بر پلی اتیلن ارزان قیمت و یا یک کاتر عالی عمل می کند.
  • برای لوله های اصلی بست ببندید- لوله های اصلی بیشتر تحت فشار هستند آنها را ترجیحا با دو گیره محکم کنید.
  • برای اینکه کار با لوله ها راحت تر شود میتوانید قبل از شروع به اتصالات کمی زیر آفتاب بگذارید تا لوله ها نرم تر شوند.

گام چهارم:‌ نصب شیر برقی و تایمر آبیاری

گام نهایی برای نصب سیستم آبیاری قطره ای نصب شیر برقی و تایمر آبیاری است. شیر برقی را به ورودی آب لوله کشی قطره ای خود با اتصالات لازم را متصل کنید. میتوانید برای محاظت از شیر برقی خود از سبد هایی به صورت برعکس استفاده کنید. تایمر آبیاری را در جایی مطمئن نصب کنید. بعضی از تایمر های آبیاری با باتری کار میکنند که شما برای پیدا کردن جای نصب گزینه بیشتری خواهید داشت.

پس از این مرحله تنظیم تایمر آبیاری و تست سیستم آبیاری است. تمام آبپاش ها را چک کنید و تنظیم کنید تا همه چیز دلخواه شما و باغتان شود.

بعضی از منابع کمکی ما: منبع اول

نصب آبیاری قطره ای و اتوماتیک در شیراز

شما می توانید برای طراحی و نصب سیستم آبیاری قطره ای فضای سبز، باغچه، تراس خانه، ویلا و آپارتمان از تیم تخصصی آبان مشاوره رایگان دریافت کنید. و بهترین سیستم آبیاری را برای فضای سبز خود انتخاب و اجرا نمایید. همچنین لازم به ذکر است که می توانید اجرای طرح آبیاری خود را در شهر شیراز به ما بسپارید. ما با کمک سال‌ها تجربه و دانش فنی در این زمینه، سیستم آبیاری فضای سبز شما را به صورت اختصاصی طراحی میکنیم. لوازم و قطعات با کیفیت برای سیستم آبیاری شما نصب و اجرا می کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا