برنامه‌ریزی هدف SMART در کار

اهداف SMART چیست؟ برنامه‌ریزی هدف SMART در کارچگونه است؟

برنامه‌ریزی هدف SMART در کار

 هدف SMART هدفی است خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان. در ادامه برنامه‌ریزی هدف SMART در کار را بخوانید.

تعیین اهداف یک مولفه ی  ضروری برای موفقیت در محل کار است. اهداف فراتر از افزایش ساده بهره وری کارکنان است. آنها به ما هدف می دهند و به ما کمک می کنند آرزوها را به واقعیت تبدیل کنیم.

اما اگر بارها و بارها قدرت تعیین اهداف در کار اثبات شده است. پس چرا 60٪ از مشاغل می گویند روش استاندارد تعیین هدف ندارند؟

اکثر شرکت ها نمی دانند که در مورد تعیین و تعریف انتظارات باید از کجا شروع کنند. و اگر شما بخشی از این آمار هستید؟ نگران نباشید – افراد متخصص محل کار شما را به شما معرفی می کنند. امروز، بیایید بر روی علاقه‌مندی طرفداران تمرکز کنیم. اهداف SMART.

برای یادگیری به ادامه مطلب بروید …

هدف SMART چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید

  •  نحوه تنظیم اهداف SMART
  • نمونه هایی از اهداف SMART
  • نحوه استفاده از اهدافSMART
  • برنامه‌ریزی هدف SMART در کار

هدف SMART چیست؟

هدف SMART روشی برای تعیین هدف است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ توسط جورج دوران، آرتور میلر و جیمز کانینگام ارائه شد. در مقاله، “” There’s a S.M.A.R.T. راهی برای نوشتن اهداف و اهداف مدیریت، نویسندگان مخفف اسمارت و معیارهای آن را معرفی می کنند:

برنامه‌ریزی هدف SMART
  • S: (simple, sensible, significant) اهداف مشخص، مستقیم، دقیق و معنی دار هستند.
  • M: (meaningful, motivating) اهداف قابل اندازه گیری هستند و می توان آنها را ردیابی کرد تا پیشرفت یا موفقیت را کنترل کنند.
  • A: (agreed, Attainable) اهداف قابل دستیابی واقع بینانه هستند. و مستلزم این است که کارمندان ابزار یا منابع لازم برای دستیابی به آنها را داشته باشند.
  • R: (reasonable, resourced, result-based) اهداف مرتبط با مأموریت شرکت شما همسو هستند و یک تجارت را به جلو سوق می دهند.
  •  T: (time-based, time-limited, time/cost-limited, time-sensitive) اهداف مبتنی بر زمان دارای یک بازه زمانی مشخص و یک تاریخ اتمام هستند.

هدف از روش SMART ارائه الگویی است که به شما کمک کند اهداف عملی و قابل دستیابی را به صورت سازمان یافته بنویسید. و این درست است که از زمان آغاز به کار، سیستم هدف SMART در سراسر جهان محبوب شده است. و تغییرات اختصاری در طول دهه ها ایجاد شده است.

نحوه تنظیم اهداف SMART

هر یک از عناصر مخفف SMART ارزش حیاتی به هدف می بخشد. قبل از اینکه آنها را به هم متصل کنید، به طور جداگانه هر یک را مشخص کنید.

هدف مشخص

اولین قدم در روند تعیین هدف SMART این است که تا آنجا که ممکن است، هدف مشخص باشد.

ما توصیه می کنیم هنگام تعیین هدف، به ۵ سوال بپردازید: چرا، چه چیزی، چه زمانی، چه کسی، کجا. (به نظر آشنا است؟ 5 خبرنگار توسط روزنامه نگاران استفاده می شود. تا اهداف خود را قبل از ساختن داستان متمرکز کنند.)

سوالاتی که باید هنگام نوشتن اهداف خاص در نظر بگیرید

     می خواهم به چه چیزی برسم؟

     چه زمانی می خواهم این هدف را محقق کنم؟

     چه کسی برای تکمیل این هدف باید شامل شود؟

قابل اندازه گیری

مهم است که بدانید چگونه اهداف SMART را اندازه گیری کنید. ردیابی اهداف بخشی حیاتی از فرآیند تعیین هدف است. این باعث می شود تیم ها در مورد سنجش میزان پیشرفت، موفقیت یا شکست اهداف خود پاسخگو باشند.

با شناسایی شاخص های عملکرد اصلی (KPI) در مراحل اولیه تعیین اهداف SMART در محل کار، می‌توانید پیشرفت کوتاه مدت و بلند مدت اهداف خود را در طول زمان اندازه بگیرید.

سوالاتی که باید هنگام نوشتن اهداف قابل اندازه گیری در نظر بگیرید

     برای پیگیری این هدف از چه معیارهایی استفاده می کنم؟

     آیا روشهای مختلفی برای اندازه گیری موفقیت برای این هدف وجود دارد؟

     امیدوارم با تحقق اهدافم، چه تغییر کمی در کسب و کار داشته باشم؟

به یاد داشته باشید، برخی از اهداف برای نشان دادن نتایج بیشتر از اهداف دیگر طول می کشند. به همین دلیل انتخاب معیارهای درست مهم است.

قابل دستیابی

جذاب ترین اهداف ما را از مناطق آسایش خارج می کند و ما را به رشد ترغیب می کند. اما همچنین باید واقع بین باشند.

به عنوان مثال ، اگر هدف شما افزایش 100 درصدی درآمد آگهی است، قابل تحسین است، اما اگر بودجه یا زمان اختصاص دادن به آزمایش را نداشته باشید، تحقق این امر غیرممکن است.

سوالاتی که باید هنگام نوشتن اهداف قابل دستیابی در نظر بگیرید.

     آیا من ابزارها و  یا منابع لازم برای تکمیل این هدف را دارم؟

     آیا من مهارت لازم برای تحقق این هدف را دارم؟

     آیا این هدف امکان پذیر است؟ و اگر چنین است، برنامه عملی من چیست؟

هدف مربوط به کار

اگر هدف شما مستقیماً به کاری که انجام می دهید متصل نباشد، احتمالاً هدف خوبی نیست. و در سطح بالاتر، اگر مطابق با بیانیه ماموریت شرکت شما نباشد، درک تأثیر معنادار کار شما دشوار است.

سوالاتی که باید هنگام نوشتن اهداف مربوطه در نظر بگیرید

     آیا هدف با شرکت اصلی من همسو است؟

     آیا این هدف با برنامه تجاری ما منطقی است؟

     آیا تحقق این هدف باعث پیشرفت کار من خواهد شد؟

مبتنی بر زمان

هدف شما می تواند خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و مرتبط باشد – اما اگر هدف شما محدود به زمان نباشد همه چیز بی اهمیت است.

تصور کنید که یک فروشگاه درخت کریسمس مصنوعی دارید و هدف شما فروش 325 درخت به افرادی است که در شعاع 50 مایلی مغازه شما قرار دارند. شما تجهیزات و موجودی لازم را برای رسیدن به هدف در اختیار دارید، این کار با ماموریت شرکت شما همسو است. و می توانید به راحتی موفقیت خود را پیگیری کنید. تنها مشکل این است که اواسط تابستان است. و تعداد کمی از مردم در حال خرید درختان کریسمس هستند.

زمان بندی واقعاً همه چیز است.

سوالاتی که باید هنگام نوشتن اهداف محدود به زمان توجه کنید

     چه زمانی هدف را کامل می کنم؟

     برای تکمیل هدف باید چه تاریخ های هدف را ملاقات کنم؟

     آیا باید این هدف را اکنون تعیین کنم یا در یک ربع بعدی؟

مثال هدف SMART

خوب، بیایید این تئوری را عملی کنیم. برای این مثال هدف SMART، بگذارید بگوییم هدف ما افزایش تعداد هدایت هایی است که تولید می کنیم.

در اینجا نحوه ای که این هدف را به یک هدف SMART تبدیل کنیم.

     هدف ویژه – تیم های فروش و بازاریابی، با هم، 30 تبلیغ جدید را از طریق یک کمپین پرورش ایمیل اختصاص داده شده به چشم اندازهای صنعت بهداشت و درمان تولید می کنند.

    هدف قابل اندازه گیری – ما برای اندازه گیری موفقیت کمپین خود تعداد پیگیری های بسته شده و همچنین تعامل با ایمیل را پیگیری خواهیم کرد.

     قابل دستیابی – ما یک برنامه بازاریابی از طریق ایمیل، لیستی از چشم اندازها و یک راننده اختصاصی با زمان برای این پروژه داریم.

    هدف مرتبط – این از ماموریت شرکت ما برای ارائه نرم افزار مدیریت پروژه بهتر به صنعت مراقبت های بهداشتی پشتیبانی می کند.

     زمان به موقع – ما این تبلیغات ایمیل را برای مدت 4 هفته از 28 ژوئیه آغاز خواهیم کرد. ایمیل ها سه شنبه ارسال می شوند. و ما برای یک دوره 6 هفته ای به دنبال موفقیت ایمیل های خود خواهیم بود.

نحوه استفاده از اهداف SMART برای کار کردن

اکنون که دانستید اهداف SMART چیست، در اینجا چگونگی استفاده از آنها برای موفقیت در کار و برنامه‌ریزی هدف SMART در کار آمده است.

با هم تیمی ها همکاری کنید

اعضای تیم خود را برای تعیین اهداف SMART خود ترغیب کنید و در مورد آنها با همکاران خود صحبت کنید. اهداف SMART حتی در صورت حمایت هم تیمی ها ، شانس موفقیت بیشتری نیز دارند. به یاد داشته باشید ، بازخورد برای موفقیت فردی و شرکتی بسیار مهم است.

مطلب برنامه‌ریزی هدف SMART در کار در مورد در دسته مدیریت نوشته شده است . اگر به این مطلب علاقه مند هستید. به این لینک مراجعه کنید.

منبع این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا