روش نگهداری گل حسن یوسف

روش نگهداری گل حسن یوسف
حسن یوسف

معرفی گل حسن یوسف

گل حسن یوسف (coleus) که به دلیل شاخ و برگهای رنگارنگ خود شناخته شده است، یک گیاه فوق العاده برای پرورش در آپارتمان ها می‌باشد. حسن یوسف ها در‌خانواده Lamiaceae یا نعناع قرار دارند، و  حدود 150 گونه مختلف هستند. این گیاه به  شدت آفتاب را دوست دارد، زیرا  نور خورشید  باعث می‌شود که باعث زیبایی و تغییر رنگ این گیاه می‌شود. رنگهای برگ شامل: سبز ، زرد ، صورتی ، قرمز ، بنفش و مارون است. برای اولین بار در سال 1853 در کوههای جاوا کشف شد که امروزه پرجمعیت ترین جزیره اندونزی است. در ادامه روش نگهداری گل حسن یوسف را ببینید…

اگر وقت کافی برای خواندن ندارید می‌توانید خلاصه ای از نکات مهم گل حسن یوسف را در زیر بخوانید.

خلاصه پرورش و نگهداری گل حسن یوسف

چند نکته مهم مراقبت از گل حسن یوسف

  • زمانی گیاه را به بیرون از خانه انتقال دهید که فصل سرما گذشته باشد.
  • مکان گیاه را جایی انتخاب کنید که از باد محافظت  شود، زیرا به  راحتی شاخه های حسن یوسف می‌شکنند.
  • خاک حسن یوسف به زه کشی بالایی احتیاج دارد.
  • گیاه را بعد از کاشت کاملا آب دهید.
  • در هفته اول کاشت سعی کنید که ریشه گیاه مرطوب نگه داشته شود.
  • زمانی که  دو  الی سه سانتی متر از بالای خاک گیاه  خشک شد به  گیاه  آب دهید. یا بسته به موقعیت مکانی ، هر 4 یا 6 روز یکبار آبیاری نمایید.
  • سنبله های گل را در اواخر تابستان قطع کنید تا عمر گیاه و رشد برگهای جدید رنگی افزایش یابد.
  • در مناطق خنک ، قبل از اولین یخبندان در پاییز ، قلمه هایی از گیاهان خود بگیرید و آنها را در آب ریشه کنید.
  • قلمه های ریشه دار را در گلدان های کوچک بچینید و برای زمستان نزدیک یک پنجره آفتابی نگه دارید.

روش تکثیر گل حسن یوسف

  1. قلمه زدن: از نیمه  تابستان  تا آخر پاییز (در فصل بهار هم امکان پذیر است)، قلمه های انتهایی ساقه  را جدا کرده و دو برگ پایین  آن را به آرامی جدا کنید، و در آب قرار دهید، می توانید در ظرف  شیشه ای قرار دهید تا  از ریشه زدن آن  را ببینید ، معمولا بعد از چهار پنج روز قلمه  آماده  کاشته  شدن است. گلدان خود را آماده کرده و  در گلدان  مورد نظر قرار دهید ، مواظب باشید به  ریشه  آسیبی وارد نشود. هفته اول بعد از کاشت خاک گلدان را نگذارید خشک شود.   
  2. روش کاشت بذر : این روش گیاهان قوی تر، با برگ هایی زیباتر به  وجود می آورد. تقریبا دو تا سه هفته قبل از آخرین روزهای سرد سال شروع به کاشت بذرها ی گیاه حسن یوسف نمایید. بذر ها را در خاکی سبک بکارید. و پس از جوانه زدن  (و 4 برگی شدن نهال) آن ها را در گلدان با خاکی مقوی تر بکارید.  

اطلاعات کامل در مورد گل حسن یوسف

چگونه گل حسن یوسف را پرورش دهیم؟

گل حسن یوسف به هیچ وجه مقاومت در برابر سرما ندارند. بنابراین عجله نکنید تا گیاهان خود را در زمین قرار دهید. صبر کنید تا درجه حرارت قابل اطمینان بالاتر از 60 درجه فارنهایت (15 درجه سانتی گراد) باقی بماند قبل از اینکه آنها را در باغ منتقل کنید. در خاک غنی و سست بهترین عملکرد را خواهند داشت. بنابراین توصیه می شود قبل از کاشت کمپوست یا پیت ماس ​​اصلاح شود مگر اینکه خاک خیلی خوبی داشته باشید.

نور مناسب برای گل حسن یوسف

حسن یوسف یک سایه گیاه سایه دوست است. اما قرار گرفتن در معرض نور به تنوع آن بستگی دارد. حسن یوسف اگر به صورت دانه رشد کرده به سبک قدیمی در سایه کامل بهترین عملکرد را دارد، اما انواع جدیدتر که به طور رویشی کشت می شوند در صورت رشد در جایی که بتوانند آفتاب بیشتری داشته باشند، بهترین رنگ را دارند. با این حال، به آب و هوای شما نیز بستگی دارد. اگر در یک منطقه گرم و خشک زندگی می کنید، به خصوص در بعد از ظهر، انواع مختلفی به سایه نیاز دارند. در مناطق خنک تر و با فصل کوتاه تر، حسن یوسف برای کمک به گرم شدن به آفتاب بیشتری احتیاج دارد.

خاک مناسب برای گل حسن یوسف

حسن یوسف ترجیح می دهد یک خاک مرطوب، غنی و سست باشد. قبل از کاشت، خاک را با کمپوست یا یک ماده آلی دیگر اصلاح کنید. برای گیاهان گلدان، هر نوع ترکیب گلدان با پایه ذغال سنگ نارس با کیفیت خوب کارایی خوبی خواهد داشت.

آبیاری گل حسن یوسف

گیاهان حسن یوسف در خاکی که به طور مداوم مرطوب است هر چند اگر مرطوب هم نباشد، بهترین رشد را دارند. خاک نباید همیشه مرطوب بماند، اما خشک بودن طولانی مدت رشد گیاهان را کاهش می دهد. و برگها از لبه ها شروع به قهوه ای شدن می کنند. مالچ به خاک کمک می کند تا رطوبت را بیشتر حفظ کند، اما از مالچ سرو که ممکن است برای حسن یوسف سمی باشد استفاده نکنید. همچنین اجازه ندهید که مالچ ساقه ها را لمس کند، زیرا باعث پوسیدگی و پنهان شدن لگام می شود. گل حسن یوسف در گلدان‌ها ممکن است به دو بار آبیاری در روز در هوای گرم نیاز داشته باشد.

دما و رطوبت مناسب گیاه

گل حسن یوسف به عنوان یک گیاه گرمسیری در شرایط گرم و مرطوب رشد می کند. در آب و هوای معتدل، شدیدترین حالت یخ زدگی پایان گیاهان را نشان می دهد. قبل از سرد شدن هوا حتما قلمه های هر گیاه مورد علاقه را ببرید.

کود دهی گل حسن یوسف

اگر خاک غنی دارید ، ممکن است اصلاً نیازی به تغذیه گیاهان کلئوس نداشته باشید. اگر خاک ضعیف دارید ماهانه از کود متعادل مخلوط با نصف قدرت استفاده کنید. اگر کود را راحت انجام دهید ، بهترین رنگ را از برگ های کلوس دریافت خواهید کرد.

برای به دست آوردن گیاهان کامل و پر بوته ، نکات مربوط به رشد را هنگامی که گیاهان حدود 6 اینچ قد دارند ، خرج کنید. در صورت تمایل می توانید این کار را چند بار دیگر انجام دهید ، اما بعد از اینکه گیاهان ساقه های گل را ارسال می کنند ، این ساقه ها را خرج می کنید و همان نتایج نکات مهم را می گیرید.

تکثیر گل حسن یوسف

گیاهان مورد علاقه کلئوس را می توان با گرفتن قلمه های ساقه و ریشه دار کردن به راحتی تکثیر کرد. نوک ساقه 4 تا 6 اینچی (10 تا 15 سانتی متر) را برش دهید، سپس تمام برگ ها را از نیمه پایین قلمه، بردارید.

انتهای ساقه را به یک ترکیب ریشه آغشته کنید(اگر هم نداشتید مهم نیست)، سپس آن را در مخلوط گلدان مرطوب بکارید تا خاک گره های برگ در معرض آن را بپوشاند. ظرف را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید، مطمئن شوید که پلاستیک به برش برخورد نمی کند. قلمه پوشیده شده را در مکانی گرم و روشن قرار دهید تا ریشه های جدید رشد کند. این دو تا سه هفته طول می کشد. پلاستیک را برداشته و به رشد گیاه جدید در یک مکان گرم و روشن ادامه دهید. در یک ظرف آب هم قرار دهید بعد از چند روز شروع به ریشه زدن می‌کنند.

پرورش گل حسن یوسف در گلدان

در گلدان ها و ظروف دیگر، در هر مخلوط گلدان مبتنی بر پیت که در گلدان با زهکشی خوب قرار دارد، حسن یوسف را پرورش دهید.

اگر حسن یوسف در گلدان را برای زمستان به داخل خانه آورده اید، به آن نقطه ای ببرید كه نور شدید صبح دریافت كند. اما از آفتاب مستقیم بعد از ظهر سایه بگیرد. هر دو هفته یکبار آن را با کود رقیق تغذیه کنید و نوک ساقه و شاخه های گل را نیشگون بگیرید و گیاه را پر بوته و پر نگه دارید.

رشد گل حسن یوسف از طریق بذر

انواع مدرن حسن یوسف که در فروشگاه ها فروخته می شوند، ترکیبی هستند که تقریباً همیشه از قلمه های گلدان شده برای فروش در گلخانه ها تهیه می شوند، اما هنوز هم می توانید انواع مختلفی از دانه ها را پیدا کنید. اگر می خواهید گل حسن یوسف را در باغ بیرونی بکارید، حدود 8 تا 10 هفته قبل از آخرین سرمازدگی خود بذر را در داخل خانه شروع کنید.

بذرهای ریز را به آرامی روی یک سینی پر از مخلوط گلدان بپاشید، سپس کمی با یک پاشش خاک بپوشانید. سینی را با پلاستیک بپوشانید و آن را در یک نقطه روشن و گرم قرار دهید تا جوانه ها جوانه بزنند، که حدود دو هفته طول می کشد. پلاستیک را بردارید و در حالی که خاک را مرطوب نگه دارید، به رشد نهال ادامه دهید.

وقتی دو دسته برگ واقعی روی نهال ها ظاهر شد، آنها را با احتیاط در گلدان های خود پیوند دهید و رشد آنها را تا زمان کاشت در فضای باز ادامه دهید. جوانه زدن بذرها ممکن است 21 روز طول بکشد، بنابراین صبور باشید. با ظاهر شدن نهال، سه یا چهار هفته هوای گرم آنها را به گیاهانی کاملاً رشد داده تبدیل می کند.

آفت و بیماری های شایع

بزرگترین آفات در فضای باز، گرازهای خاکی و خرگوش های جوان هستند. اگر در اوایل فصل بتوانید از گیاهان خود محافظت کنید، این آفات معمولاً تا اواسط تابستان توجه خود را به گیاهان دیگر معطوف می کنند.

معمولاً بیماریها او را آزار نمی دهند مگر اینکه هوا خنک و مرطوب شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، انتظار دارید علائم بیماری های قارچی مانند کپک را ببینید. اگر گیاهان خود را در فضای داخلی پرورش می‌دهید، مراقب مقیاس، مگس های سفید و به خصوص جلبک های پوستی باشید.

انواع گل حسن یوسف

دهها رقم حسن یوسف با رنگهای متنوع، بافت برگ و الگوهای مختلف موجود است. ارقام اضافی هر ساله تولید می شوند و مراکز باغی تمرکز خود را بر روی تعداد معدودی قرار می دهند که محبوبیت آنها در بین مشتریان آنها ثابت شده است. ممکن است مجبور شوید چندین گلخانه  یا خرده فروش آنلاین را خریداری کنید تا بی نظیرترین انواع را پیدا کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • ·           Wizard: این گیاهان کوچک 12 تا 14 اینچی در مخلوط های رنگی استاندارد هستند. شناخته شده است که رشد آنها از طریق بذر بسیار آسان است.
  • kong: این گونه های coleus دارای برگ های عظیم 6 اینچی روی گیاهان بزرگ 2 پا هستند. آنها کاملاً به نور مستقیم خورشید حساس هستند.
  • ·         ‘اژدهای سیاه: این گونه غیرمعمول دارای برگهای بورگوندی عمیق با لبه های مچاله شده است. آنها به 18 اینچ رشد می کنند.
  • Premium Sun: این ارقام برای تحمل آفتاب کامل پرورش داده می شوند.
  • Fairway Series: اینها انواع کوتولین حسن یوسف هستند که فقط 6 تا 10 اینچ قد دارند، در انواع طرح ها و رنگ ها.

مطلب «روش نگهداری گل حسن یوسف» در دسته مطالب «گیاهان آپارتمانی» قرار گرفته است . اگر به این موضوع علاقه مندید به «گیاهان آپارتمانی» مراجعه کنید

منبع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B3%D9%86_%DB%8C%D9%88%D8%B3%D9%81

https://www.almanac.com/plant/coleus#

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا