نحوه آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر

گل های آپارتمانی آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر-
گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر

بارها  برایتان پیش آمده که شما همه برنامه های تعطیلات خود را تنظیم کرده اید. و اکنون وقت آن است که قبل از شروع کار، چمدان را ببندید و آماده حرکت شوید. در مورد گیاهان خانگی خود قصد انجام چه کاری را دارید؟ شاید شما یک دوست یا همسایه قابل اعتماد داشته باشید که بتواند بیاید. و هنگامی که شما رفته اید به آنها آب بدهد. … یا شاید این کار را نکنید.!!!!

در این مقاله تعدادی از تکنیک های هوشمندانه برای آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر به تفصیل آورده شده است. ما در مورد چگونگی راه اندازی این سیستم های ساده آبیاری خودکار توضیح خواهیم داد.

  • سیستم های فتیله
  • سیستم های قطره ای
  • حمام های گیاهی
  • تشک مویرگی
  • گلخانه کوچک
  • گلدان های خودآبیار
  • سیستم های اتوماتیک خانه هوشمند

در این مقاله با روش های مختلف DIY (خودت انجام  بده) همراه با چند گزینه تجاری آشنا خواهید شد. همچنین برخی نکات عالی در زمینه برنامه ریزی قبل از سفر برای اطمینان از رفع نیاز آبی گیاهان در مدت زمان دور بودن، به دست خواهید آورد. پاسخ به چندین سوال مرتبط در مورد آبیاری گیاهان آپارتمانی، بخش پرسش و پاسخ را در انتهای مقاله بررسی کنید.

اگر می خواهید از اوقات خود در خارج از خانه لذت ببرید. با اطمینان از اینکه گیاهان خانگی سالم از خانه پذیرایی می کنید. به جای اینکه مجبور شوید با گیاهان پژمرده و تنش زا روبرو شوید. از سفرتون  لذت  ببرید.

ادامه مطلب را بخوانید.

برنامه ریزی قبل از سفر برای کمک به گیاهان خانگی در حفظ رطوبت

برنامه ریزی قبل از سفر به شما کمک می کند تا وقتی دورید، گیاهان آپارتمانی شما آب مورد نیاز را تأمین می کنند. چند کار وجود دارد که می توانید برای آماده سازی گیاهان داخل منزل برای عدم حضور خود انجام دهید.

اگر قرار است کمتر از یک هفته دور از خانه باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که گیاهان خانگی آپارتمانی خود را درست قبل از ترک، آب دهید. حتی تشنه ترین گیاهان شما نیز در این مدت کوتاه مشکلی نخواهند داشت، به شرطی که در مکانی آفتابی  نباشند. به طور موقت این گیاهان را به زیرزمین یا گاراژ خنک منتقل کنید. فقط مطمئن شوید که در آنجا نور کافی برای آنها وجود دارد.

گام دیگری که می توانید برای اطمینان از خشک نشدن گیاهان در حین کار بردارید جلوگیری از تبخیر آب گلدان گیاهان با استفاده از یک لایه نازک از مالچ در بالای خاک گلدان است.

برای این منظور می توان از طیف گسترده ای از مواد استفاده کرد، از خزه و هسته نارگیل گرفته تا سنگ ، سنگریزه و حتی سنگ مرمر یا پوسته خرد شده پسته مالچ خود را به طور یکنواخت روی سطح خاک پخش کنید. و اجازه ندهید تا در برابر ساقه گیاه جمع شود ، زیرا این امر باعث پوسیدگی آنها می شود.

اگر قصد دارید بیش از یک هفته دور باشید، باید بدانید که چگونه آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر را به درستی انجام دهید.

1-     سپردن به  شخصی مطمئن برای آبیاری گیاهان

به روزهای گذشته، قبل از اینکه وب سایت هایی وجود داشته باشند که به ما اطلاع می دهند. چگونه می توان همه کارها را در زیر نور آفتاب انجام داد، راهی که اکثر مردم برای اطمینان از زنده ماندن گیاهان در خانه در تعطیلات می دانستند این است که کلید خانه خود را به کسی بدهید. که به او اعتماد دارید و از آنها بخواهید که  گیاهان شما را آب دهند. البته  این روزها  به  دلیل مشغله ی افراد ممکن است کسی مسئولیت را قبول نکند.

باز هم ممکن است گزینه مناسبی باشد. در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه آبیاری گیاه مورد اعتماد شما قادر به تأمین مقدار مناسب آب برای هر گیاه است آورده شده است:

  •  ابتدا نیاز آبیاری فعلی هر یک از گیاهان خود را تعیین و ثبت کنید
  • در مورد مقدار و میزان تأمین آب برای هر گیاه دستورالعمل های خاصی بگذارید
  • گیاهان خانگی خود را با توجه به نیاز آبیاری آنها دسته بندی کنید

تعیین نیازهای آبیاری گیاهان شما

گیاهان آپارتمانی نمونه-آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر

چه بخواهید کسی بیاید و گیاهان آپارتمانی را آبیاری کند. و چه اینکه می خواهید به یکی از تکنیک های آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر که در این مقاله آورده شده است، عمل کنید، اولین قدم  تعیین نیاز آبیاری فعلی هر یک از گیاهان است.

بیشتر سیستمهای آبیاری اتوماتیک گیاهان خانگی DIY که در اینجا مورد بحث قرار می گیرند، شما را ملزم به ایجاد تأمین آبی می کنند که در صورت نیاز به هر گیاه تحویل داده می شود، بنابراین بسیار مهم است که آب کافی برای دوام سفر خود تأمین کنید.

بنابراین، با شروع دو یا سه هفته قبل از عزیمت، یادداشت کنید که هر یک از گیاهان خانگی خود را چند بار آبیاری می کنید. در حین انجام این کار، گیاهان خود را با یک فنجان اندازه گیری آبیاری کنید. تا بتوانید در هر بار میزان آب گیاه را  اندازه بگیرید. سپس می توانید با استفاده از این اطلاعات میزان آب مورد نیاز هر گیاه را برای مدت زمانی که از نیستید، تعیین کنید.

واقعاً بهتر است این کار را هر بار که قصد از سفر دارید به جای استفاده از اطلاعات یکسان برای سفرهای مختلف، انجام دهید. زیرا مقدار آبی که گیاهان استفاده می کنید بسته به زمان سال و سایر شرایط متغیر، از جمله بزرگ بودن گیاه و در کدام مرحله رشد است.

اما اگر زندگی شما بسیار شلوغ است و قادر به انجام این کار نیستید ، هنگام تصمیم گیری در مورد مقدار آب باقی مانده در مخازن آنها، حتما عوامل موثر بر نیاز آبیاری گیاه را در نظر بگیرید.

سیستم های آبیاری گیاهان آپارتمانی درسفر DIY(خود ساز)

ساخت سیستم های آبیاری اتوماتیک گیاهان آپارتمانی توسط خودتان بسیار ساده است و در ساده ترین سیستم ها از وسایل روزمره ای که احتمالاً در اطراف خانه قرار داده اید مانند بطری ها ، وان ها ، بند و کیسه های پلاستیکی استفاده می شود.

ایده اساسی در پشت این روش ها تأمین آب، به صورت کم کم به خاک گلدان گیاهان شماست. با استفاده از هرکدام از اینها – و این ضروری است – باید خاک گلدان را خیس کرده و اجازه دهید تا قبل از راه اندازی سیستم آبیاری خودکار، تخلیه آن آغاز شود. سپس ، هنگامی که سیستم خود را راه اندازی کردید ، با تبخیر شدن و جذب شدن توسط ریشه گیاه ، آب را جایگزین می کند ، سطح رطوبت موجود در خاک ثابت می ماند.

اگر منبع آب زیادی دارید، می توانید گیاه خود را غرق کنید، در حالی که یک مخزن کوچک آب خیلی زود درون گلدان خالی می شود و مقدار اضافی آن از بین می رود و گیاه خشک می شود.

شما باید قبل از عزیمت به تعطیلات خود، هر سیستم آبیاری خودکار گیاهان آپارتمانی را که می خواهید راه اندازی کنید، آزمایش کنید.

سیستم های خودآبیاری برای همه گیاهان خانگی مناسب نیست

در حالی که این روش برای گیاهانی که رطوبت مداوم در خاک را دوست دارند بسیار عالی عمل می کنند، اما این طرح های آبیاری اتوماتیک برای گیاهانی مانند گیاهان گل ساعتی و گل ارکیده که نیاز به خشک شدن ریشه آنها در بین دو آبیاری دارند، مناسب نیستند.

این نوع گیاهان به طور معمول می توانند بیش از یک هفته بدون آبیاری ادامه یابند – به خصوص در طول دوره های استراحت زمستانی و زمانی که محیط آنها مرطوب یا خنک است – اما ممکن است لازم باشد که کسی گاهی اوقات به آنها آب دهد، مدت زمان طولانی تر می توانید از آنها بخواهید در مخازن سیستم خودآبیاری خود بررسی کرده و آنها را دوباره پر کنند.

2-     سیستم فتیله ساده

فتیله ساده گلدانآبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر-
فتیله ساده گلدان

برای ساختن یک سیستم فتیله ساده که به طور خودکار یک گیاه گلدان را آبیاری کند. تمام آنچه شما نیاز دارید ظرفی برای آب و نوعی مواد جاذب است که می توانید برای یک فتیله استفاده کنید.

برای فتیله می توانید از طناب ، ریسمان و نخ گرفته تا بند لباس و فتیله های شمع استفاده کنید. مواد می تواند پنبه ، نایلون یا فایبرگلاس باشد، به شرطی که آب را به خوبی جذب کند. آن را ببافید تا فتیله ای ضخیم تر ایجاد شود.

اگر ظرف آب به اندازه کافی به گیاه نزدیک شود، ممکن است بتوانید از یک نوار پارچه ای که از روی یک تی شرت قدیمی ، پارچه میکروفیبر، حوله پارچه ای یا نمدی بریده شده استفاده کنید.

در اصل، پنبه بهترین ماده برای جذب آب است. در حالی که مواد مصنوعی در برابر پوسیدگی مقاومت بیشتری دارند. و برای مدت زمان طولانی گزینه بهتری است. بهتر است مواد فتیله را آزمایش کنید تا مطمئن شوید قبل از اینکه سفر خود را شروع میکنید، به خوبی کار می کند، تا آب را به گیاهان خود برساند. در مورد ظرف، می توانید تقریباً از هر چیزی که آب را در خود نگه می دارد استفاده کنید. و می توانید سیستم های جداگانه ای را برای هر گیاه گلدان تنظیم کنید یا از یک ظرف بزرگتر برای چندین گیاه استفاده کنید. شما فقط باید اطمینان حاصل کنید که آب کافی برای مدت زمان تعطیلات خود داشته باشید.

بنابراین ، آنچه انجام می دهید این است که یک سر فتیله را در ظرف آب قرار دهید، مطمئن شوید که به ته آن می رسد تا در پایان با خشک شدن آب، خشک نشود. و انتهای دیگر را چند سانتی متر درون حفره قرار دهید. خاک گلدان فقط آبیاری شده، مراقب باشید که به ریشه مزاحم نشود.

3-     سیستم های قطره ای آسان

آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر-آبیاری قطره ای
آبیاری با بطری ها

راه اندازی سیستم های قطره ای DIY نیز با استفاده از چیزی بیش از بطری های پلاستیکی یا شیشه ای بسیار آسان است.

برای گیاه کوچکتر، بطری پلاستیکی کوچک را تمیز کنید. و چند سوراخ کوچک آن را در بالای بطری یا درپوش سوراخ کنید. سپس بطری را با آب پر کنید، درپوش آن را دوباره بگذارید. و به سرعت آن را برعکس کرده و در خاک کاملاً آبیاری کنید. مطمئن شوید که آن را به اندازه کافی فشار دهید تا سوراخ ها توسط مخلوط گلدان پوشانده شوند.

برای گیاهان در ظروف بزرگتر که خاک بیشتری دارند، می توانید از بطری های شیشه ای یا هر نوع بطری دیگری که دوست دارید بدون نیاز به سوراخ کاری استفاده کنید. خطر مسدود شدن دهانه در اثر خاک وجود دارد، بهتر است ابتدا مقداری از غربالگری را به دهان بطری وصل کنید. در حین مانور معکوس و فرو رفتن باید انگشت شست خود را روی دهانه قرار دهید.

یک گزینه آسانتر استفاده از پایه / سنبله های بطری سرامیکی یا سفالی است. که به آرامی از طریق مواد متخلخل آب یک بطری معکوس را به داخل خاک گلدان پراکنده می کند.

اگر قصد جمع آوری بطری های قدیمی را ندارید. یا می خواهید یک سیستم آبیاری قطره ای اتوماتیک ساده برای طولانی مدت راه اندازی کنید که در خانه شما شیک به نظر برسد ، می توانید به جای آن کره های آبیاری شیشه ای را امتحان کنید.

اینها برای یک تعطیلات کوتاه تر یا برای استفاده مداوم بصورت منظم بسیار عالی کار می کنند. اما فراموش نکنید که به راحتی می توانید تعداد کره زمین را در هر گیاه افزایش دهید. زیرا فکر می کنید در مدت زمان طولانی تری آب تأمین خواهید کرد، احتمالاً به گیاهان آسیب می رساند.

4-     حمام های گیاهی

آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر-حمام گیاهی
حمام گیاهی

یک راه حل ساده  آبیاری فوق العاده با تکنولوژی پایین، روش حمام گیاه وجود است. این روش آبیاری خودکار شامل پر کردن یک سینک یا وان با چندین اینچ آب و تنظیم گیاهان گلدان آبیاری شده در آن است. ممکن است بخواهید حوله یا پارچه دیگری را در وان خود قرار دهید تا از خراشیدن آن محافظت شود. مهم این است که گلدان ها باید سوراخ های زهکشی داشته باشند تا این کار به خوبی اجرا شود.

روش حمام گیاه ممکن است گزینه مناسبی برای گیاهان خانگی کوچکتر باشد، اما برای گیاهان بزرگ که به سختی بلند می شوند نیست. همچنین اگر وان در محلی مانند حمام بدون پنجره ، جایی که نور کافی برای گیاهان نیست، کار نخواهد کرد.

5-     تشک مویرگی

آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر-تشک مویرگی آبیاری
تشک مویرگی

روشی بین سیستم فتیله و حمام گیاه ، روش تشک مویرگی است. نام آن از مکانیزمی به نام “عمل مویرگی” گرفته شده است. كه مسئول عمل فتیله آب از مخزن به خاک (و ریشه های گیاه) از طریق نوعی ماده جاذب است. همانند حمام گیاهان، این روش خود آبیاری فقط برای گلدان هایی که سوراخ های زهکشی در پایین دارند و قابل جابجایی مناسب است.

تشک مویرگی را می توانید به راحتی در مراکز باغبانی پیدا کنید. اما برای ساخت آن در منزل توسط خودتان، چگونگی ساخت توضیح داده شده است.

آنچه برای ساختن تشک مویرگی DIY نیاز دارید:

     سینی بزرگ

  • برش Styrofoam ضخامت 1 اینچ که از لبه سینی در هر طرف تقریباً 1 اینچ قرار دارد
  • بخشی از پارچه جاذب مانند پشم ، نمد یا برش پنبه متناسب با Styrofoam، آویزان می شود و سینی را از دو انتها لمس می کند
  • میخ یا بند برای محکم کردن پارچه در معرض Styrofoam

سینی را با آب پر کنید، مطمئن شوید که پارچه اشباع شده است اما زیر آب نیست. سپس ، هنگامی که گیاهان گلدان خود را فقط روی آب قرار دهید. پارچه به عنوان یک فتیله عمل می کند ، به همین دلیل مهم است که برای لمس سینی آویزان باشد. این اطمینان می دهد که با استفاده از گیاهان در تماس با آب باقی می ماند.

6-گلخانه مینیاتوری

آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفر-گلخانه مینیاتوری
گلخانه مینیاتوری

گلخانه های مینیاتوری با کیسه های پلاستیکی به اندازه سیستم آبیاری خودکار ، به اندازه سیستم بازیافت آب ، تمام رطوبت تولید شده در اثر تبخیر و تعرق خاک گلدان و گیاه را گرفته و اجازه می دهد. تا برای استفاده مجدد گیاه دوباره به پایین چکه کند. برای ایجاد یکی از این مینی گلخانه ها، به یک کیسه پلاستیکی شفاف نیاز دارید که به اندازه کافی بزرگ باشد. تا بتواند راحت روی گیاه قرار بگیرد. همچنین ممکن است برای نگه داشتن کیسه بالا و دور از گیاه به نوعی چوب نیاز داشته باشید.

شما به سادگی گیاه سیراب شده را در کیسه قرار داده و پلاستیک را با احتیاط بالا می کشید. تا بتوانید آن را با کمی رشته یا ریسمان در بالا ببندید. اگر گیاه پلاستیک را اینجا و آنجا لمس کرد، نگران نباشید – چیزی که می خواهید از آن جلوگیری کنید، چسبیدن کیسه به گیاه یا فشار آوردن به آن است. برای اطمینان از عدم وقوع چنین اتفاقی ، کمی کیسه را قبل از بسته شدن در کیسه پر از هوا  کنید.

هشدار: هر چقدر گیاه شما نور روشن را دوست داشته باشد ، اطمینان حاصل کنید که گیاه با پوشش پلاستیکی در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرد. زیرا گرما در داخل گلخانه کوچک جمع شده و گیاه ضعیف شما را تا حد مرگ می پزد!

7-     گلدان های خود آبیاری

در حالی که تمام راه حل های آبیاری گیاهان آپارتمانی در حالی که در سفر تاکنون بحث شده است. روشهایی برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی است که قبلاً گلدان شده اند، این روش آبیاری اتوماتیک گیاه شامل تولید مجدد گیاهان شما خواهد بود.

گلدان ها و ظروف خودآبیاری دارای مخازن داخلی در قسمت زیرین هستند و هدف آنها این است که راهی برای افراد شلوغ فراهم کنند تا گیاهان خود را بدون نگرانی  آبیاری  کنند.

به جای اینکه دائماً سطح رطوبت خاک هر گیاه را کنترل کنید. به سادگی آب در مخازن آنها قرار می دهید. و از آنجا به گیاهان منتقل می شود. نشانگر سطح آب به شما کمک می کند تا بفهمید چه موقع زمان قرار دادن آب بیشتر در مخزن است. که شما آن را از طریق یک شافت یا سوراخ دیگر در ظرف پر می کنید.

در ساده ترین انواع گلدان های خود آبیاری از عمل فتیله  برای رساندن آب استفاده می شود. در حالی که گیاهان پیشرفته تری وجود دارند که از سیستم های قطره ای خودکار، گاهی اوقات با پمپ استفاده می کنند. برخی از گلدان های خود آبیاری تجاری موجود در بازار، در واقع سیستم های هیدروپونیک مینی و بدون خاک هستند.

ساخت گلدان خود آبیاری

ساخت ماشین کاشت خود آبیاری آسان است. یک طرح اصلی با ظرفی از هر نوع که سوراخ های زهکشی در پایین آن وجود ندارد، شروع می شود. همانطور که مخزن آب شما در آنجا خواهد بود.

کاری که شما انجام می دهید ایجاد یک سد برای جدا کردن مخزن از منطقه با محیط رشد در بالای آن و قرار دادن بخشی از لوله PVC به صورت عمودی در آن است. که به بالای خاک گلدان می رسد و به عنوان شاخه آبیاری شما عمل می کند. در حالت ایده آل، سد مانع از سوراخ های کوچک برای کمک به هوادهی ریشه گیاه است.

متناوباً ، اگر گلدان یا کاشتکاری دارید که دارای سوراخ های زهکشی است، می توانید با یافتن یک ظرف ضد آب با درپوش کاملاً مناسب در ته آن ، یک مخزن درست کنید. و سوراخ های کوچک درب را برای هوادهی و همچنین  سوراخ کنید. یک سوراخ برای شاخه آبیاری.

از آنجا که قادر به دیدن مخزن نخواهید بود، به یک نشانگر سطح آب نیاز خواهید داشت. که می توانید آن را از یک تکه کوچک ماده شناور مانند پلی استر با یک چوب متصل به آن تهیه کنید. شما فقط هنگام ریختن آب این را حذف می کنید.

مورد دیگری که گلدان خود آبیاری DIY شما نیاز دارد مکانیسم فتیله سازی است. یک راه ساده برای ایجاد آن تغذیه تکه های طناب یا نوارهای مواد جاذب با دوام از طریق سوراخ ها یا شکاف های بالای مخزن است، مطمئن شوید که یک انتهای آن به پایین مخزن لمس می شود.

تنها کاری که باید بکنید این است که در گلدان خود قرار دهید. فتیله ها را بالا نگه دارید تا آنها کمی با خاک گسترش پیدا کنند و فقط در پایین منطقه رشد قرار نگیرند و گیاهان خود را بکارید.

قبل از تغییر در مخزن، معمولاً باید گیاهانی را آبیاری کنید که تازه از حدود بالای 12 هفته قبل ذخیره شده اند. در حالی که ریشه گیاه در محیط رشد جدید مستقر می شود.

اگر چیز پیچیده و شیک تری را ترجیح می دهید ، گلدان های تجاری آبیاری زیادی در بازار موجود است.

8-     راه حل های آبیاری خودکار خانه هوشمند

این بخش برای کسانی که به یک راه حل فناوری هوشمند برای آبیاری گیاهان آپارتمانی هنگام سفر علاقه مند هستند. با استفاده سیستم های خودکار قطره ای، می توانید از گیاهان مختلف را از مخزن مرکزی با استفاده از تنظیمات جداگانه آبیاری کنید. بنابراین می توانید مقدار مناسب آب را برای هر یک از آنها تحویل دهید. شما  برنامه آبیاری برای گیاهان  خود تنظیم میکنید و خیالتان برای همیشه راحت  است.

راجب این بخش در پست های بعدی به تفصیل بررسی خواد شد.

راه حل های آبیاری هوشمند را در این صفحه دنبال کنید.

سوالات متداول درباره آبیاری گیاهان خانگی

اکنون که در مورد تکنیک ها و محصولاتی آموخته اید. که به طور خودکار آبیاری گیاهان آپارتمانی شما در سفر را انجام می دهند . بنابراین می توانید از تعطیلات خود لذت ببرید. بدون اینکه نگران غفلت از گیاهان خود باشید، ممکن است به پاسخ این سوالات در مورد آبیاری گیاهان خانگی علاقه مند شوید:

چگونه گیاه گلدان را آبیاری می کنید؟

هنگام آبیاری یک گیاه گلدان، هدف این است که مخلوط گلدان را اشباع کنید. و سپس اجازه دهید آب اضافی آن از گلدان خارج شود. می توانید آب را مستقیماً به سطح مخلوط گلدان بمالید یا گلدان را در چند اینچ آب قرار دهید. و اجازه دهید خاک از سوراخ های زهکشی ته گلدان خیس بخورد. به عبارت دیگر، روش حمام گیاه . صرف نظر از اینکه چه روشی را انتخاب کنید، اجازه ندهید گلدان بیش از 15 دقیقه در آب بماند. مگر اینکه یکی از انواع گیاهان آپارتمانی باشد که خاک مرطوب را ترجیح می دهد.

چه نوع گیاهان خانگی خاک مداوم مرطوب را ترجیح می دهند؟

گیاهانی که برگهای زیادی دارند یا برگهایی نازک و نه گوشتی  نیاز به آبیاری مکرر دارند. این شامل گیاهان کوچکتر ماننداشکهای نوزاد و خزه های سنبله ای و همچنین گیاهان بزرگتر مانند نخل های چتر و نیلوفرهای گیاهان زمستانی است.

چه عواملی بر میزان نیاز گیاهان آپارتمانی در محیط داخلی تأثیر می گذارد؟

  • نوع گیاه
  • اندازه و سن گیاه
  • مرحله رشد
  • اندازه و مواد گلدان
  • در حال رشد نوع و شرایط متوسط
  • شرایط داخلی: نور ، دما ، رطوبت ، جریان هوا
  •  آب و هوای منطقه ای
  •  فصل سال
  • هوای فعلی

منبع :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا